تبیان، دستیار زندگی

آموزش کامل طرز تهیه سرکه سیب خانگی

سرکه سیب، ماده ای شگفت انگیز است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است و به عنوان یک تمیز کننده قوی به کار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرکه سیب
سرکه سیب خواص زیادی برای سلامتی دارد و در واقع پایه ثابت در طب سنتی می باشد. شاید شنیده باشید کسانی که قصد لاغری دارند، سرکه سیب را مصرف می کنند.

 همچنین این ماده عجیب برای روشن شدن پوست، درمان آفتاب‌سوختگی یا حتی پیشگیری از سرطان تاثیر زیادی دارد. سرکه سیب، برای بیماران دیابتی مفید است و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 همچنین سرکه سیب به جذب مواد مغذی بیشتر از غذا کمک می‌کند و احتمال بروز سوزش معده را کاهش می‌دهد و منبعی غنی از فسفر، منیزیم، پتاسیم و کلسیم می باشد.

در ادامه مطلب می خواهیم طرز تهیه سرکه سیب را بیان کنیم.

سیب ، میوه ای است که در همه فصلهای سال وجود دارد . مواد لازم برای تهیه سرکه سیب:

سیب سه کیلو 

سرکه سفید

 شکر

 نمک

 نخود

آب

 سرکه سیب به جذب مواد مغذی بیشتر از غذا کمک می‌کند و احتمال بروز سوزش معده را کاهش می‌دهد و منبعی غنی از فسفر، منیزیم، پتاسیم و کلسیم می باشد.


برای تهیه سرکه سیب ابتدا سیب ها را با پوست خوب بشویید و بگذارید خشک شوند. سپس آن ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و هسته های آن ها را جدا کنید.

در مرحله بعد سیب های خرد شده را در دبه ای مناسب بریزید. توجه داشته باشید که دبه را پر نکنید ، و حدود یک چهارم دبه خالی بماند.

سپس شکر، نمک، نخود و سرکه را با هم مخلوط کنید و با  آب داخل دبه بریزید. مراقب باشید آب، دبه را پر نکند. مواد داخل دبه را با قاشق چوبی خوب هم بزنید. پارچه ای روی دبه بگذارید و با کش دور آن را ببندید. این کار را به جای بستن در دبه انجام بدهید. چون در دبه ممکن است خوب بسته نشود و هوا و رطوبت وارد دبه شده و سرکه کپک بزند.

بعد از بستن پارچه روی در دبه، آن را در جای گرم و تاریک بگذارید. تا ده روز اول هر روز در ظرف را باز کنید و مخلوط را با قاشق چوبی زیر و رو کنید.

 سیب ها را به سمت پایین دبه  فشار دهید. بعد از ده روز در ظرف را محکم ببندید و ده روز زمان بدهید. در ده روز دوم به هیچ عنوان در ظرف را باز نکنید. بعد از 20 روز سیب ها نرم شده و ته ظرف ته نشین می شوند. سرکه را حداقل 50 روز دست نزنید تا جا بیفتد.

 پس از این مدت سرکه آماده است. آن را درون پارچه ی تمیزی صاف کنید و در بطری بریزید و در کابینت نگهداری کنید.
سرکه سیب

البته به روش ساده تر هم می توانید سرکه سیب را درست کنید. در این روش فقط به سیب و سرکه نیاز دارید.

برای تهیه آن ابتدا سیب را بشویید و اجازه بدهید خشک شوند. پس از جدا کردن دم و هسته ی سیب ها، آن ها را به قطعات کوچکتری خرد کنید. درون دبه ای تمیز و خشک بریزید و سرکه را به آن اضافه کنید. دبه را پر نکنید و مقداری از آن خالی بماند.در دبه را ببندید لازم نیست خیلی محکم ببندید حتی می توانید در آن را با پارچه و کش ببندید و بعد آن را در جای نسبتا گرم مانند گوشه ی آشپزخانه قرار بدهید.

بعد از اینکه دو یا سه ماه گذشت ، در دبه را باز کنید و بچشید اگر ترش شده بود آماده است و بعد آن را داخل پارچه ای تمیز بریزید و آب آن را کامل جدا کنید و بعد داخل ظرف شیشه ای بریزید و بعد از 15 تا 20 روز سرکه سیب شما قابل استفاده است.

 برای تهیه ی سرکه سیب، سیب ها حتما سالم و بدون گندیدگی و خرابی باشند. هرچه سیب ها سالم و شیرین باشند سرکه ی با کیفیت تری خواهید داشت.


نکاتی درباره مصرف سرکه سیب:

سرکه سیب مانند انواع دیگر سرکه، خاصیت اسیدی دارد. پس بهتر است آن را بدون رقیق کردن ننوشید. برای مصرف ، بهتر است چند قاشق از سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بعد آن را میل کنید.

چون اگر سرکه سیب را با آب مخلوط نکنید، این سرکه برای مری بیش از حد حالت اسیدی خواهد داشت و باعث بروز مشکل می‌شود.

 توجه داشته باشید که حتی بو کردن سرکه سیب غلیظ هم به دلیل خاصیت اسیدی آن می‌تواند حالتی مانند سوختگی در ریه‌ها به وجود آورد.

 همچنین ممکن است برخی از غذا ها اثر سرکه را زیاد کنند و برخی هم کم ، پس برای امنیت بیشتر بهتر است سرکه سیب رقیق شده را با معده‌ی خالی بنوشید. این روش در صبح و برای شروع روز مناسب است ولی  توجه داشته باشید که آن را قبل از خواب مصرف نکنید.
این معجون ضدآلرژی را می توانید تا سه بار در روز بنوشید.

 در طرز تهیه سرکه سیب  به روش اول دقت کنید که حتماً حدود دو ماه زمان بدهید تا سرکه خوب جا بیفتد.

برای تهیه ی سرکه سیب، سیب ها حتما سالم و بدون گندیدگی و خرابی باشند. هرچه سیب ها سالم و شیرین باشند سرکه ی با کیفیت تری خواهید داشت.

می توانید برای اینکه فرآیند تخمیر سریع تر شود اندازه ی کف دست نان سنگک روی سیب های درون دبه بگذارید.

هر چقدر سیب ها بیشتر له شده باشند و آب آن ها گرفته شود و سرکه به آن اضافه کرده باشید و در دمای مناسب قرار بدهید سرکه سیب زودتر عمل می آید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .