تبیان، دستیار زندگی

با همه تهدیدها وضعیت امنیت کشورمان چگونه است؟ دفاعی نهم

امنیت به معنای دور کردن هر گونه خطرات احتمالی کشورهای دیگر، برعلیه منافع ملی و ارزش های معنوی یک کشور است. 
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دفاعی نهم
وجود امنیت یکی از مهمترین نیازهای هر انسانی است؛ به همین دلیل تمامی کشورهای جهان به مقوله امنیت توجه ویژه ای دارند، زیرا بودن امنیت در هر کشوری؛ توانایی بقای آن کشور در عرصه جهانی است.مقام معظم رهبری در این خصوص می‌گویند: امنیت برای یک ملت جزء اساسی ترین نیازهاست. اگر امنیت بود، پیشرفت به وجود می آید، علم رشد می کند، اقتصاد شکوفایی پیدا می کند، سازندگی امکان پیدا می کند... .

مفهوم‌ امنیت‌

امنیت برای یک ملت جزو اساسی ترین نیازهاست، اگر امنیت باشد، پیشرفت به وجود می آید، علم رشد می کند، اقتصاد شکوفایی پیدا می کند و سازندگی در جامعه ایجاد می شود.

امنیت مفهومی است،‌ که‌ از سایر مفاهیم‌ محوری‌ در علوم ‌اجتماعی‌ مشکل‌تر نیست‌.

در حوزه‌ علوم‌ اجتماعی‌، این‌ مفاهیم‌ حالت‌ گسترده‌ای‌ دارند و روی‌ نقطه‌ خاصی‌ متمرکز نیستند و به‌ همین‌جهت‌ نمی‌توان‌ آنها را کاملاً تعریف‌کرد بلکه‌ فقط‌ در موارد خاص‌ قابل‌ تعریف‌ هستند و از این‌رو برای‌ روشن‌ کردن‌ مرزهای‌کاربرد آنها به‌ تحلیل‌ تئوریک‌ نیاز است‌.

در بینش‌ جدید، امنیت‌ به‌ سرنوشت‌ گروهها و دسته‌جات‌ جمعی‌ بشری‌ مربوط‌ است ‌و فقط‌ در حالت‌ فرعی‌ به‌ امنیت‌ شخصی‌ افراد منحصر می‌گردد.

تمام‌ سیستمهای‌ سیاسی‌، پاسداری‌ از ملتها و نیز نظامهای‌ خود در برابر خطرات‌ و تهدیدهای‌ احتمالی‌ را مهمترین مقوله در امنیت می دانند.

تحلیل درس اول دفاعی امنیت و تهدید ویژه دانش آموزان نهم


درس اول امنیت، تهدید و تهاجم
امنیت، اساسی ترین نیاز انسان است. انسان برای رسیدن به اهداف والای انسانی و پیشرف تحقیقات خویش به آرامش و امنیت نیاز دارد.

توسعه و تکامل جامعه، شکوفایی استعداد ها، توسعه  اجتماعی، خلاقیت و فعالیت های مؤثر در جامعه نیز به امنیت نیازمندند؛ به عبارت دیگر بدون امنیت نمی توان رشد مؤثری را در جامعه انتظار داشت.

آحاد مردم و مسئولان در تأمین امنیت نقش اساسی دارند. ناامنی ممکن است زاییده عدم توجه فرد، جامعه یا مسئولان امور باشد و به طور قطع با وجود ناامنی، افرادی نیز وجود خواهند داشت که از این بستر سوء استفاده کنند و به آن دامن بزنند.

شناخت امنیت و مؤلفه های آن، به فرد و جامعه کمک می کند که با ریشه های بروز ناامنی به طور مؤثر مبارزه کنند.

این سوال مطرح می شود که آیا ممکن است در درک امنیت و نا امنی دچار اشتباه شویم؟
بله؛ مبنای درک ما از امنیت و ناامنی اطلاعاتی است که از محیط دریافت می کنیم. اگر اطلاعات دریافتی به هر علت (منبع اعتبار یا تفسیر غلط ما) خدشه دار باشد، مسلماً در برداشت دچار اشتباه خواهیم شد.

آیا ناامنی به افراد اختصاص دارد یا گروه ها را نیز شامل می شود؟
خیر؛ ناامنی می تواند در خانواده، جامعه، منطقه جغرافیایی یا در سطح بین المللی اتفاق بیفتد. فوت یکی از اعضای خانواده، شیوع مواد مخدر در جامعه، در گیری های نظامی در یک منطقه، آلودگی محیط زیست و هزاران ناامنی دیگر از مصادیق ناامنی در خانواده، جامعه، منطقه  و سطح بین  المللی هستند.

دفاعی نهم

تعریف امنیت

امنیت در زبان فارسی به معنای در امان بودن از آسیب ها، در پناه بودن، نداشتن دلهره ونگرانی و ترس است در ساده ترین تعریف امنیت یعنی دور بودن از خطراتی که علیه منافع مادی (جان، مال، سرزمین) و ارزش های معنوی (دین، فرهنگ، اعتقادات) ما وجود دارد.در این بخش می توانیم به بحث امنیت در قران کریم و داستانهایی از قرآ ن اشاره کرد و بهترین گزینه الا بذکر الله تطمئن القلوب است که خداوند بزرگ  می فرماید هان که به یاد خدا دلها آرام می گیرد و نمونه های دیگر آن نماز و دعا و زیارت بارگاه ائمه و پیامبران و امامزاده هاست که انسان احساس امنیت می کند و باز می توان به خانه خدا اشاره کرد که خداوند خانه خود را مکانی امن قرار داد و هر گونه جنگ و کشتار در آنجا حرام اعلام شد و حتی بردن سلاح هم در خانه خدا ممنوع شد و هیچ کس حق نداشت با خود شمشیر و سلاح حمل کندو مسلمانان با آرامش برای زیارت خانه خدا عزیمت می کردند و حتی در فتح مکه هم پیامبر پیام داد که هر کس به خانه خدا پناه ببرد. یا در خانه خود در مکه بماند در امان خواهد بود و در سوره رعد هم در وصف مؤمنین می فرماید: آنان که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد. همچنین می توان از بحث امنیت در خانه و نقش پدر و مادر اشاره کرد که کانون خانواده بعنوان یکی از مراکز امن مطرح می شود.
 

مفهوم امنیت ملی

مفهوم‌ اصلی‌ "امنیت‌ ملی‌" برای‌ بسیاری‌ از کشورها حاکی‌ از نیاز به‌ حفظ‌ استقلال‌ وتمامیت‌ ارضی‌، حفظ‌ شیوه ی‌ زندگی‌ ‌ و جلوگیری‌ از مداخله‌ بیگانگان‌ در امور داخلی‌کشور است‌. پس‌ امنیت‌ ملی‌ یک‌ کشور در درجه‌ اول‌ به‌ معنای‌ تأمین‌ شرایطی‌ است‌ که‌کشور را از تعرض‌ دیگران‌ به‌ استقلال‌ سیاسی‌، ارزشهای‌ فرهنگی‌ و رفاه‌ اقتصادی‌ دورنگه‌دارد. در این میان باید متذکر شد که یافتن‌ امنیت‌ نسبی‌ از دو راه‌ امکان‌پذیر است‌:

- استراتژی امنیت ملی: نقاط‌ ضعف‌ وآسیب‌پذیری خارجی‌ ترمیم‌ شود.
- استراتژی‌ امنیت‌ بین‌المللی‌: کوشش‌ برای‌ از بین‌بردن‌ یا کاهش‌ تهدیدهای‌ امنیتی‌.

مسایلی‌ مانند منافع‌ملی‌ و امنیت‌ ملی‌ یک‌ جنبه مهم از مفهوم "امنیت ملی" است از این‏رو نگرش کشورهای مختلف به آن با یکدیگر متفاوت است.

 

تحلیل درس اول دفاعی امنیت و تهدید ویژه دانش آموزان نهم


درس اول امنیت، تهدید و تهاجم

این سؤال مطرح می شود آیا بین ابعاد مختلف ناامنی ارتباط وجود دارد یا نه و چگونه؟
عوامل بوجود آورنده ی ناامنی مختلف اند اما این عوامل در زندگی اجتماعی و فردی از هم تفکیک ناپذیرند و بر هم تأثیر دارند. بنابراین؛ وجود یک نوع ناامنی موجب بروز ناامنی در زمینه های دیگر خواهد شد.

به طور مثال ناامنی اقتصادی، ناامنی فرهنگی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت. ثروت در بیشتر مواقع بعنوان یک پدیده اقتصادی زمینه های موفقیت در جامعه را افزایش می دهد و مصرف مواد مخدر موجب بروز ناهنجاری های اقتصادی  می شود.

وظیفه مسئولان در خصوص امنیت:
- برنامه ریزی دقیق و منظم در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و غیره

- التزام به اجرای دقیق و صحیح برنامه های پیش بینی شده

- پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه های پیش بینی شده

وظیفه مردم در خصوص امنیت:
- سعی در افزایش آگاهی عمومی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره

- سعی در افزایش آگاهی از قوانین و مقررات جامعه

- التزام عملی به رعایت قوانین و مقررات جامعه

تعریف تهدید:

تهدید به معنای ترساندن و بیم دادن است . بهترین مثالی که می توان برای دانش آموزان گفت این است که در مدرسه  بین دو دانش آموز بحثی  شد چون به نتیجه نرسیدند دانش آموز اولی به دانش آموز دومی گفت بعد از مدرسه  حساب تو را می رسم. حق داری بیا تو کوچه، جرأت داری به مدیر بگو اینها تهدید است یعنی ترساندن طرف مقابل در اینجا بحثی از زدن و درگیری نیست فقط حرف است و به قول دانش آموزان شاخ و شانه کشیدن برای هم.

همین بحث برای جامعه و بین کشور ها هم وجود دارد. حال تهدید نظامی از نوع تهدید نرم است و تهدید فرهنگی که به اعتقادات وارزش های  جامعه  برمی گردد تهدید نرم است. تهدید ها در بخش اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی، و زیست محیطی است

تعریف تهاجم:

در تهاجم کار از حرف به عمل می کشد یعنی اگر قبلاً حرف از زدن و شاخ و شانه کشیدن بود الان حرف به زدن و حمله می رسد. در این بخش اگر گشوری احساس کند که کشور مقابل توان دفاع از خود را ندارد تهاجم صورت می گیرد و گرنه دو کشور تهدید را دنبال می کنند .

در بخش تهاجم این مطلب را باید به دانش آموز گفت که در عصر حاضر تهاجم نظامی دیگر جایگاهی ندارد  چون ضرر آن بیشتر از منفعت آن است.

یعنی کشته شدن  نیروهای دو طرف، از بین رفتن  امکانات نظامی، از بین رفتن  تاسیسات، شهر غیر منطقی است. هم اکنون اکثر کشور ها به این اعتقاد دارند که اگر بخواهند در کشوری نفوذ کنند باید جنگ نرم یعنی تهدید و تهاجم به فرهنگ و ارزشها را نشانه بگیرند و نوک این پیکان هم به سوی نوجوانان و جوانان است.

چرا که با این کار اراده و اعتقادات و افکار افراد گرفته می شود و مردم بدون هیچ درگیری تسلیم خواست های کشور های بیگانه می شوند.  

راه کار

باید ارزشها و باورهای دینی و خوبی های دین به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود و برای کار های فرهنگی سرمایه گذاری شود تا دانش آموزان در محیط های جذاب و سالم به فعالیت بپردازند و ارزشهای خود را حفظ و آن را به هیچ قیمتی نفروشند اگر افراد به یقین برسند دیگر هیچ کس نمی تواند آنان را تهدید کند و ارزشهای آنان را  از آنان بگیرد.

دفاعی نهم

پرسش و پاسخ درس دفاعی نهم

حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره امنیت بیان نمایید؟

امنیت به معنای دور کردن هر گونه خطرات احتمالی کشورهای دیگر، برعلیه منافع ملی و ارزش های معنوی یک کشور است. 


- " نعمتان مجهولتان،الصحه و الامان " دو نعمت که قدرشان شناخته نمی شود، سلامتی و امنیت است.از نظر مقام معظم رهبری امنیت در جامعه موجب چه پیشرفت هایی می گردد؟
- امنیت برای یک ملت جزو اساسی ترین نیازهاست، اگر امنیت باشد، پیشرفت به وجود می آید، علم رشد می کند، اقتصاد شکوفایی پیدا می کند و سازندگی در جامعه ایجاد می شود.

یکی از مهمترین نیازهای فطری و ضروری انسان چیست؟ 
- امنیت

یکی از مهمترین دلایلی که باعث پیدایش شهرها شده چیست؟
- نیاز مشترک انسانها به امنیت

چرا انسان های نخستین، غارها را به عنوان اولین محل زندگی خود انتخاب کردند؟
- برای در امان ماندن از خطرات طبیعی و سرما و گرما

چرا در گذشته مردم یک روستا یا یک شهر در قلعه ای بزرگ زندگی می کردند؟ چرا آنان اطراف شهر خود دیوار (برج و بارو) می کشیدند؟
- برای دفاع از خود در مقابل دشمنان

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس انتظامی یا کلانترب ها در جامعه حضور نداشته باشند، چه اتفاقاتی راپیش بینی می کنید؟
- مقررات راهنمایی و رانندگی رعایت نمی شود و باعث ایجاد ترافیک می شود باعث هرج و مرج واختلاف در بین مردم می شود.

اگر روزی نیروهای مسلح کشور از مرزهای آبی، خشکی و هوایی کشورمان مراقبت نکنند! چه اتفاقاتی را پیش بینی می کنید؟
- دشمنان به فکر تجاوز به کشور ما می افتند و امنیت کشور ما از بین می رود.

ساده ترین تعریف امنیت چیست؟امنیت را تعریف کنید؟
- امنیت یعنی دور بودن از خطراتی که علیه منافع مادی (جان، مال، سرزمین وغیره) و ارزش های معنوی (دین، فرهنگ، اعتقادات و غیره) ما وجود دارد.

اگر در کشور امنیت برقرار باشد، چه آثار مثبتی درپی خواهد داشت؟
- امنیت موجب برقراری آرامش مردم وپیشرفت اقتصادی کشور می شود و همچنین باعث افزایش قدرت نظامی در برابر دشمنان نیز می شود.

ساده ترین تعریف تهدید چیست؟
- تهدید یعنی خطرات و عواملی که امنیت ما و کشور را از بین ببرد.

در گذشته های دور چه خطراتی جامعه را تهدید می کرده است؟ 
- قحطی، خشک سالی حمله حیوانات وحشی، سرما و گرمای بیش از حد حمله قبایل وحشی و غیره

اگر گروه های سیار مرزبانی دریایی از مرزهای آبی نگهبانی نکنند، چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟
- ممکن است دشمن از راه دریا به خاک ما تجاوز کند یا دزدان دریایی امنیت کشتی های تجاری ما را به خطر بیاندازند.

نقش مرزبانان در تأمین امنیت کشور را برشمرید.
- کنترل عبور و مرور از مرز (تسهیل عبور و مرور مجاز و مانع رفت و آمد غیر مجاز)

- جلوگیری از انتقال کالاهاق غیر مجاز 

- حراست از مرزهای کشور در مقابل تجاوز خارجی

- کمک به مرزنشینان برای بهبود وضع زندگی آنها

امروزه چه خطراتی جامعه و کشور ما را تهدید می کند؟
- تحریم اقتصادی- تهاجم فرهنگی- تهاجم نظامی- اعتیاد و غیره.

تهدید از چند جنبه قابل مطالعه است؟
- برخی از تهدیدات طبیعی هستند، مانند زلزله، سیل، توفان

- برخی منشأ انسانی دارند که خود دو نوع است؛ تهدید سخت و تهدید نرم

تهدید های انسانی چند نوع هستند؟ 
- تهدید سخت

- تهدید نرم

تهدید سخت چیست؟
- اگر کشوری، کشور دیگر را تهدید به حمله ی نظامی کند، تهدید از نوع سخت است.

تهدید نرم چیست؟
- اگر ارزش ها، باور ها و اعتقادات یک جامعه هدف قرار بگیرند، تهدید از نوع نرم است.

هدف تهدید نرم چیست؟
- تهدیدات نرم با این هدف صورت می گیرند که یک ملت از ارزش هاب خود دست بردارد و به ارزش های دیگران تمایل پیدا کند.

چرا تهدید در مقابل امنیت قرار دارد؟
- زیرا هدف تهدید از بین بردن امنیت است.

نمونه ای از تهدید کشورهای استعمارگر را نام ببرید.
- نظام سلطه‌گر آمریکا که برای جلوگیری از فعالیت های صلح آمیز هسته ای، کشور ما را به حمله نظامی، تحریم اقتصادی تهدید می کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .