تبیان، دستیار زندگی

تنها شهید واقعه طبس که بود و چگونه به شهادت رسید؟

در تاریخ انقلاب اسلامی ایران روز‌های پر فراز و نشیبی وجود دارد، روز‌هایی که سرشار از حوادث، رشادت‌ها، موفقیت‌ها، خیانت و کم کاری‌ها بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واقعه طبس
بعد از گذشت ۴۰ سال از شکست مفتضحانه نظامیان آمریکا در کویر طبس، همچنان خیانت‌های آمریکایی به شکل‌های مختلف و همین طور فداکاری‌ها و مبارزات ضداستکباری انقلاب اسلامی ایران ادامه دارد.در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ دانه‌های ریز شن، دسیسه بزرگ شیطان را فرو شکست تا بار دیگر همان معجزه حمله ابابیل به ابرهه در تاریخ اسلام تکرار شود و دنیای کفر بداند قدرتی بالاتر از قدرت خدا نیست و با شهادت نخستین فرمانده سپاه پاسداران یزد در کویر طبس، هرچند چهره واقعی ظلم و استکبار جهانی و همچنین توطئه و خیانت‌های داخلی بیش از پیش برملا شد؛ ولی بسیاری از راز‌های این حمله نظامی برای همیشه سربه مهر باقی ماند. ولی مثل همیشه حوادث قهرمانی دارد که قهرمان آن روز سردار شهید محمد منتظر قائم، نخستین فرمانده سپاه الغدیر استان یزد بود.

تنها شهید واقعه طبس که بود؟

 در این تیر باران به گفته همرزم شهید دست محمد قطع می شود و پشت سرش می افتد و او فکر می کند که مواد منفجره، دستش را قطع کرده است؛ جلوتر که می رود و او را صدا می زند صدایی نمی شنود و آنجاست که متوجه می شود که محمد به شهادت رسیده است.

محمد منتظر قائم نخستین فرماندهٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یزد بود، او در یک خانوادهٔ مذهبی در شهر فردوس به دنیا آمد، پس از پایان سال سوم دبستان به یزد نزد اقوام پدری خود رفت و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت.

همزمان با تظاهرات ۱۵ خرداد، در صف مبارزه با حکومت شاه درآمد. پس از پایان خدمت در شرکت برق توانیر مشغول به کار شد و همزمان با هدف برانداختن نظام شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی با تشکیل گروهی به مبارزه پرداخت.

در سال 1351 اعضای گروه شناسایی و محمد نیز دستگیر و زندانی شد و زیر شکنجه های وحشیانه مأموران ساواک قرار گرفت؛ اما جانانه در مقابل شکنجه ها مقاومت کرد و شکنجه گران را به ستوه آورد.

سرانجام پس از 15 ماه تحمل زندان، در حالی که هیچ اعترافی نکرده بود به ناچار او را آزاد کردند. پس از آزادی از زندان همچنان به مبارزه ادامه داد و به همکاری با سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که آن زمان وجهه خوبی در بین مردم داشت، پرداخت؛ بعد از انحراف و تغییر ایدئولوژی سازمان، رابطه خود را با آن قطع کرد اما همچنان به مبارزه علیه رژیم شاه ادامه داد.

محمد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خود را وقف انقلاب کرد و به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد انتخاب شد و مسئول بنیانگذاری و تشکیل سپاه یزد و تصفیه کمیته شد. او سپاه را گسترش داد و با قاطعیت با ضد انقلاب به مبارزه برخاست.

شهید منتظر قائم به گونه‌ای زندگی کرد که تمام رفتار و کردارش برای رضای خدا بود. این فرمانده انقلابی مبارزات خود علیه استکبار و استعمار را در دوران تحصیل، سربازی و حتی هنگام کار ادامه می‌دهد تا جایی که با تشکیل گروهی مخفی، در سال ۱۳۵۰ مبارزات را در قالب تشکلی منسجم هدایت کرده و در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب استان یزد انتخاب و مسئول بنیان‌گذاری و تشکیل سپاه یزد می‌شود.

در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ و به دنبال شکست عملیات آزادسازی گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران (عملیات طبس)، محمد منتظرالقائم در محل هلیکوپترهای به‌جا ماندهٔ ارتش آمریکا در صحرای طبس مشغول محافظت از تجهیزات بود، به دستور رئیس جمهور وقت، بنی صدر، در خیانتی آشکار برای بمباران و از بین بردن اسناد مهم به جامانده از هواپیما‌ها و هلی کوپتر‌های آمریکایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وی در یزد، آرامستان خلد برین دفن شده است.

واقعه طبس

عملیات پنجه عقاب یا عملیات طبس

عملیات طبس؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی دلتا ارتش ایالات متحده برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده، در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد. این عملیات نخستین تجربهٔ عملیاتی نیروی دلتا بود.در پی ناکامی ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که توسط گروهی به نام دانشجویان پیرو خط امام گروگان گرفته شده بودند، جیمی کارتر رئیس‌ جمهور وقت آمریکا، دستور انجام عملیات پنجه عقاب برای آزاد کردن گروگانها را صادر کرد.

طی این عملیات ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران شدند، ولی در حین این عملیات ۳ بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی-۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

روز واقعه در طبس چه گذشت؟

در 5 اردبیهشت 1359 شش هواپیما و هشت بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی  ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری  راور کرمان دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود آمد و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل شدند. و در نهایت همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می گردد.  

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند.

در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود.

پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای  سی۱۳۰ و یک  بالگرد سی اچ -53 به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در  آتش سوخته و ۴ بالگرد ناتوان از پرواز ، پس روی زمین باقی می مانند . 

در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ به دستور مزدورانه  ابوالحسن بنی صدر که در آن زمان سمت فرماندهی کل قوا را داشت هلی‌کوپترهای به جا مانده از عملیات شکست خورده آمریکایی‌ها در صحرای طبس بمباران شد و اسناد سری و مهم باقی‌مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد که برای بررسی وضعیت به منطقه اعزام شده بود، در آن منطقه به شهادت رسید

واقعه طبس

ماجرای شهادت تنها شهید واقعه طبس

در تاریخ انقلاب اسلامی ایران روز‌های پر فراز و نشیبی وجود دارد، روز‌هایی که سرشار از حوادث، رشادت‌ها، موفقیت‌ها، خیانت و کم کاری‌ها بوده است.

از دفتر آیت ا... صدوقی با سپاه تماس گرفته می شود، که راننده یک تانکر ادعا دارد تانر نفت او توسط آمریکایی ها در جاده طبس به آتش کشیده شده است.به دنبال این گزارش، محمد منتظرقائم تصمیم می گیرد که هر چه سریع تر به منطقه برود و از نزدیک موضوع را بررسی کند. در راه از سرنشینان خودرویی که از آنجا می گذشتند، سؤال می کند و آنها می گویند که آمریکایی ها یک تانکر را آتش زده، مسافران یک اتوبوس را گروگان گرفته و هرچه داشته اند برده اند.

وقتی که به چند کیلومتری منطقه فرود بالگردها رسیدند حدود 15 نفر از برادران کمیته و نیروهای ژاندارمری طبس در منطقه حضور داشتند؛عده ای از پاسداران فردوس و طبس نیز با آن ها تا 100 متری بالگردها می روند ولی شهید جلوتر می رود.

در این زمان متوجه توفانی که حدود سه کیلومتر با آن ها فاصله دارد می شوند، در آن لحظه فانتومی در بالای سرآن ها ظاهر می شود، وقتی توفان شروع می شود، مأموران ژاندارمری منطقه را ترک می کنند اما 5 نفر پاسدار یزدی و برادران کمیته طبس باقی می مانند.

توفان می رسد و آن ها همراه با آن حرکت می کنند تا اینکه به نقطه فرود بالگردها می رسند. دو فروند بالگرد در یک طرف جاده و چهار فروند در طرف دیگر جاده قرار می گیرند، یکی از آن ها در حال سوختن بوده و یک هواپیمای چهار موتوره نیز در کنار آن نیز در حال سوختن است. آن ها هم از خودرو پیاده شده و برای شناسایی به طرف بالگرد هاحرکت می کنند.

شهید محمد منتظرقائم به دقت مراقب مین گذاری یا هر نوع تله انفجاری بود تا به موتورها و جیپ آمریکایی رسید اول موتورها را بررسی کرد و وقتی مطمئن شد که مواد منفجره به آن وصل نیست بقیه هم جلو رفتند و موتورها را روشن کرده و با کمک یکدیگر به کنار جاده آوردند.

در آن زمان داخل یکی از بالگردها، یک دستگاه رادار روشن بوده. فانتوم ها یک دور می زنند و دوباره به طرف آن ها حرکت می کنند و به وسیله تیربار کالیبر 50، بالگرد را به رگبار می بندند و این رگبار دقیقاً به طرف بالگردی بوده که دستگاه رادار در آن روشن بوده است و در یک لحظه منهدم می شود.

در این تیر باران به گفته همرزم شهید دست محمد قطع می شود و پشت سرش می افتد و او فکر می کند که مواد منفجره، دستش را قطع کرده است؛ جلوتر که می رود و او را صدا می زند صدایی نمی شنود و آنجاست که متوجه می شود که محمد به شهادت رسیده است.

اعلامیه کاخ سفید

پس از فرار آمریکایی ها از ایران، کاخ سفید اعلامیه ای به این شرح صادرکرد:
آمریکا در عملیاتی در صحرای طبس برای آزادی جان گروگان های اسیر در ایران با شکست روبه رو شد و اسناد سری و مهمی در بالگردها به جای مانده است.

پس از اینکه مدت زمان کوتاهی از پخش این اعلامیه از جانب کاخ سفید گذشت به دستور مستقیم بنی صدر، که در آن زمان سمت فرماندهی کل قوای ایران را برعهده داشت، بالگردهای به جا مانده از عملیات آمریکایی ها بمباران شد و اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد که در منطقه از بالگردها محافظت می کرد، به شهادت رسید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .