تبیان، دستیار زندگی

در صورت ابتلا به کرونا لبنیات مصرف کنیم؟

نظرات متفاوتی درباره مصرف لبنیات در ایام شیوع کرونا وجود دارد که لازم است در این باره بیشتر بدانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 شیوع کرونا، مصرف لبنیات ،
نویسنده : مهدیس مرادیان | خبرنگار
در این روزها که کرونا دوباره جان تازه‌ای گرفته، التهاب و نگرانی مردم درخصوص مصرف خوراکی های مختلف افزایش یافته و لبنیات هم از مواد غذایی است که نظرات ضد و نقیضی درباره آن مطرح شده است. از زمان شیوع کرونا پزشکان و متخصصان طب سنتی و طب رایج نظرات متفاوتی درباره مصرف لبنیات دارند. این تفاوت دیدگاه موجب شد گفت و گویی در همین زمینه با دکتر محسن نعمتی متخصص تغذیه از انگلستان و استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر ابوالفضل روستایی شیردل، پزشک عمومی و درمانگر طب سنتی انجام دهیم تا درباره درست یا نادرست بودن پرهیز مصرف لبنیات و چگونگی مصرف آن به ویژه برای کودکان در بازه زمانی که معلوم هم نیست چند سال طول بکشد، اطمینان پیدا کنیم. ادامه مطلب را در این باره مطالعه کنید:

نیاز به لبنیات به عنوان منبع پروتئین

دکتر نعمتی با تاکید بر این نکته که جنس برخی از عوامل دفاعی سیستم ایمنی از جمله آنتی بادی ها، اسیدآمینه است، گفت: «مقدار کافی پروتئین در سبد غذایی از ما در برابر ابتلا به بیماری محافظت می کند. هر لیوان شیر با حدود 7 تا 8 گرم پروتئین 15 درصد از نیاز روزانه پروتئین ما را تامین می‌کند و هیچ‌گونه تحقیقی وجود ندارد که مضر بودن مصرف شیر در این روزها را اثبات کرده باشد. بنابراین افراد بنا به
علاقه شان می توانند از محصولات لبنی با کیفیت نظیر شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک به‌عنوان بهترین منبع برای تقویت بدن استفاده کنند. شایان ذکر است مصرف شیر در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می کند.»

در طب سنتی در کل فصول سال توصیه می‌کنیم که لبنیات با مصلح خورده شود و در دوران کرونا تاکید بیشتری روی این موضوع داریم تا دچار عارضه نشویم



مصرف چه گروهی از مواد غذایی در کنار لبنیات مفید است؟

دکتر نعمتی در ادامه گفت: «علاوه بر لبنیات، مصرف میوه ها و سبزیجات به‌عنوان منابع غنی از املاح، ویتامین و مواد معدنی متنوع ،سیستم ایمنی را در مقابله با بیماری ها یاری می‌دهد و مصرف متعادل دانه های روغنی و آجیل ها به‌عنوان منابع غنی از ویتامینE به میزان 20 تا 30 گرم در هر وعده غذایی نقش به‌سزایی در تقویت سیستم ایمنی دارد.»

مصرف لبنیات قبل، بعد و در حین ابتلا به کرونا

این متخصص تغذیه ادامه داد: «افراد قبل و بعد از ابتلا به کرونا هیچ گونه مشکلی درخصوص مصرف لبنیات ندارند اما در حین بیماری مصرف لبنیات منوط به تصمیم پزشک معالج و برحسب شرایط فرد درگیر است که معمولا به علت تحریک نشدن علایم بیماری مرتبط با کرونا مثل اسهال به‌صورت مقطعی 24 تا 48 ساعت ممکن است قطع مصرف لبنیات تجویز شود.به شکل معمول هیچ محدودیتی در مصرف لبنیات وجود ندارد.»


طب سنتی مصرف مواد غذایی با طبع سرد را منع می‌کند

اما دکتر ابوالفضل شیردل پزشک عمومی و درمانگر طب سنتی طی مطالعاتش در این حوزه، خوردن غذاهایی با طب سرد را مناسب نمی داند.
او معتقد است: «لبنیات بهتر است کم و همراه با مصلح های گرم کننده مانند آویشن، زنجبیل و دارچین مصرف شود یا اصلا مصرف نشود. اما من به این دلیل که سرانه مصرف لبنیات در کشورمان پایین است، قطع کامل مصرف لبنیات را برای افراد توصیه نمی کنم.»
دکتر شیردل با اشاره به این که افرادی که طبعشان سرد است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند و خوردن غذاهایی با طبع سرد بدن این افراد را برای ابتلا به بیماری مساعد می‌کند، افزود: «مواد غذایی با طبع سرد طیف گسترده‌ای دارد. به‌عنوان مثال برنج هم طبع سرد دارد و توصیه می‌شود که این موادغذایی را با آویشن یا نعناع استفاده کنیم . نمک هم جزو منابع گرم است که می‌توان سنگ نمک بهداشتی را در صورت نداشتن محدودیت و فشار خون همراه با ماست مصرف کرد. شیر هم می تواند همراه با عسل و دارچین و زنجبیل مصرف شود. این توصیه ها منوط به هر سه مرحله بیماری است. در طب سنتی در کل فصول سال توصیه می‌کنیم که لبنیات با مصلح خورده شود و در دوران کرونا تاکید بیشتری روی این موضوع داریم تا دچار عارضه نشویم.»
منبع: روزنامه خراسان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .