تبیان، دستیار زندگی

چند درصد استارتاپ‌ها موفق می‌شوند؟

به گزارش روابط‌عمومی ارتباطات هوشمند تبیان به نقل از فوربز؛ از هر ۱۰ استارتاپ، ۹ مجموعه شکست می‌خورند؛ در نتیجه آنها برای برون رفت از چنین شرایطی باید محصول مناسب بازار را ارائه کنند، هیچ‌چیز را نادیده نمی‌گیرند، سریع رشد کنند و توان بهبود داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چند درصد استارتاپ‌ها موفق می‌شوند؟

از هر ۱۰ استارتاپ، ۹ مجموعه شکست می‌خورند؛ واقعیت سخت و تلخی که باید مراقب آن باشید. ممکن است گروهی از کارآفرینان به دنبال آن باشند که پیش از شکست، درباره آن بنویسند. چراکه کارآفرینان خوش‌بین نیز گاهی نیاز به واقعیت دارند. هرچند به نظر می‌رسد این آمارها برای دلسردی است اما درواقع، این برای تشویق کارآفرینان به کار دقیق‌تر است.

استارتاپ‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

۱. محصول مناسب بازار است
مجله فورچون مهم‌ترین علت عدم موفقیت شرکت‌های نوپا را اینگونه گزارش کرده است: «آنها محصولی می‌سازند که هیچ‌کس نمی‌خواهد.» مطالعه دقیق استارتاپ‌های ناموفق نشان می‌دهد که ۴۲ درصد آنها «کمبود نیاز بازار به محصول خود» را تنها دلیل شکست خود دانسته‌اند.

۲. کارآفرین هیچ‌چیز را نادیده نمی‌گیرد

مدیران  Dijiwan  پس از بسته شدن شرکتشان ، نوشتند: « ایده خوب و تیم فنی قدرتمند تضمینی برای یک تجارت پایدار نیست. نباید فرایندهای تجاری و مسائل یک شرکت را نادیده گرفت؛ چرا که این موارد می‌تواند آنها را از مشاهده آینده شرکت محروم کند.»آنها محصول عالی و تیم قدرتمندی داشتند اما چه چیزی کم داشتند؟

بررسی عمیق Dijiwan نشان می‌دهد آنها از  انتظارات کلیدی چون فرآیند تجارت و امور اداری کسالت بار غافل شدند. مدیر عامل تصور می‌کند «وظیفه‌اش رهبری است»، مدیر ارشد یا CMO  فکر می‌کند « وظیفه اش بازاریابی است» و مدیر توسعه فکر می‌کند «وظیفه‌اش کد دادن است». در حالی‌که در یک استارتاپ تفکیک وظایف تا این حد مشخص نیست؛ روابط و مناسبات در آن ارگانیک است، به این معنی که مسئولیت‌ها و نقش‌ها هم‌پوشانی دارند.  چیزهای کوچک می‌توانند به چیزهای بزرگ تبدیل شوند. بعضی اجزای استارتاپ‌ها موانعی برای فرایندهای تجاری، مدل کسب‌وکار و مقیاس‌پذیری است.

کارآفرینان موفق می‌دانند باید روی تجارت خود کار کنند نه در تجارتشان. اسیر جزئیات ارائه‌ها، تماس‌های تلفنی، جلسات و ایمیل‌ها شدن، می تواند کارآفرین را از قلب تجارت منحرف کند.

۳. شرکت سریع رشد می‌کند

چه کسی می‌گوید رشد سریع ناپایدار است؟ و چه کسی حتی اهمیت می‌دهد؟

رشد – رشد سریع – همان چیزی است که کارآفرینان در طلب آن‌اند، سرمایه‌گذاران به آن نیاز دارند و بازار خواهان آن است. رشد سریع نشانه یک ایده عالی در یک بازار پر جنب‌وجوش است.

بنیانگذاران Wantful _ که امروز غیر فعال است_ اعتراف کردند «رشد سریع لازم که سرمایه اقدام در مراحل بعد باشد»، به دست نیاوردند. آنها به بودجه نیاز داشتند اما وقتی شرکت به اندازه کافی و با سرعت رشد نکرده باشد، توان کافی برای تأمین بودجه بیشتر را ندارد و این آغاز پایان بود.

رشد به رشد بیشتر می‌انجامد؛ یک شرکت نوپا، پس از چند ماه کار نباید نرخ رشد یک رقمی خوشحال باشد. اگر پس از مدت مشخصی شاهد رشد نباشیم، آن شرکت هیچ‌گاه رشد نخواهد کرد؛ شرکتی که رشد نمی‌کند در حال کوچک شدن است.

دومین علت مهم شکست شرکت‌های نوپا « تمام شدن پول نقد آنهاست». چرا پول نقد آنها تمام می‌شود؟ زیرا آنها به اندازه کافی سریع رشد نکردند. اگر استارتاپ شما بتواند به سرعت رشد کند ، می‌توانید به طور موثر از بزرگترین موانع استارتاپ همچون از دست دادن مشتری، پرسنل و اشتیاق به کار که موجب شکست آن می‌شوند، عبور کنید.

رشد سریع در اوایل فعالیت، نشانه مطمئنی برای موفقیت در آینده است.

۴– تیم می داند که چگونه بهبود یابد
هر استارتاپی توسط تیمی از افراد پشتیبانی میشود. هرچه تواناییها و مهارتهای  اعضای تیم بیشتر باشد، شانس بیشتری برای موفقیت دارد.

تطبیق پذیری؛ درمعنای محدود، داشتن بیش از یک مهارت یا استعداد است اما در محیط های استارتاپی معنای گسترده تری دارد و شامل طرز فکر میشود. تیمهای نوپا باید توان تغییر محصولات، انطباق با برنامه های مختلف، جبران خسارت، اتخاذ رویکرد بازاریابی جدید، تغییر صنایع، تغییر نام تجاری یا حتی تعطیلی یک شغل و شروع مجدد را  داشته باشند.

بهبود از آسیب شروع میشود؛ تیمهایی که میتوانند در کنار یکدیگر خود را بازیابی کنند، از ویژگی خاص هماهنگی و یکپارچگی در دوران بحران  برخوردارند. علاوه براین، استارت آپ هایی که دارای بنیانگذاران مشترک هستند از موفقیت بیشتری نسبت به شرکتهای دارای یک موسس واحد برخوردارند. مشارکت پاسخگویی ایجاد میکند و  از مشکلات ناشی از حضور یک رهبر کاریزماتیک جلوگیری میکند؛ علاوه براین، میتوان از مهارتهای دیگری که فاقد آن هستید نیز بهره ببرید.

نتیجه

اگر استارتاپی که شما راه اندازی کرده‌اید، همچنان سرپاست، تبریک میگویم! شما قادر به انجام کاری هستید که ۹۰ درصد کسب‌وکارهای نوپا از انجام، ناتوان‌اند. ماجرای موفقیت‌های Google و Facebook نیز همینطور است، محصول آنها طالب دارد، هیچ چیز را نادیده نمی‌گیرند، سریع رشد می‌کنند و شرایط سخت را بهبود می‌بخشند.

بیشتر بخوانید

اگر شما هم این چهار ویژگی را داشته باشید ، خود را برای موفقیت بزرگ آماده می‌کنید.