تبیان، دستیار زندگی

چگونه یک انسان میتواند درتغییر جامعه نقش داشته باشد؟(سبک زندگی هفتم)

همه افراد در جامعه نقشی دارند و با این نقش ها و انجام کارهای خوب و بدشان می توانند بر جامعه تاثیر بگذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جامعه

 نقش انسان در جامعه را می توان مانند موج دریا دانست که تاثیر آن را در دریا تا چند کیلومتر هم می توان دید.برخی از افراد فکر می کنند جامعه خودش در حال حرکت است و هیچ ارتباطی با افراد ندارد  و از این رو دست به انجام  کارهای خلاف جامعه می زنند.

هر فردی باید بداند در زندگی اجتماعی همه به هم وابسته اند ولی در عین حال انسان‌ها با یكدیگر متفاوت هستند و هیچ فردی كاملاً شبیه انسان های دیگر جامعه نمی باشد حتی اگر اعضای یک خانواده باشند. خصوصیات، احساسات، افكار و توانایی‌ها و استعدادهای هر شخصی با دیگران متفاوت است.

 هر فردی که در جامعه زندگی می کند ، دارای یک شخصیت واحد است و با توجه به شرایط تربیتی و موقعیت های زیستی با افراد دیگر جامعه تفاوت دارد.به همین خاطر باید یک عاملی وجود داشته باشد تا بین افراد جامعه هماهنگی و تعادل ایجاد کند و آن عامل ، قانون می باشد.

 هر فردی باید بداند در زندگی اجتماعی همه به هم وابسته اند ولی در عین حال انسان‌ها با یكدیگر متفاوت هستند و هیچ فردی كاملاً شبیه انسان های دیگر جامعه نمی باشد حتی اگر اعضای یک خانواده باشند. خصوصیات، احساسات، افكار و توانایی‌ها و استعدادهای هر شخصی با دیگران متفاوت است.


 در واقع قانون روابط میان افراد جامعه از یک طرف و جامعه و دولت از طرف دیگر را تعیین و تنظیم می‌کند.

 زمانی که افراد جامعه بر اساس قانون زندگی می کنند ، این قانون حقوق و تکالیف شهروندی را برای آنها تعیین می کند و اگر آنها (چه شهروندان عادی و هم کسانی که صاحب قدرت و منسبی هستند) بر اساس قانون کارهای خود را انجام دهند و حقوق خود و دیگران را رعایت کنند، اختلافات بین آنها کم می شود. اختلافات و کشمکش زمانی شروع می شود که هر یک از آنها حق و حقوق دیگری را رعایت نکنند.به همین خاطر می توان گفت: اصالت فرد است که حرمت حیات، آزادی و حقوق را از سوی جامعه محترم می شمارد. چون جامعه در اصل برای حراست از زندگی و حقوق فرد تشکیل شده، فرد به تنهایی و جدا از جامعه نمی‌تواند از حقوق طبیعی خود حراست کند.

 جامعه جایی است که فرد می تواند توانایی ها و خلاقیت های فردی خود را پروش دهد . در حقیقت پذیرش آزادی ، اراده و استقلال ، وجدان و رای برای هر فردمحترم است. او می تواند نقش و موقعیت خود را در جامعه تغییر دهد . هر چند در عمل ،این آزادی به وسیله برخی عوامل ناخواسته اجتماعی محدود شود.

 بر خلاف آنچه که برخی از افراد جامعه قبول دارند، افراد در جامعه ، از مسئولیت هایی که در مناسبتهای اجتماعی بر طبق قانون آن را می پذیرند؛جدا نیستند. هر یك از انسان‌ها می‌توانندعضو مفید و با ارزشی برای جامعه باشند. فقط كافی است خودشان را بهتر بشناسند.
در واقع باید خود را بشناسدو بپذیرد و از توانایی‌هایش به خوبی استفاده كند، درست مثل اعضای بدن كه با هم متفاوتند و وظایف مخصوصی دارندولی همه شان مفید وضروری و لازم هستند.

 فرد در جامعه باید پاسخگوی آنچیزی را که توسط وجدان و شعورش  انتخاب کرده است ،باشد .

انسانها در تغییر جامعه نقش مهمی دارند. در واقع نقش افراد در جامعه با هم در ارتباط و به یکدیگر پیوسته است و اگر یکی از افراد جامعه نقش خود را نتواند به خوبی انجام دهد ، بر کل مجموعه تاثیر می گذارد و حتی ممکن است کل کار خراب شود.

  زمانی که افراد جامعه بر اساس قانون زندگی می کنند ، این قانون حقوق و تکالیف شهروندی را برای آنها تعیین می کند


هر انسانی دارای یک شخصیت اجتماعی و یک شخصیت واقعی می باشد.در واقع شخصیت اجتماعی او بر اساس مقام و موقعیتی است که فرد در اجتماع قبول می کند، اما شخصیت فردی او به نیروی ذاتی و استعدادی که در وجودش هست، اشاره می کند.

 لازم نیست فرد برای اینکه شخصیت اجتماعی داشته باشد، حتما از شخصیت فردی برخوردار باشد.

در یک جامعه ، ارزش های زیادی  وجود دارد و ارزش واقعی اینها بستگی به این ندارد که مردم قدر آن را بدانند یا ندانند. علم و هنر و تقوا و اخلاق در ذات خود گوهر‌های گرانبهایی هستند که با مادیات قابل قیاس و ارزیابی نیستند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .