تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دلمه بادمجان

دلمه یکی از غذاهای کامل و مقوی است که انواع مختلفی دارد و تهیه آن زمان بر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلمه بادمجان

دلمه یک کلمه ی ترکی به معنای پر شده می باشد. در لیست غذاهای آشپزخانه ، دلمه از جمله غذاهایی است که انواع مختلفی دارد. دلمه برگ کلم،دلمه گوجه فرنگی ، دلمه برگ مو، کدو سبز،فلفل دلمه ای، دلمه بادمجان و دلمه پیاز. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه دلمه بادمجان را برایتان بگوییم.

یکی از خوشمزه ترین دلمه ها، دلمه بادمجان می باشد. این غذا جزو بهترین غذاهای سنتی ایرانی به شمار می آید. مواد داخل شکم بادمجان، مشابه دلمه های دیگر  است. در ادامه  طرز تهیه دلمه بادمجان را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه دلمه بادمجان:


برنج 1 پیمانه

لپه یک دوم پیمانه

بادمجان دلمه ای 5 عدد

گوشت چرخکرده 300 گرم

پیاز 4 عدد

سبزی مخصوص دلمه(جعفری،گشنیز،تره،مرزه و نعنا،شوید،پیازچه،ترخان)

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی 4 عدد

آب 3 پیمانه

نمک به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

نکته: سبزی انواع دلمه ها تقریبا شباهت زیادی با هم دارند و مثلا می توان در صورت در دسترس نبودن از سبزی دلمه برگ مو برای تهیه دلمه بادمجان نیز استفاده کنید.

 دلمه بادمجان با پوست تهیه می شود. اما برای تزئین و زیبایی ظاهر بادمجان، می توانید پوست بادمجان را مدل دار، یکی در میان و یا شطرنجی بگیرید.


طرز تهیه دلمه بامجان:

برای تهیه دلمه بهتر است از شب قبل لپه را خیس کنید. لپه را که از شب پیش خیسانده اید، همراه با مقداری آب درون قابلمه روی حرارت قرار دهید تا نیم پز شود. منظور از نیم پز یعنی وقتی لپه را میان دو انگشت فشار بدهید نرم نیست اما می توانید آن را له کنید.

در مرحله بعد باید برنج را به حالت آبکشی بپزید تا نیم پز شود. درون قابلمه ای مقداری آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید، سپس برنج را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید برای 10 دقیقه بپزد. وقتی دانه برنج را میان دو انگشت فشار دهید باید اطرافش نرم و مغز آن کمی خام باشد و زمانی که برنج به این حالت رسید آن را آبکش کنید.

 در مرحله بعد سر بادمجان ها را با چاقو ببرید و داخل آن ها را طوری که به دیواره بادمجان لطمه ای وارد نشود، خالی کنید. سپس کمی نمک به روی بادمجان ها بریزید  و برای نیم ساعت درون سبد آبکش قرار دهید تا تلخی بادمجان ها گرفته شود.
دلمه بادمجان

نکته:دلمه بادمجان با پوست تهیه می شود. اما برای تزئین و زیبایی ظاهر بادمجان، می توانید پوست بادمجان را مدل دار، یکی در میان و یا شطرنجی بگیرید.

بعد از اینکه تلخی بادمجان را گرفتید، دوعدد از پیاز ها را پوست بگیرد و نگینی خرد کنید. درون تابه ای کمی روغن بریزید  و روی حرارت قرار دهید. حالا پیازها را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا سبک شده و خامی آن گرفته شود.

سپس گوشت چرخکرده را به پیازها اضافه کنید. آن ها را کمی تفت دهید و بعد زردچوبه و نمک و  فلفل را بریزید و باز تفت دهید.دو قاشق رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن گرفته و سرخ شود. حالا در تابه را بگذارید و روی حرارت ملایم قرار دهید و  اجازه دهید د رحدود 15 دقیقه مواد گوشتی کمی باهم بپزند.

در مرحله بعدی سبزی مخصوص دلمه را که شسته و ریز خرد کرده اید به مواد گوشتی اضافه کنید. نیازی نیست تا سبزی سرخ شوید. همین که خامی آن گرفته شده و نرم شود کافی ست.

 سپس برنج و لپه نیم پز شده را به مواد گوشتی اضافه کنید و آرام هم بزنید تا باهم مخلوط شوند. مواد میانی دلمه بادمجان آماده است.
نکته: در هنگام هم زدن مواد باید دقت داشته باشید تا لپه و برنج له نشود.

 بعد از اینکه مواد میانی دلمه آماده شد، حالا نوبت آن است که این مواد را داخل بادمجان قرار دهید.

 در صورت تمایل می توانید بادمجان های تو خالی را کمی در روغن سرخ کنید. اما نیازی نیست و کاملا سلیقه ای می باشد. تمام بادمجان ها را با مواد گوشتی پر کنید و سر بادمجان را روی آن بگذارید تا مواد در حین پخت بیرون نریزد.

در مرحله بعدی دو عدد دیگر پیاز را نگینی خرد کنید. درون قابلمه ای که قرار است دلمه ها را بپزید کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید و پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید. گوجه فرنگی  ها را نگینی خرد کنید. داخل شکم بادمجان ها را که خالی کرده بودید به همراه گوجه فرنگی های نگینی به درون قابلمه اضافه کنید. حالا نمک، فلفل و زردچوبه هم بریزید و کمی تفت دهید تا خامی مواد گرفته شود. سپس 3 پیمانه آب درون قابلمه بریزید.

پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد حالا دلمه های آماده شده را درون قابلمه و بین مواد سس بچینید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید دلمه ها به خوبی پخته شوند.

در زمان پخت می توانید در قابلمه را بردارید و کمی از آب سس را با قاشق داخل شکم بادمجان ها بریزد تا هم مواد میانی خشک نباشند و طعم بهتری بگیرند. پس از گذشت یک ساعت دلمه بادمجان خوشمزه آماده می باشد.

  درون بادمجان را می توانید هم با مواد گوشتی و هم غیر گوشتی پر کنید و در آخر روی آن مقداری پنیر پیتزا هم بریزید. برای اماده شدن این دلمه باید آن را درون فر قرار دهید.


 نکات:

برای تهیه دلمه بادمجان می توانید از بادمجان قلمی استفاده کنید. دلمه بادمجان قلمی تفاوت زیادی با بادمجان دلمه ای ندارد. فقط برش ها روی بادمجان افقی می باشد و مواد کمتری درون هر بادمجان می توان جا داد.

 درون بادمجان را می توانید هم با مواد گوشتی و هم غیر گوشتی پر کنید و در آخر روی آن مقداری پنیر پیتزا هم بریزید. برای اماده شدن این دلمه باید آن را درون فر قرار دهید.

اگر شما دوست دارید طعم مواد میانی دلمه کمی ترش و ملس باشد، می توانید از رب انار به عنوان چاشنی استفاده کنید. دلمه بادمجان با رب انار طعم بسیار دلپذیری خواهد داشت که پیشنهاد می کنیم امتحان کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .