تبیان، دستیار زندگی

فوایدی از "جو" که از نظر علمی ثابت شده است

جو؛ از کاهش کلسترول تا سلامت گوارش

چه کسی هست که عاشق یک کاسه سوپ جو غلیظ و داغ نباشد؟ پُرطرفدار بودن سوپ جو علاوه بر خوشمزه بودن آن دلیل دیگری هم دارد: جو! جو یکی از غلات قدمت داری است که زیاد در موردش شنیده‌ایم و می‌دانیم فواید زیادی برای سلامتی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جو
جو را در انواع گوناگونی می‌توانید ببینید. دانه جو، متداول‌ترین نوع جو است که در سوپ استفاده می‌شود اما آرد جو، بلغور جو و جو پرک و ... نیز فُرم‌های دیگری از جو هستند که کاربردهای زیادی دارند. جو مانند دیگر غلات برای سلامتی بسیار سودمند است. مطالعات زیادی نشان داده‌اند خوردن جو می‌تواند ریسک خیلی از بیماری‌ها را کاهش دهد.

اول اینکه، آیا جو برای شما بهتر از برنج است؟
جو و برنج قهوه‌ای هر دو برای سلامتی مفیدند. اگر از مصرف گلوتن پرهیز می‌کنید، پس برنج قهوه‌ای برای شما مناسب‌تر است زیرا جو گلوتن دارد. از نظر اسیدفولیک و ویتامین E، برنج قهوه‌ای جلوتر از جو است؛ اما جو بسیار پُرفیبرتر است و البته دارای کلسیم نیز هست.
علاوه بر این‌ها، جو دیگر چه فوایدی دارد؟ هرچند به پژوهش‌های بیشتری نیاز است؛ اما به شما می‌گوییم تاکنون علم در مورد فواید جو برای سلامتی به چه نتایجی دست یافته است:

جو منبع خوبی از فیبر است

جو یک ماده‌ی غذایی خوشمزه است که از طریق آن می‌توانید فیبر زیادی برای بدنتان تأمین کنید. حتماً می‌دانید که فیبر هم برای سلامتی مهم و ضروری است؛ از کمک به سیستم گوارش گرفته تا کمک به کاهش وزن و دادن حس سیری به شما و کنترل بهتر قند خون. در میان غلات کامل، جو یکی از بهترین منابع فیبر محسوب می‌شود و اتفاقاً نوعی فیبر است که فواید خاصی برای سلامتی دارد: تنها یک فنجان دانه جو دارای 6 گرم فیبر است، در حالی که فقط 193 کالری دارد. همین اندازه جو علاوه بر فیبر قابل توجه، 3.5 گرم پروتئین دارد که غلات دیگر مانند کینوآ این ویژگی را ندارند.

جو دارای مقدار قابل‌توجهی ویتامین و مواد معدنی است

جو مقدار چشمگیری مواد مغذی گوناگون دارد که به عملکردهای مختلف بدنتان کمک می‌کنند. جو دارای نیاسین است که نوعی ویتامین B‌ بوده و بدن شما از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می‌کند. ضمناً نیاسین برای سیستم عصبی و گوارش و سلامت پوست اهمیت زیادی دارد.
جو منبع خوبی از یک نوع دیگر از ویتامین B است؛ ویتامین B6 که به مغز و سیستم ایمنی ما کمک زیادی می‌کند.
جو این غله‌ی شگفت‌انگیز سرشار از املاح نیز هست.
جو دارای مقدار زیادی منگنز (یک ماده معدنی ضروری برای کمک به عملکردهای بدن)، سلنیوم (مهم برای سلامت تیروئید) و فسفر (لازم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و ...) و همچنین مقداری آهن است.

جو دارای نیاسین است که نوعی ویتامین B‌ بوده و بدن شما از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می‌کند. ضمناً نیاسین برای سیستم عصبی و گوارش و سلامت پوست اهمیت زیادی دارد


جو سرشار از فیتوشیمیایی‌هاست

فیتوشیمیایی؟ بله مواد فیتوشیمیایی موادی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند. فیتوشیمیایی‌ها هزاران هزار نوع گوناگون دارند و دانشمندان به اندازه‌ی ویتامین‌ها و املاح، در مورد این مواد نمی‌دانند. اما تاکنون پژوهش‌ها نشان داده که مواد فیتوشیمیایی ممکن است یکی از چیزهای موجود در گیاهان باشند که به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و سرطان کمک می‌کنند. پژوهشگران دریافته‌اند جو، سرشار از انواع گوناگونی از فیتوشیمیایی‌هاست.

جو می‌تواند در برابر بیماری قلبی از شما محافظت کند

جو دارای فلاوونوئیدهاست و فلاوونوئیدها نیز جزو فیتوشیمیایی‌هایی هستند که دانشمندان بیشترین مطالعات را روی آن‌ها انجام داده‌اند. فلاوونوئیدها موادی در غلات کامل‌اند که گفته می‌شود به پیشگیری از بیماری قلبی و حتی سرطان کمک می‌کنند.

جو می‌تواند به پیشگیری از سکته مغزی کمک کند

البته به تحقیقات بیشتری در مورد این ارتباط نیاز است اما چیزی که تاکنون یافت شده نشان می‌دهد جو در میان غلات کامل، یکی از بهترین منابع ماده فیتوشیمیایی به نام tocols است که گزارش شده دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و طبق یافته‌ها این پتانسیل را دارد که احتمال سکته مغزی را کاهش دهد.

جو می‌تواند کلسترول را کاهش دهد

باز هم برای اثبات کامل این ادعا به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است اما تاکنون می‌دانیم که جو دارای یک ماده فیتوشیمیایی به نام فیتواسترول‌هاست. البته این مواد در دیگر غلات کامل نیز وجود دارد. گفته می‌شود فیتواسترول‌ها می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند.

جو می‌تواند حاوی لیگنان‌ها باشد

لیگنان‌ها نیز نوعی فیتوشیمیایی هستند که گفته می‌شود قدرت شگفت‌انگیزی دارند: دانشمندان عقیده دارند لیگنان‌ها دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان، ضد تومور، ضدویروس و ضد باکتری بوده و می‌توانند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کنند. البته هنوز نمی‌توان به قطعیت این مسئله را بیان کرد اما پژوهشگران باور دارند جو حاوی این ماده ارزشمند است.
بیشتر بخوانید

جو؛ پدر غلات

به‌طورکلی، جو یک راه خوشمزه برای ارزشمندتر کردن رژیم غذایی است

جو یک غله‌ی بسیار متنوع است که فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. در خیلی از دستورالعمل‌های غذایی می‌توانید به جای برنج از جو استفاده کنید و محتوای فیبر و مواد مغذی وعده‌ی غذایی خود را بالاتر ببرید.
از جو هم در غذای گرم و هم در غذای سرد (مثلاً انواع سالاد) می‌توانید بهره ببرید. جو همراه با آب گوشت یا آب مرغ بسیار لذیذ و مغذی است.
از جو به صورت پوره هم می‌توانید استفاده کنید. در پخت‌وپزهای خود مثلاً در پخت نان و پنکیک می‌توانید آرد جو را به جای انواع دیگر آرد استفاده کنید و علاوه بر فواید شگفت‌انگیز آن از طعم شیرین و خوشایند آن نیز لذت ببرید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.