تبیان، دستیار زندگی

خواص معجزه آسا و مضرات سرکه سیب

سرکه سیب ، یکی از فراورده های جهانی پرمصرف است که هم نقش غذایی و طعم دهی و هم کاربرد درمانی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرکه سیب

از زمان های قدیم، سرکه در اکثر خانه ها و آشپزخانه ها وجود داشته است واز آن  در درمان‌های سنتیِ قدیمی استفاده می‌شده است و اقوام مختلف از آن برای درمان هر نوع بیماری و مشکل جسمی کمک می‌گرفتند. یکی از پرکاربردترین انواع سرکه در درمان‌های طبیعی، سرکه‌ سیب است.
در این مطلب می خواهیم درباره مزایا و همچنین ضررهای سرکه سیب صحبت کنیم.ابتدا به خواص آن می پردازیم:


 خواص سرکه سیب


افزایش اسید اسِتیک بدن


یکی از خواص سرکه سیب این است که اسید اسِتیک بدن را افزایش می‌دهد. یکی از ترکیبات اصلی موجود در سرکه سیب، اسید استیک است. این اسید کاربردهای پزشکی زیادی دارد. نوع دارویی استیک اسید برای درمان مشکلاتی از جمله مشکلات مربوط به مجرای گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتایج نشان داده است که این اسید در در کنترل فشار خون و پاکسازی شریان‌ها هم موثر است.همچنین اسید استیک جریان خون در روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد. در صورتی که اسیدهای دیگر مانند اسید بوتیریک و اسید پروپیونیک جریان خون را تغییر نمی‌دهند و حتی از جذب اکسیژن هم جلوگیری می‌کنند.

مفید برای بیماران دیابتی

 سرکه سیب برای افرادی که از دیابت رنج می برند، بسیار مفید است. مطالعات نشان می‌دهد سرکه سیب حساسیت به انسولین را در افرادی که نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهند، زیاد می کند. برای کاهش قند خون می‌توانید سرکه سیب را به عنوان سس سالاد مصرف کنید.

نکته:کسانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، حتماً قبل از شروع مصرف این ماده با پزشک خود مشورت کنند.

 سرکه سیب داروی طبیعی برای آکنه می باشد. مقداری آب و سرکه را با هم ترکیب کنید،سپس با استفاده از یک پنبه، روی صورت بمالید ،اجازه دهید تا خشک شود و بعد آن را با آب بشویید.


 کاهش وزن

 شاید زیاد شنیده اید، کسانی که می خواهند لاغر شوند و رژیم بگیرند، سرکه سیب را هم در برنامه غذایی خود قرار داده اند. در واقع یکی دیگر از خواص سرکه سیب، کاهش وزن می باشد.

 شاید اسید استیک موجود در سرکه سیب عملکرد آنزیم‌هایی را که نشاسته را تجزیه و هضم می‌کنند، محدود می‌کند و  این موضوع ممکن است جذب کالری از کربوهیدرات را متوقف و به کاهش وزن کمک کند.

 تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب احساس سیری را افزایش می‌دهد که در نتیجه ممکن است مقدار کمتری غذا بخورید. برای اینکه باید قبل از هر وعده مقدار کمی سرکه سیب بنوشید. البته برای خوردن آن باید دو قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید ،چون مصرف زیاد آن ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

یکی دیگر از خواص سرکه سیب، کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می شود. بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته در حال حاضر جزو عوامل اصلی مرگ و میر هستند. عوامل مختلفی ممکن است باعث بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. برخی از این عوامل ژنتیکی و برخی دیگر تحت تأثیر محیط هستند. در این میان ممکن است بعضی از عوامل بیولوژیکی را بتوان با کمک سرکه سیب کاهش داد.

همان طور که گفتیم سرکه سیب ، اسید استیک دارد و علاوه بر این اسید ، دارای ، اسید کلروژنیک هم می باشد. این اسید یک آنتی‌اکسیدان است که تأثیری مشابه کافئین دارد و تحقیقات نشان داده که جلوی اکسید شدن ذرات کلسترول بد را می گیرد. در واقع اکسید شدن ذرات کلسترول بد ، یکی از عوامل مهم پیشرفت بیماری قلبی است.

 جذب مواد مغذی

 یکی دیگر از خواص سرکه سیب این است که به جذب مواد مغذی بیشتر از غذا کمک می‌کند.معده در حالت عادی به میزان بسیار زیادی اسیدی است. این محیط بسیار اسیدی دستگاه گوارش را استریل می‌کند و میکروب‌ها را می‌کشد. زمانی که میزان این اسیدیته کاهش یابد، ممکن است باکتری‌های مضر شروع به رشد و تکثیر کنند. به دنبال این مشکل، در موارد خفیف سو هاضمه، رو دل و نفخ پدید می‌آید و ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان کمتری جذب می‌شوند.در نتیجه برای اینکه بخواهید سطح اسیدیته معده را بالاببرید ،کمی سرکه بخورید.

 کاهش سوزش معده


در حالت عادی ،اسید معده برای هضم غذا درون معده باقی می‌ماند؛ مگر این که به ریفلاکس اسید معده مبتلا شده باشید . ریفلاکس زمانی ایجاد می‌شود که ماهیچه ورودی معده به درستی یا در زمان مناسب بسته نمی‌شود. در نتیجه اسید از معده خارج می‌شود و به سمت مری حرکت می‌کند.

در نتیجه این اتفاق، احساس سوزش در قسمت بالای معده به وجود می‌آید که بسیار رایج است. اگر بیش از دو بار در ماه این سوزش را تجربه می‌کنید، ممکن است به بیماری ریفلاکس اسید معده یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال مبتلا باشید.

برخی از نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند از این معضل جلوگیری کند، یکی از آنها سرکه سیب می باشد.

نکته: اگر سوزش به دلیل زخم معده یا زخم مری باشد، سرکه سیب شرایط را وخیم‌تر می‌کند.
سرکه سیب

داروی طبیعی برای آکنه:

سرکه سیب داروی طبیعی برای آکنه می باشد. مقداری آب و سرکه را با هم ترکیب کنید،سپس با استفاده از یک پنبه، روی صورت بمالید ،اجازه دهید تا خشک شود و بعد آن را با آب بشویید.

از بین بردن و برداشتن خال

با استفاده از سرکه سیب می توان خال های روی بدن را برداشت.برای اینکار یک تکه پنبه را درون سرکه خیس کنید و بر روی خال قرار دهید. اجازه بدهید،تا در تمام طول شب باقی بماند و نهایتا با آب بشویید.

درمان آفتاب سوختگی


سرکه سیب در درمان آفتاب سوختگی هم مفید است.برای این کار ابتدا پوستتان را بشویید ،و بعد سرکه سیب را روی محل آسیب دیده بریزید. سرکه سیب باعث می شود که به قرمزی صورت به شدت کاهش یابد.

 بهبود هضم و گوارش

یکی دیگر از خواص سرکه سیب این است که هضم و گوارش را بهبود می‌دهد. پنج نوع پروبیوتیک مختلف در سرکه سیب وجود دارد. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که به هضم و گوارش کمک می‌کنند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برند. بیشتر افراد نام پروبیوتیک‌ها با ماست یا برخی محصولات دیگر مانند کرم صورت می‌شناسند. البته ممکن است این پروبیوتیک‌ها زمانی که شما سرکه را مصرف می‌کنید دیگر زنده نباشند.

در سرکه سیب ماده دیگری به نام پری‌بیوتیک وجود دارد که در ته ظرف ته نشین می شود. پری‌بیوتیک‌ها برخلاف پروبیوتیک‌ها فرم خاصی از فیبر هستند. این مواد باکتری‌های مفید یا همان پروبیوتیک‌های موجود در دستگاه گوارش را تغذیه می‌کنند.

بسیاری از فواید سرکه سیب به دلیل پری بیوتیک‌های موجود در آن است. پس فراموش نکنید قبل از مصرف سرکه سیب بطری را خوب تکان دهید تا مواد رسوب شده در انتهای بطری، درون مایع پخش شوند.

مضرات سرکه سیب


 سرکه سیب ، همان طور که فواید زیادی برای سلامتی دارد، مصرف بیش از حد آن ممکن است مشکلاتی را هم برای فرد به وجود آورد. در ادامه به برخی از مضرات آن اشاره می کنیم:

تغییر سطح انسولین

انسولین از هورمون های می باشد که تاثیرات متعددی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می گذارد. استفاده از سرکه سیب سطح انسولین را تغییر می دهد  و افراد دیابتی قبل از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنند.

 مصرف سرکه سیب برای افراد مسن و افرادی که مزاج سرد و خشک دارند و همچنین کسانی که به بیماری هایی مانند آرتریت و سرفه و ضعف دستگاه گوارش دچارند، مضر می باشد . این افراد نباید از سرکه سیب استفاده کنند.


معده درد


سرکه سیب سرعت تخلیه معده از مواد غذایی را کاهش می دهد  و این کار باعث می شود که قند خون بالا نرود و ورود قند به جریان خون را به تاخیر می اندازد. در حقیقت زیاده روی در مصرف سرکه سیب منجر به معده درد می شود.

 حساسیت دندان

همه افراد به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند. استفاده از سرکه سیب بطور مکرر  موجب حساسیت دندان ها می شود.

همچنین یکی دیگر از مضرات مصرف سرکه سیب فرسایش مینای دندان است و نوشیدنی ها و غذاهایی که  اسید  دارند ،به میانی دندان آسیب می رسانند.

ضعف دید

یکی دیگر از مضرات سرکه سیب، ضعف دید می باشد. سرکه سیب از استیک اسید ساخته شده و از اسیدهای ضعیف به شمار می رود. مصرف بیش از حد سرکه سیب برای بدن بسیار زیان بخش می باشد و تاثیر منفی در بینایی دارد و باعث ضعف دید می شود.

مضرات سرکه سیب برای سالمندان

مصرف سرکه سیب برای افراد مسن و افرادی که مزاج سرد و خشک دارند و همچنین کسانی که به بیماری هایی مانند آرتریت و سرفه و ضعف دستگاه گوارش دچارند، مضر می باشد . این افراد  نباید از سرکه سیب استفاده کنند.
پوکی استخوان ها

کسانی که به طور مداوم از سرکه سیب استفاده می کنند و به خصوص زنان ، بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند. مصرف سرکه سیب مواد معدنی را از استخوان ها خارج کرده و اسید خون را خنثی می کند.

احساس خستگی

یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد سرکه سیب ، ایجاد احساس خستگی در فرد است. در واقع مصرف بیش از حد سرکه سیب باعث کمبود کالری بدن برای انجام فعالیت های روزانه می شود و در نتیجه در توازن انرژی بدن اختلال ایجاد  می کند  و باعث احساس خستگی می شود.

 سخن آخر :

برای  اینکه سرکه سیب به طور مستقیم با دندان ها تماس نداشته باشند، و از آسیب آن به مینای دندان جلوگیری شود ، توصیه می شود که سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و با نی بنوشید.

کمتر کسی به سرکه سیب حساسیت دارد اما اگر در مصرف این ماده دچار واکنش های آلرژیک شدید، بلافاصله مصرف سرکه سیب را متوقف کنید.

همیشه بعد از مصرف سرکه سیب حتما دهان خود را بشویید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .