تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه کوفته برنجی

یکی از خوشمزه ترین غذا ها کوفته می باشد که انواع مختلفی دارد و معروف ترین آن کوفته برنجی است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کوفته برنجی

کوفته انواع مختلفی دارد و هر یک با مواد مختلف درست می شود . از جمله کوفته ریزه، کوفته مرغ، کوفته برنجی ،کوفته اسفناج. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کوفته برنجی را بگوییم.

 مواد لازم برای تهیه کوفته برنجی:

گوشت گوساله چرخ شده 400 گرم

برنج 160 گرم(یک پیمانه)

لپه 60 گرم

سبزی معطر(مرزه، ترخون، شوید،نعناع، جعفری، گشنیز)

پیاز بزرگ 1 عدد

آرد نخودچی 1 قاشق غذاخوری سرخالی

تخم مرغ 1 عدد

آب 5 پیمانه

روغن مایع 5 قاشق غذاخوری

آبغوره 2 قاشق غذاخوری

زرشک 1 قاشق غذاخوری

پودر لیمو عمانی 1 و 1/2 قاشق غذاخوری

فلفل و زردچوبه، دارچین، نمک به مقدار لازم

مواد میانی به دلخواه(آلو،زرشک، پسته ...)

این غذای خوشمزه پروتیئن و مواد مغذی فراوانی دارد و انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز فراهم می کند. کوفته برنجی را  می توان در شکل ها و اندازه های مختلف درست کرد. این غذا جزء غذاهای سنگین به حساب می آید و بهتر است ان را در وعده ناهار بخورید.
کوفته برنجی


طرز تهیه کوفته برنجی:

 هیچوقت پیاز را به شکل درسته در غذا استفاده نکنید حتما اگر می خواهید پیاز استفاده کنید آن را سرخ کنید،زیرا پیاز سرخ نشده باعث باز شدن کوفته می شود در نتیجه شکل و ظاهر کوفته از بین می رود.


 برای تهیه این غذای خوشمزه قبل از هر کاری برنج و لپه ی آن را خیس دهید وبعد از اینکه برنج و لپه را پختید آنها را باگوشت چرخ کرده مخلوط کنید. بهتر است کمی از لپه را میکس کنید و به مواد اضافه کنید تا کوفته مستحکم بماند.

 در مرحله بعد سبزیرا خرد کنید و آن را با  تخم مرغ، آرد نخود چی به همراه مقداری ادویه  و نیمی از گرد لیمو به مواد گوشتی اضافه کنید و خوب ورز دهید.

نکته: ورز دادن یکی از مهم ترین نکات برای درست کردن کوفته ای خوب و منسجم است.

وقتی که مواد را به خوبی ورز دادید ، آن را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند و همه مواد به خوبی همگیر شود.

در مرحله بعدی ،در قابلمه ای مناسب، پیاز خرد شده را تفت دهید تا سبک و طلایی شود.  مقدار دیگری از  سبزی کوفته، رب ، نمک ،فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید  و خوب تفت دهید و بعد به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد.

بهتر است قابلمه کمی بزرگ باشد تا کوفته ها هنگام پخت روی هم سوار نشوند و فضای کافی برای افزایش ابعاد کوفته باشد.

هنگامی که می خواهید به کوفته شکل دهید، بهتر است دوباره آن را ورز دهید و بعد از ورز دادن آن را به شکل گلوله هایی متوسط در آورید. قبل از گرد کردن مواد وسط گوشت را گود کنید و مقداری از مواد میانی را داخل آن قرار دهید.

با دست مواد را خوب فشار دهید تا کوفته حسابی محکم و منسجم شود. برای اینکه کار آسانتر باشد، بهتر است یک ظرف آبی را در کنار خود قرار دهید و هر بار کمی دست را مرطوب کنید تا مواد به دست نچسبد.

برای امتحان یک گلوله کوچک درست کنید و در آب کوفته بیاندازید اگر بعد از 10 دقیقه کوفته از هم باز نشده بود می توانید بقیه  کوفته ها را در قابلمه قرار دهید.

 
بهتر است مقدار نعنایی که در کوفته استفاده می شود، کم باشد زیرا باعث تلخ شدن غذا می شود و می توانید از سبزی های دیگر در هر مقدار استفاده کنید اما نعناع از بقیه کمتر باشد.


 بهتر است کوفته ها را آرام در قابلمه قرار دهید تا ترک نخورد برای این کار می توانید از یک کفگیر کمک بگیرید.

دقت کنید زمانی که کوفته ها را در آب انداختید بهتر است آب روی کوفته را گرفته باشد و نباید غلغل کند. با توجه به ابعاد ظرف شعله کوچکتری انتخاب کنید تا کوفته با حرارت ملایم بپزد. غل زدن زیاد می تواند باعث باز شدن کوفته شود.

 یک مقداری که از زمان پخت کوفته ها گذشت ،داخل قابلمه کوفته لیمو عمانی، آبغوره ، زرشک و نمک را اضافه کنید.

 بعد از اینکه کوفته برنجی پخت ، حرارت را زیاد کنید، تا آب کوفته غلیظ شود و به صورت سس در بیاد.


 نکات:


هیچوقت پیاز را به شکل درسته در غذا استفاده نکنید حتما اگر می خواهید پیاز استفاده کنید آن را سرخ کنید،زیرا پیاز سرخ نشده باعث باز شدن کوفته می شود در نتیجه شکل و ظاهر کوفته از بین می رود.

بهتر است مقدار نعنایی که در کوفته استفاده می شود، کم باشد زیرا باعث تلخ شدن غذا می شود و می توانید از سبزی های دیگر در هر مقدار استفاده کنید اما نعناع از بقیه کمتر باشد.

 در تهیه این غذا از گوشت قرمز گوسفندی و یا گوساله استفاده می شود،اما بهتر است گوشت گوساله باشد، چون گوشت گوساله نسبت به گوشت گوسفند از چربی کمتری برخوردار است و این چربی کم باعث مستحکم شدن کوفته می شود.

سبزی خرد شده کوفته نباید خیس باشد.

اگر دوست دارید طعم سس کوفته ملس باشد مقداری شکر اضافه کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .