تبیان، دستیار زندگی

لیست غذاهای نونی و خوشمزه ساده

گاهی ممکن است از خوردن غذاهای خورشتی به همراه برنج خسته شده باشد و یا بخواهد غذای سبک بخورید. به شما پیشنهاد میکنیم که از لیست غذاهای نونی که در اختیارتان می گذاریم استفاده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساندویچ

غذاهای نونی ، غذاهایی هستند که به آسانی درست می شوند و زمان کمتری را برای درست شدن لازم دارند.غذای نونی را می توان  هم با گوشن و هم بدون گوشت هم درست کرد و بدون گوشت آن به اندازه غذای گوشتی خوشمزگی لازم را دارد.

بیشتر افراد سعی می کنند، برای مدرسه،محل کار و یا مدرسه غذاهای نونی درست کنند.در این مطلب می خواهیم طرز تهیه تعدادی از غذاهای نونی را برای شما بگوییم:

ساندویچ مرغ کاری

ساندویچ مرغ کاری

یکی از سالم ترین غذاها که بسیار هم خوشمزه است، ساندویچ مرغ کاری می باشد. در واقع این ساندویچ از سالاد مرغ کاری تشکیل شده که لای نان ریخته میشود.

 مواد لازم برای تهیه ساندویچ مرغ کاری:


سینه مرغ

پودر کاری، پودر سیر و پودر پیاز به مقدار کافی

ماست یونانی سه چهارم پیمانه

روغن زیتون یا آب 2 قاشق غذاخوری

روغن زیتون برای سرخ کردن 2 قاشق

کشمش طلایی

مغز پسته خرد شده

جعفری یا گشنیز خرد شده

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه ساندویچ مرغ کاری:


 برای تهیه این ساندویچ خوشمزه ابتدا سینه مرغ را از قطر ببرید تا به صورت دو لایه نازک در بیاید. پودر کاری، پودر پیاز و پودر سیر را با هم مخلوط کنید و به طور یکنواخت دو طرف مرغ ها بمالید. نمک و فلفل هم بپاشید. در یک تابه نچسب روی شعله متوسط سینه مرغ را تفت بدهید تا دو طرفش طلایی رنگ شود.

 در مرحله بعدی، وقتی مرغ کامل پخت، آن را ریش ریش کنید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن، آن را در کاسه ای بریزید و بقیه مواد سالاد را به آن اضافه کنید. سالاد را بچشید و اگر لازم است مقدار بیشتری نمک، فلفل، پودر کاری، پودر سیر یا پودر پیاز به آن اضافه کنید.

سالاد مرغ کاری را همراه با کاهو، جوانه گندم و یا هر جوانه دیگری ، درون نان به شکل ساندویچ میل کنید.

 در این ساندویچ از مغز پسته استفاده شده، اگر آن را دوست نداشتید می توانید به جای آن از گردو استفاده کنید و یا اگر کشمش دوست نداشتید می توانید آن را حذف کنید و در ساندویچ نریزید
سمبوسه


 سمبوسه گوشت

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه نونی سمبوسه می باشد که انواع مختلفی دارد. سمبوسه سبزیجات، سمبوسه مرغ و قارچ، سمبوسه گوشت،سمبوسه پنیری، سمبوسه هندی، سمبوسه پیتزایی می باشد. در اینجا می خواهیم طرز تهیه سمبوسه پیتزایی را بگوییم:

سمبوسه پیتزایی هم ماند دیگر سمبوسه ها نوعی پیش غذاست که بسیار خوشمزه است و به آسانی تهیه می شود. سمبوسه پیتزایی درون نان با مواد پیتزا پر می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه پیتزایی

گوشت چرخ کرده 200 گرم

قارچ 500 گرم

پیاز یک عدد متوسط

رب گوجه یک قاشق غذاخوری

فلفل دلمه یک عدد متوسط

پنیر پیتزا یک بسته

پودر آویشن و نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه این غذای ساده و خوشمزه ابتدا پیاز را ریز خرد یا رنده کنید و در تابه با مقداری زردچوبه و فلفل تفت دهید و بعد  گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کنید و با پیاز تفت دهید.

حرارت شعله گاز را به مدت 7 تا 8 دقیقه کم کنید تا گوشت با حرارت کم نیم پز شود و آب آن کشیده شود.

قارچ و فلفل دلمه را نگینی خرد کنید و به گوشت اضافه کنید و مواد را تفت دهید تا قارچ و فلفل دلمه سبک شوند سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. چند دقیقه دیگر باز هم مواد را باهم تفت دهید و در آخر، نمک و پودر آویشن را اضافه کنید. حالا مایه سمبوسه آماده شده و باید به سراغ پیچیدن سمبوسه بروید.

 برای پیچیدن سمبوسه باید نان لواش را به صورت مستطیلی برش بزنید و مواد سمبوسه را در انتهای نان بریزید و بعد روی مواد مقداری پنیر پیتزا بریزید و از یک گوشه شروع به پیچیدن نان به شکل مثلثی کنید.

 برای اینکه سمبوسه ها هنگام سرخ شدن از هم باز نشود ،می‌توانید کمی آرد را با آب مخلوط کنید و از  این مایه به دست آمده به انتهای نان بمالید .

 بعد از پیچیدن سمبوسه ها آنها را درون روغن سرخ کنید.برای تهیه این سمبوسه می توانید بجای گوشت چرخکرده از کالباس و یا سوسیس خانگی استفاده کنید.
ناگت سبزیجات

ناگت سبزیجات

یکی دیگر از غذاهای نونی خوشمزه، ناگت سبزیجات است . این غذا برای کسانی که گیاهخوار هستند بسیار مناسب می باشد.

مواد لازم برای تهیه ناگت سبزیجات:

هویج 2-3 عدد

زردک (هویج وحشی زرد) 1 عدد

سیب‌زمینی کوچک 2 عدد

چغندر 1 عدد

کلم بروکلی 1 دسته

فلفل سبز 1 عدد

روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

نمک

فلفل

پودر نان 2 پیمانه

تخم مرغ بزرگ 3 عدد

روغن سرخکردنی 1 لیتر

طرز تهیه ناگت سبزیجات:


 برای تهیه این ناگت خوشمزه ابتدا هویج؛ زردک، سیب زمینی ، چغندر ، کلم بروکلی  را به صورت تکه‌های درشت خرد کنید و این سبزیجات خرد شده را در قابلمه آب و مقداری نمک آبپز کنید در حدی که چنگال به راحتی در آنها فرو برو د.

برای ناگت مرغ معمولاً از مقداری آرد و تخم مرغ برای چسب بیشتر استفاده می‌شود. اما در ناگت سبزیجات سیب‌زمینی همان کار را برای مامی‌کند.

 بهتر است همه سبزیجات را با هم داخل آب جوش نریزید ، چون کلم بروکلی خیلی زود آماده می شود ولی بقیه مواد حدود ۱۰ دقیقه باید در آب در حال جوش بمانند تا پخته شوند.

 برای ناگت مرغ معمولاً از مقداری آرد و تخم مرغ برای چسب بیشتر استفاده می‌شود. اما در ناگت سبزیجات سیب‌زمینی همان کار را برای مامی‌کند.


 بهتر است سبزیجات را داخل غذاساز بریزید تا کاملاً ریز و با هم مخلوط شوند. ولی اگر غذاساز در دسترس ندارید می‌توانید سبزیجات را رنده کنید یا این که از پوره ساز استفاده کنید. فلفل سبز را خیلی ریز خرد کنید و همراه با نمک وفلفل سیاه به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 وقتی مواد را به صورت پوره در آوردید،مخلوط سبزیجات چسبناک می شود ولی راحت خرد می‌شود. پس بهتر است آن را در یک سینی فر بریزید و سطح آن را صاف و یکدست کنید. سینی را ۱۵–۲۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا مخلوط خنک و سفت شود. اما نباید یخ بزند.

وقتی مخلوط سفت شد می‌توانید خیلی راحت با استفاده از یک کاتر کوکی یا دهانه لیوان آن را به شکل دایره قالب بزنید.

 زمانی که ناگت ها را قالب زدید ، آنها را یکی یکی در تخم‌مرغ هم بزنید  و سپس در پودر نان فرو ببرید. در صورتی که می‌خواهید ناگت‌ها را برای بعد فریز کنید آنها را مجدداً روی سینی بچینید و در فریزر بگذارید تا کاملاً یخ بزنند. سپس ناگت‌های یخ زده را در کیسه بگذارید. می‌توانید آن را تا چند ماه داخل فریزر نگه دارید.

 اما اگر خواستید ناگت ها همان لحظه آماده شود، داخل روغن داغ شده بریزید و آن را سرخ کنید.کسانی که می خواهند رژیمی باشد، می توانند داخل فر قرار دهند و آن را بپزند، ولی ناگت سرخ شده طعم بهتری خواهد داشت.


کباب سرداشی :


 یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی که متعلق به شهر همدان می باشد، کباب سرداشی است. کباب سرداشی شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد. تفاوت اصلی کباب سرداشی با کباب تابه‌ای، استفاده از سیب‌زمینی در مواد اولیه آن، و نحوه پخت آن داخل فر یا تنور است.
کباب سرداشی
مواد لازم برای کباب سرداشی :

گوشت گوسفندی 400 گرم

پیاز 3 عدد

سیب‌زمینی 2 عدد

گوجه‌فرنگی 1 عدد

نمک و فلفل به میزان لازم

  یکی از ادویه هایی که توصیه می شود در کباب سرداشی استفاده شود، “مرزنجوش” است که گیاهی معطر از خانواده نعنا است و به تقویت معده، آرامش اعصاب، و کاهش استرس کمک می‌کند.


اینها مواد اصلی این غذا هستند ولی در صورت تمایل می‌توانید از فلفل سبز و انواع ادویه‌ها برای خوشمزه‌تر کردن آن نیز استفاده کنید.

 یکی از ادویه هایی که توصیه می شود در کباب سرداشی استفاده شود،  “مرزنجوش” است که گیاهی معطر از خانواده نعنا است و به تقویت معده، آرامش اعصاب، و کاهش استرس کمک می‌کند.

 این غذا در ظرف رویی و داخل تنور سنگی مخصوص نان سنگگ تهیه و پخت می‌شود.
 طرز تهیه :
 برای تهیه این غذا ابتدا سیب‌زمینی و پیاز را پوست بگیرید و خوب بشویید. سپس پیاز و سیب‌زمینی را رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید و بعد گوشت را داخل چرخ گوشت بریزید و با سیب‌زمینی و پیاز رنده شده چرخ کنید. نمک، فلفل، و سایر ادویه‌هایی که تمایل دارید را به مخلوط چرخ شده اضافه کنید و آنقدر ورز دهید که چسبندگی خود را تا حد خوبی از دست بدهد.

در مرحله بعدی سینی فر یا کف تابه را با مقداری کره چرب کنید. مخلوط گوشت، سیب‌زمینی، و پیاز را روی سطح آن پخش کنید. در صورتی که چربی گوشتی که استفاده کرده‌اید کم است، در این مرحله مقداری روغن اضافه کنید.

یک سیب‌زمینی و یک گوجه‌فرنگی را ورقه ورقه کنید. ورقه‌های سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی را روی سطح مخلوط گوشت بچینید. در این مرحله می‌توانید انواع فلفل دلمه و فلفل تند را هم قطعه قطعه کنید و کنار گوشت قرار دهید.

 در مرحله آخر فر را در دمای 140 درجه سانتیگراد گرم کنید و سینی یا ماهیتابه را داخل آن قرار دهید. مخلوط کباب سرداشی باید بین 1 الی 2 ساعت داخل فر قرار بگیرد تا خوب مغزپخت شود و ورقه‌های سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی هم برشته شوند. کباب سرداشی همدانی آماده است.
فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. در کاسه کوچکی حبه سیرهای له شده، روغن زیتون و ادویه ایتالیایی را مخلوط کنید و با استفاده از قلمو مایع را دو طرف حلقه‌های بادمجان بمالید. حال بادمجان‌ها را در سینی فر چرب شده بچینید و به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید.
پیتزای بادمجان

پیتزای بادمجان لقمه ای


 یکی دیگر از غذاهای خوشمزه نونی، پیتزای بادمجان لقمه ای می باشد. این پیتزای بادمجان لقمه‌ای به جای خمیر پیتزا یک حلقه بادمجان پخته شده در فر دارد و به همین علت هم بسیار کم کالری و سالم است.

 مواد لازم برای تهیه پیتزای بادمجان لقمه ای:

بادمجان بزرگ 1 عدد

نمک دانه درشت 1 قاشق غذاخوری

سیر خرد شده 3 حبه

ادویه ایتالیایی 1 قاشق چایخوری

پنیر موزورلا رنده شده 1 پیمانه

برای تهیه سس پیتزا:

روغن 1 قاشق غذاخوری

سیر خرد شده 1 حبه بزرگ

گوجه پوست کنده خرد شده 350 گرم

نمک 1 قاشق چایخوری

ریحان و جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری (دلخواه)

رب گوجه 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه :
قبل از هر چیز باید سس پیتزا را تهیه کنید.برای تهیه آن یک قاشق روغن را در تابه‌ای روی شعله متوسط داغ کنید. سیر کمی سرخ کنید تا شروع به تغییر رنگ کند و کمی قهوه‌ای رنگ شود. حال سیر را در ظرفی کنار بگذارید و گوجه‌های خرد شده را داخل تابه بریزید.

مدتی درب تابه را بگذارید تا گوجه‌ها کمی نرم شوند و هر چند دقیقه آنها را زیر و رو کنید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه که گوجه‌ها کاملاً نرم شدند، سیر داغ، نمک و ریحان و جعفری خرد شده و یک قاشق رب گوجه فرنگی را هم اضافه و مخلوط کنید.

 چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه بدهید تا سس یکنواخت شود. اگر در هر مرحله‌ای از کار سس زیاد از حد غلیظ شد کمی آب گرم به آن اضافه کنید. بعد از خنک شدن سس آماده است. باید حدود ۱ پیمانه سس پیتزا داشته باشید.

 حالا نوبت تهیه مواد پیتزا می باشد، کلاه بادمجان را جدا کنید و آن را به صورت ورقه‌هایی کمی ضخیم‌تر از نیم سانت برش بزنید و حلقه کنید. روی حلقه‌های بادمجان نمک دانه درشت بپاشید و آنها را به مدت ۱۰ دقیقه روی حوله تمیزی قرار دهید. بعد از این مدت بادمجان‌ها را با بشویید و با دستمال آشپزخانه خشک کنید.

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. در کاسه کوچکی حبه سیرهای له شده، روغن زیتون و ادویه ایتالیایی را مخلوط کنید و با استفاده از قلمو مایع را دو طرف حلقه‌های بادمجان بمالید. حالا بادمجان‌ها را در سینی فر چرب شده بچینید و به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .