تبیان، دستیار زندگی

دوستان خوشمزه‌ی ریه‌ها!

غذاهایی که کمکتان می‌کنند بهتر نفس بکشید

برخی از مواد مغذی به بهبود عوارض مربوط به مجاری تنفسی، مانند آسم، آلرژی و یا تلاش برای ترک سیگار کمک می‌کنند. در این مطلب چند ماده‌ی غذایی که به تنفس راحت‌تر کمک می‌کنند را آورده‌ایم؛ با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیب

سیب

حتماً شنیده‌اید که سیب میوه‌ی سلامتی است. سیب سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدهایی است که در کاهش التهاب راه‌های هوایی شهرت دارند. التهاب راه‌های هوایی، یک ویژگی مشترک آسم و خس‌خس سینه است. خیلی از افراد به این دلیل به آسم مبتلا می‌شوند که رژیم غذایی آن‌ها طی دهه‌های گذشته‌ی زندگی‌شان چندان سالم نبوده است.

روغن زیتون

روغن زیتون

چربی‌های چندغیراشباع و فیتونوترینت‌های موجود در روغن زیتون فقط برای پوست و مو و قلب شما مفید نیستند، بلکه در سلامت ریه‌های‌تان نیز نقش دارند. در واقع، روغن زیتون می‌تواند به مبارزه با ریسک فاکتورهای مرتبط با آلودگی هوا، مثل افزایش فشارخون و آسیب رگ‌های خونی که فاکتورهایی هستند که تأمین اکسیژن بدن را کاهش داده و باعث می‌شوند قلب سریع‌تر بزند و تنفس را دشوارتر کند، کمک نماید.
در مطالعه‌ای سه گروه افراد در نظر گرفته شده و به یک گروه روغن ماهی داده شده و به گروه دیگر روغن زیتون. به گروه سوم هم روغنی داده نشد. بعد از یک ماه، این افراد هوای فیلتر شده و هوای آلوده را به مدت چند ساعت تنفس کردند. گروهی که روغن زیتون مصرف کرده بودند، واکنش رگ‌های خونی‌شان نسبت به آلاینده‌ها تقویت شده و سطح tPA خونشان که یک پروتئین حل‌کننده‌ی لخته خون است نیز افزایش یافته بود. لخته خون می‌تواند سبب تنگی نفس شود.
دانشمندان عقیده دارند اولئیک اسید که یک عنصر ضد التهاب در روغن زیتون است، عامل این نتایج مثبت بوده است. روغن زیتون روغن سالمی است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد. این روغن به مبارزه با تأثیرات آلاینده‌ها که التهاب و مولکول‌های بد ناشی از آن است و اکسیدان محسوب می‌شوند کمک می‌کند.

قهوه

قهوه

قهوه فقط هوشیارتان نمی‌کند، بلکه ظاهراً می‌تواند علائم آسم‌تان را هم تسکین بدهد. کافئین یک بازکننده‌ی خفیف برونش است اما نمی‌توانید آن را با اسپری استنشاقی مقایسه کنید. حتی اگر قهوه‌ی صبحانه به تنفس بهترتان کمک کند، تأثیر آن دوام چندانی ندارد. یعنی شما همیشه باید اسپری استنشاقی خود را همراهتان داشته باشید.

سالمون

سالمون

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌هایی مانند سالمون به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کرده و می‌توانند با باکتری‌های بجنگند. التهاب می‌تواند عامل بسیار بدی در بیولوژی باشد.

چای سبز

چای سبز

یک فنجان چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن را آرام می‌کنند، التهاب را کاهش می‌دهند و به التیام بهتر کمک می‌نمایند. عامل اثرات خوب چای سبز، کوئرستین است که یک آنتی‌اکسیدان بوده و به عنوان یک آنتی‌هیستامین عمل می‌کند. یعنی این آنتی اکسیدان می‌تواند ترشح هیستامین و دیگر مواد شیمیایی التهابی را در بدن که سبب علائم آلرژی می‌شوند کاهش دهد.
آب داغ نیز برای تسکین حلق و محافظت از ریه‌ها در برابر تحریک توسط موکوس بسیار عالی است. خیلی مهم است که زیاد آب بنوشید و بدن را هیدراته نگه دارید تا ترشحات موکوس‌تان تنظیم شده و راه‌های هوایی‌تان تمیز بماند.

دانه ها

دانه‌ها

دانه‌ها هر چند ریز و کوچک‌اند اما راه مناسبی برای بهبود سلامت ریه‌ها هستند. تخم کدو، تخم آفتابگردان و بذر کتان، منیزیم زیادی به بدنتان می‌رسانند که یک ماده‌ی معدنی بسیار مهم برای افراد مبتلا به آسم می‌باشد. منیزیم به عضلات موجود در راه‌های هوایی کمک می‌کند شل شده و از التهابشان کم شود، بنابراین شما می‌توانید بهتر و راحت‌تر نفس بکشید. شما می‌توانید به عنوان میان وعده، دانه‌های مغذی مصرف کنید یا آن‌ها را در اسموتی‌های‌تان بریزید یا روی سالادتان بپاشید.

کلم ها

سبزیجات کلمی

سبزیجات کلمی مانند بروکلی، کلم فندقی، کلم برگ یا گل کلم می‌توانند به کاهش ریسک سرطان ریه کمک کنند. البته به تحقیقات بیشتری نیاز است تا این ارتباط دقیق‌تر مشخص شود اما یک مطالعه‌ی گسترده نشان داده زنانی که در هفته بیش از پنج وعده میوه و سبزی شامل سبزیجات کلمی مصرف می‌کردند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار داشتند.
این خانواده از سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات‌هاست که ترکیباتی هستند که معلوم شده می‌توانند با غیرفعال کردن سلول‌های سرطانی و کاهش التهاب، رشد انواعی از سرطان‌ها در حیوانات و برخی از انسان‌ها را مهار کنند، از جمله سرطان ریه.

سبزیجات نارنجی

سبزی‌ها و میوه‌های نارنجی

میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی مانند کدو حلوایی، پرتقال و پاپایا، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای ریه هستند، خصوصاً بتاکاروتن و ویتامین C. ویتامین C در مبارزه با عفونت‌ها و التهاب‌ها شهرت دارد و مروری بر مطالعات نیز نشان داده این ویتامین می‌تواند در کاهش تعداد دفعات حملات آسم ورزشی (تا 52 درصد) مفید باشد. اما شما باید انواع و اقسام میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف کنید، نه فقط نارنجی‌ها را! از سبزیجات و میوه‌های متنوع بهره ببرید تا تمام آنتی‌اکسیدان‌های مفید را به بدنتان برسانید.

سیر

سیر

سیر این ماده‌ی غذایی خوش عطر و بو نیز دارای خواص ضد التهابی بوده و از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌کاهد. مطالعه‌ای دریافته افرادی که سیر خام مصرف می‌کردند نسبت به آن‌هایی که سیر خام نمی‌خوردند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار داشتند. ضمناً، سیگاری‌هایی که سیر خام می‌خوردند، 40 درصد کمتر از سیگاری‌هایی که سیر خام مصرف نمی‌کردند، ممکن بود به سرطان ریه دچار شوند. البته فراموش نکنید که مصرف سیر خام هرگز جایگزین ترک سیگار نمی‌شود. اگر سیگار می‌کشید، بهترین کاری که می‌توانید برای سلامت خود و اطرافیانتان انجام دهید این است که سیگار را ترک کنید.

غلات کامل

غلات کامل

مصرف نان سفید را فراموش کرده و سراغ نان‌های سبوسدار مانند نان کامل گندم و برنج قهوه‌ای و کینوآ بروید. یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های ساده مانند پاستای ساده یا مافین، می‌تواند تولید کربن دی اکسید را افزایش داده و فشار زیادی به ریه‌ها وارد نماید که نتیجه‌ی آن سخت‌تر شدن تنفس است.

مغزها

مغزها

مغزها می‌توانند دوز زیادی ویتامین E به بدنتان برسانند. این ویتامین به کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و تقویت سلامت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن‌رسانی به بدن را به عهده دارند. تأمین پایدار اکسیژن از انقباض رگ‌های خونی در ریه‌ها جلوگیری کرده و به شما کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشید. یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و دیگر مواد غذایی گیاهی و کمتر غذاهای فرآوری شده و قند تصفیه‌شده مصرف کردن، کمک می‌کند ریه‌ها و باقی قسمت‌های بدنتان در بهترین وضعیت سلامت خود باشند. مغزها اسنک سالم و بسیار مناسبی برای بعد از ورزش نیز هستند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.