تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با غذاهای چند دقیقه ای

گاهی ممکن است برای تهیه غذا وقت و زمان کافی نداشته باشید و بخواهید در مدت زمان کمتری غذای سالمی درست کنید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوکو  سبزی
غذای ساده و سریع برای مواقعی که فرصت زیادی ندارد، بسیار کارساز است. به شما پیشنهاد می کنیم تا در این مواقع از این غذاهایی که در این مطلب آمده استفاده کنید.


کوکو سبزی


 یکی از غذاهای ساده ، سالم و سریع کوکو سبزی می باشد. این غذا بسیار خوشمزه است و به سرعت هم آماده می شود.

 مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی:


سبزی کوکو

تخم مرغ

زرشک 

گردو   

روغن مایع

زردچوبه

فلفل سیاه

نمک

طرز تهیه:
 برای تهیه این غذا ابتدا سبزی ها را تمیز کنید و بشویید و آنها را خرد کنید. برای اینکه سرعت عمل شما در تهیه این غذا بیشتر هم باشد، می توانید سبزی آماده از فروشگاه تهیه کنید.

 در مرحله بعد در چندعدد تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و آن را هم بزنید و در ظرفی دیگر زرشک را بشویید و اجازه دهید تا آب از ان خارج شود.و بعد تخم مرغ ، زرشک ، فلفل، و گردو ریز شده ،زردچوبه، را به سبزی ها اضافه کنید .

 در مرحله بعد درون تابه ای روغن بریزید و اجازه دهید تا کمی داغ شود و بعد مواد کوکو سبزی را داخل  آن بریزید و اجازه دهید تا بپزد، کوکو  سبزی شما بعد 20 دقیقه آماده است.

 نکته: برای اینکه کوکو سبزی از هم وا نرود، بهتر است تخم مرغ بیشتری استفاده کنید.

بعضی مواقع وقتی می خواهید کوکو سبزی را برگردانید متوجه می شوید که کوکو به تابه چسبیده است و به همین دلیل موقع برگرداندن ، کوکو خرد می شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما بگذارید روغن کاملا داغ شود سپس مایه کوکو را داخل تابه بریزید. اگر روغن به خوبی داغ شده باشد مایه کوکو به تابه نمی چسبد.

سعی کنید کوکوها را تا حدی سرخ کنید که روغن نسوزد و کوکو طعم روغن سوخته نگیرد. بعد از آماده شدن کوکو می توانید آنها را همراه با گوجه ، خیارشور و کاهو بخورید.        
سوتی پلو

سوتی پلو


 یک دیگر از غذاهای آسان و سریع ، سوتی پلو ست که این غذای اهالی  اردبیل می باشد و به آسانی تهیه می شود.

در زبان آذری سوت به معنای شیر است و سوتی پلو ترکی غذایی است که با شیر و بیشتر برای چهارشنبه سوری و عید نوروز تهیه می شود و به شیرین برنج ، شیرپلو ، شیرپز ، سوتی پلو تبریزی و سوتی پلوی اردبیلی هم معروف است.

مواد لازم برای سوتی پلو (اردبیل)

برنج 4 پیمانه

شیر 4 پیمانه

نمک و زعفران به میزان لازم

کره یا روغن حیوانی به میزان لازم

 در زبان آذری سوت به معنای شیر است و سوتی پلو ترکی غذایی است که با شیر و بیشتر برای چهارشنبه سوری و عید نوروز تهیه می شود


 طرز تهیه سوتی پلو:

برای تهیه سوتی پلو اردبیلی ابتدا باید برنج را بشویید و اجازه دهید برای یک تا دو ساعت با آب و نمک خیس بخورد. سپس دوباره آبکشی کنید تا شوری نمک رفع شود.

در مرحله بعدی برنج را به همراه شیر، زعفران و کمی نمک در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که در قابلمه باید باز بماند تا شیر سر نرود.سپس  کره را به قابلمه اضافه کنید. وقتی شیر کاملا جذب شد در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد.

قابلمه را از روی حرارت بردارید. اگر از قابلمه ی نچسب استفاده کرده اید میتوانید آن را برگردانید و سوتی پلو خوشمزه قالبی با ته دیگی خوشرنگ و مجلسی داشته باشید. با کمی خلال پسته و کشمش تزیین و سرو کنید.

این غذای خوشمزه را با ماهی دودی ، گوشت و خرما میل می کنند.

برای طعم دهی بیشتر به این غذا از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می شود.

در این پلوی خوشمزه،بجای زعفران می توانید زردچوبه هم استفاده کنید.
ساندوبچ مرغ

 ساندویچ سالاد مرغ


 یکی دیگر از غذاهای خوشمزه، سریع و آسان ، ساندویچ سالاد مرغ می باشد.

مواد لازم برای ساندویچ سالاد مرغ

سینه مرغ نصف شده با پوست و استخوان 2-3 عدد

نمک و فلفل به مقدار کافی

لیمو ترش 2 عدد

ترخون 2 دسته و 1 قاشق غذاخوری خرد شده

سس مایونز 1/4 پیمانه

سس خردل 1 قاشق غذاخوری

پیاز قرمز خرد شده 1/2 پیمانه

ساقه کرفس خرد شده 1/4 پیمانه

سیر 1 حبه

جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
طرز تهیه:

 برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید سینه مرغ ها را بپزید. یک عدد لیمو ترش‌ را چهار قاچ کنید و همراه با مرغ و دو دسته ترخون داخل قابلمه بریزید. سپس مقداری آب روی آنها بریزید تا یکی دو سانت روی مرغ را بپوشاند. قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید تا مرغ پخته شود.

در این مدت، از لیمو ترش باقی مانده ۲ قاشق آب لیمو بگیرید و به اندازه ۱ قاشق چایخوری پوست آن را رنده کنید. آب لیمو و پوست رنده شده را داخل کاسه بزرگی بریزید. ترخون، جعفری، تره، کرفس و پیاز قرمز را خرد کنید و همراه با سس مایونز و خردل داخل کاسه بریزید. سیر را رنده کنید و به محتویات کاسه اضافه کنید.مواد را با قاشق هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سس را تا زمان آماده شدن مرغ داخل یخچال بگذارید تا خنک بماند.

وقتی مرغ کاملاً پخته شد آن را از قابلمه خارج کنید و پوست و استخوانش را جدا کنید.ترخون و لیموی موجود در قابلمه را دور بریزید. سپس با چاقوی تیز مرغ را به شکل مکعب‌های کوچک برش بزنید.

تکه‌های مرغ را داخل سس تهیه شده از مایونز بریزید. به مقدار کافی نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید تا سس همه مرغ‌ها را بپوشاند. سالاد مرغ آماده است. آن را تا زمان سرو در ظرف در بسته داخل یخچال نگه دارید. برای تهیه ساندویچ سالاد مرغ، آن را داخل نان بریزید و سرو کنید.
کوکو چیپس

 کوکوی چیپس


کوکوی چیپس هم یک شام ساده است و هم خیلی سریع و راحت درست می شود.

فلفل دلمه رنگی (سبز،قرمز،زرد)

 هویج متوسط

 چیپس سیب زمینی

تخم مرغ

آویشن پودر شده

روغن   

نمک و فلفل سیاه

 
سعی کنید کوکوها را تا حدی سرخ کنید که روغن نسوزد و کوکو طعم روغن سوخته نگیرد. بعد از آماده شدن کوکو می توانید آنها را همراه با گوجه ، خیارشور و کاهو بخورید.  


طرز تهیه:


برای تهیه این غذا ،   ابتدا پیاز را خرد می کنیم و با سه قاشق سوپخوری روغن به خوبی تفت می دهیم و بعد فلفل دلمه و هویج را به پیاز اضافه می کنیم.

و چند دقیقه آن ها را تفت می دهیم. نمک، فلفل سیاه و آویشن را اضافه می کنیم.اگر از چیپس آماده استفاده می کنید از مقدار کمی نمک استفاده کنید و مواد را از روی حرارت برمی داریم.

در یک کاسه بزرگ تخم مرغ ها را می شکنیم و با همزن دستی به خوبی با هم مخلوط می کنیم. چیپس سیب زمینی را خرد می کنیم. اگر فرصت و حوصله کافی دارید چیپس سیب زمینی را خودتان آماده کنید، اینطوری دیگر یک شام کاملا مفید و خوشمزه خواهید داشت و به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و هم می زنیم.

سبزیجات تفت داده شده را اضافه می کنیم. تابه را روی حرارت گذاشته یک قاشق سوپخوری روغن می ریزیم بعد از اینکه به اندازه کافی داغ شد مواد کوکو را در تابه می ریزیم و در تابه را می گذاریم بعد از اینکه یک طرف کوکوها پخت آن ها را برش می زنیم و جابه جا می کنیم تا طرف دیگر هم بپزد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .