تبیان، دستیار زندگی

خداوند در جنگ بدر مسلمانان را با چه شرایطی یاری کرد؟ (پیام های آسمان هفتم)

درس دوم از کتاب پیام های آسمان پایه هفتم درباره استعانت و یاری رساندن خداوند به بندگانش می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگ
استعانت از خدا یعنی کمک گرفتن از خداوند،انسانها اگر کمی به زندگی خود نگاه کنند ، متوجه می شوند که نمی توانند به تنهایی  تمام نیازهای زندگی خود را  برطرف کنند. آنها برای حل مشکلات به کمک دیگران نیاز دارند.

 در واقع اگر نگاه کنیم می بینیم همه انسانها برای حل مشکلات خود به کمک یکدیگر نیاز دارند و از طرف دیگر  این خداوند است که به کمک و یاری بندگان خود می رسد.

 در حقیقت فقط خداوند بدون اینکه نیازی به انسانها داشته باشد، می تواند به همه کمک و یاری برساند.

 این استعانت و یاری  خواستن از خداوند فقط در امور روزمره زندگی به کار نمی آید ، در واقع فرد در همه امور نیاز به یاری خداوند دارد ، از جمله این در جنگ ها.

  البته برخی از مسلمان در آستانه وقوع جنگ بدر با مشاهده لشکر مجهز و پرتعداد دشمن دچار تردید شدند و برخی از آنها پیشنهاد دادند که عقب نشینی کنند تا نیروهای بیشتری را برای جنگ آماده کنند.در واقع در این جنگ نگاه ظاهری بین و غفلت از خدا ، بر برخی از مسلمانان غلبه کرده بود.


در جنگ های اسلام هم خداوند مسلمانان را یاری می رساند، یکی از این جنگها ، چنگ بدر بود. جنگ بدر در زمان پیامبر (ص) اتفاق افتاده است .

جنگ بدر اولین جنگ پیامبر و مسلمانان با مشرکان مکه بود. فرمانده این جنگ ، خود پیامبر (ص) بود. این جنگ ،جنگ مهمی برای مسلمانان بود ، چون اگر آنها در این جنگ شکست می خوردند، شاید دیگر نامی از اسلام هم آورده نمی شد.

 در این جنگ تعداد مشرکان خیلی بیشتر از مسلمانان بود و آنها ترسیده بودند که مبادا  در این جنگ شکست بخورند. خداوند در این جنگ به یاری مسلمانان آمد و به آنها وعده یاری داد.

این جنگ در هفدهم ماه رمضان در منطقه بدر اتفاق افتاد . بدر منطقه ی وسیعی بود که در آنجا چاه های فراوانی از اب وجود داشت و کاروانها در آنجا توقف می کردند تا از آب آنجا بهره مند شوند.

بدر در منطقه جنوبی مدینه و مکه قرار داشته و از این رو آنجا را بدر می گفتند که نام صاحب آبهای آن بدر بوده است.

 وقتی خبر حرکت کاروان ثروتمند ابوسفیان از مکه به محمد رسید، نزدیک  به سیصد نفر از مسلمانان برای حمله به آن آماده شدند و در این میان، سپاه هزار نفری مکه برای مقابله با آنان وارد عمل شد و با وجود برتری در شمار نفرات، پیروزی کامل از آنِ مسلمانان شد و بسیاری از مکیان کشته و اسیر شدند.

پیامبر اسلام (ص) در این جنگ ، پسر عموهایش عبیده و علی (ع) و عمویش حمزه را به میدان نبرد فرستاد و آنها توانستند رقیبان خود را از پا در آورند.

 البته برخی از  مسلمان در آستانه وقوع جنگ بدر با مشاهده لشکر مجهز و پرتعداد  دشمن دچار تردید شدند و برخی از آنها پیشنهاد دادند که عقب نشینی کنند تا نیروهای بیشتری را برای جنگ آماده کنند.در واقع در این جنگ نگاه ظاهری بین و غفلت از خدا ، بر برخی از مسلمانان غلبه کرده بود.

" إِذْ هَمَّتْ طَائِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا وَاللَّهُ وَلِیُّهُمَا ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ"( 122 آل عمران)

(آن‌گاه که دو طایفه از شما بد دل و ترسناک (و در اندیشه فرار از جنگ) شدند و خدا یار آنها بود، و همیشه باید اهل ایمان به خدا توکل کنند)

" وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ"(123)

و خدا شما را در جنگ بدر یاری کرد با آنکه ضعیف بودید. پس پرهیزکار شوید، باشد که شکر نعمتهای او به جای آرید.

این آیه در وصف مؤمنین نازل گردید كه خداوند آن‌ها را با كمى عدد یارى داد و با كمك فرشتگان بر مشركین پیروز شدند و با وجود بر قدرت و قوت مشركین بر آن‌ها چیره گشته و غلبه یافتند.

اذلّة یا به معنى كمبود نیروى انسانى مؤمنان در جنگ بدر است و یا به معناى كمبود ساز و برگ جنگى و تداركات است. یادآورى كمبودها در بدر، اشاره به توانمندى آنان در مقایسه با جنگ احد است.
" إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَلَنْ یَكْفِیَكُمْ أَنْ یُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِینَ"(124)

آن‌گاه که به مؤمنین می‌گفتی: آیا این شما را کفایت نمی‌کند که خدا سه هزار فرشته به یاری شما فرو فرستد؟!

خداوند دراین جنگ ، سه هزار فرشته ی آسمانی را به یاری مسلمانان فرستاد.

 در اینجا بود که خداوند به یاری مسلمانان آمد و با دو شرط به آنها وعده یاری داد:

" بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِینَ" (125 آل عمران)

بلی اگر صبر و مقاومت پیشه کنید و پرهیزکار باشید، چون کافران بر سر شما شتابان بیایند خدا پنج‌هزار فرشته را با پرچمی که نشان مخصوص سپاه اسلام است به مدد شما می‌فرستد.

 اذلّة یا به معنى كمبود نیروى انسانى مؤمنان در جنگ بدر است و یا به معناى كمبود ساز و برگ جنگى و تداركات است. یادآورى كمبودها در بدر، اشاره به توانمندى آنان در مقایسه با جنگ احد است.


در آیه‌ى قبل، سخن از نزول سه هزار فرشته‌ى امدادرسان بود و در این آیه، سخن از پنج هزار فرشته‌ى مخصوص، در صورتِ صبر و تقواى رزمندگان است.

 در روایتی آمده است که در جنگ بدر به مسلمانان خبر رسید كه كرز بن جابر كه از دشمنان اسلام بود، براى جنگ با مسلمانان از مشركان كمك خواسته است.

 این امر بر مسلمین گران آمد و آیه 124 نازل شد ، بعضى هم می گویند كه كرز بن جابر به كمك مشركان آمده بود و این امر به رسول خدا صلی الله علیه و آله و مسلمین گران آمد. سپس براى تسكین خاطر پیامبر و مسلمانان این آیات نازل شد و كرز بن جابر در این جنگ فرار كرد و به مشركان كمك نکرد و مسلمین احتیاجى به مدد و كمك پیدا نكردند.

پیامبر (ص) به مسلمانان فرمود: اگر شما در مقابل مشرکان ایستادگی کنید، با وجود قلت نفرات و تجهیزات بر آنها پیروز می شوید، اگر چه که مسلمانان به نفراتی چند برابر شما و تجهیزاتی بهتر از شما مجهز هستند، اما شما هم در مقابل به نصرت و یاری خدا مجهز هستند و پیروزی جز از جانب خداوند نیست.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .