تبیان، دستیار زندگی

 مرور چک لیست بارداری

سلامت مادر و نوزاد در بیشتر موارد تنها یادآور دوران بارداری و پس از زایمان است و دوران مهم پیش از بارداری معمولا به فراموشی سپرده می‌شود، این درحالی است که منشأ بسیاری از بیماری‌های دوران بارداری، به زمان پیش از بارداری باز می‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوران بارداری، چک لیست بارداری، سلامت مادر و نوزاد،
مترجم : فاطمه قاسمی / روزنامه خراسان
 در این مطلب به نکاتی که لازم است قبل از باردار شدن در نظر داشته باشید خواهیم پرداخت:


ورزش کنید

با30 دقیقه ورزش روزانه قبل از بارداری از بروز دردهای معمول در حین بارداری مانند دردهای شایع در ناحیه لگن پیشگیری می‌شود.

درست غذا بخورید

با بارداری میل به خوردن بستنی و ترشی و امثال آن در شما بیشتر خواهد شد اما به خوب غذا خوردن و کیفیت مواد مصرفی توجه کنید. در این شرایط شما مقدار زیادی پروتئین، آهن، کلسیم و اسید فولیک نیاز خواهید داشت.


اسید فولیک مصرف کنید

اسید فولیک از نقایص مادرزادی جدی که ممکن است قبل از اطلاع از بارداری اتفاق بیفتد پیشگیری می‌کند. این ویتامین B را در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات برگ‌دار ، مرکبات و لوبیا پیدا خواهید کرد.

وزن‌تان را کنترل کنید

لاغری بیش از حد، بارداری را سخت می کند و سنگینی بیش از حد هم منجر به مشکلاتی مثل احتمال ابتلا به دیابت، بالارفتن فشارخون و طولانی‌تر شدن زایمان می‌شود.

اسید فولیک از نقایص مادرزادی جدی که ممکن است قبل از اطلاع از بارداری اتفاق بیفتد پیشگیری می‌کند



چکاپ شوید

تصمیم به بارداری را با پزشک‌تان در میان بگذارید. او درباره آزمایش ها، واکسن‌های مورد نیاز، ویتامین‌های مصرفی پیش و پس از بارداری، مصرف کردن یا نکردن برخی داروها در دوران بارداری شما را راهنمایی می‌کند.


از بهداشت دندان غافل نشوید

بارداری احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد و همین باعث زایمان زودرس در مادران می‌شود. استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان را جدی بگیرید.

مصرف کافئین را کاهش دهید

متخصصان پیشنهاد می‌کنند هنگام تلاش برای باردار شدن و در دوران بارداری بیش از 200 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف نشود. این حدود معادل یک فنجان قهوه یا چهار فنجان کوچک چای است. به جای آن شیر گرم و طعم‌دار را امتحان کنید.

برای خرید ملزومات کودک منطقی بودجه بندی کنید

یکی از لذت‌های این دوران خرید وسایل موردنیاز نوزاد است. فهرستی از لوازم ضروری را تهیه کنید و به مرور موارد غیرضروری این فهرست را حذف کنید. در تنظیم این فهرست ، هزینه‌های مربوط به ویزیت پزشک و مراقبت‌های بهداشتی کودک را هم در نظر بگیرید.

لحظه‌های دو نفره‌تان را دریابید

خواه ناخواه بارداری، تولد و دوران بعد از آن زمان زیادی از روزتان را به خود اختصاص می‌دهد. پیش از بارداری با همسرتان برنامه ریزی‌هایی دونفره برای سفر، طبیعت‌گردی و... درنظر بگیرید تا پس از آن فرصت بیشتری برای تجربه حس شیرین مادری داشته باشید.
منبع: webmd
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .