تبیان، دستیار زندگی

معرفی 6 بازی مذهبی برای کودکان

بازی‌هایی که در تربیت دینی کودکان نقش دارد

بازی مهمترین ابزار تربیتی در کودکان است که علاوه بر سرگرمی جنبه تعلیم و تربیتی دارد؛ از‌آنجایی‌که هر پدر و مادر دغدغه‌مندی علاقه‌مند است تا فرزندش از بازی‌های سالم و آموزنده بهره‌مند شود، ما در این گزارش به معرفی بازی‌های مفید متناسب با سبک زندگی اسلامی پرداخته‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی های موبایلی،بازی مذهبی،کودک،کودکان اربعین،جنگل رضوان،کافه بازار،سبک زندگی اسلامی،تربیت دینی،پازل،رنگ آمیزی،حجاب،محرم و نامحرم،انتخاب لباس،پوشش اسلامی،نماز،زیارت اماکن مقدس،موکب داری،قاسم سلیمانی،بازی ماجراجویانه،گرافیک کارتونی
دوران کودکی، نقطه عطف تربیت انسان است که بخشی از آن توسط خانواده، بخشی توسط آموزش ‌و‌ پرورش و بخشی در مواجهه با جامعه شکل می‌گیرد. با ورود رسانه‌های نوین و دسترسی کودکان به بازی‌های موبایلی که اغلب ترویج ‌دهنده سبک زندگی غربی هستند، نیاز به فرهنگ‌سازی صحیح سبک‌‌زندگی ‌اسلامی به شدت احساس می‌شود. به همین منظور، دغدغه‌مندان فرهنگی برای رفع این مشکل به طراحی و تولید بازی‌هایی متناسب با فرهنگ و سبک زندگی اسلامی پرداخته‌اند که در ادامه به معرفی بهترین و آموزنده‌ترین این بازی‌ها می‌پردازیم:

1- بهشت کوچک من 
اپلیکیشن بهشت کوچک من یک بازی فوق العاده جذاب است که جهت آشنایی و مأنوس شدن کودکان با مفاهیم عاشورا و قیام امام حسین(ع)ساخته شده است.در این بازی از کودک سؤالاتی راجع به شهدا واتفاقات افتاده در ایام محرم پرسیده می‌شود و بعد از پاسخ درست، قفل بازی باز می‌شود؛ سپس کودک می‌تواند با چیدمان پازل، رنگ‌آمیزی و چیدمان حسینیه با پرچم، کتیبه، بنر، فرش و... بازی را شروع کند. این بازی جذاب مذهبی بیش از هزار بار توسط کاربران دانلود شده و امتیاز 4.8 را کسب کرده است.
بازی مذهبی،بهشت کوچک من،اندروید،بازی موبایلی
2-دختران بهشتی (آموزش حجاب) 
نرم افزار آموزشی دختران بهشتی برنامه‌ای سرگرم کننده و آموزش محور جهت ترویج حجاب است که با همکاری گروه فرهنگی برهان طراحی و تولید شده است. دراین بازی به نکات مهمی از جمله سادگی و سهولت کار با نرم افزار، اصول روانشناختی، آموزش تدریجی حجاب و استفاده از عناصر جذاب برای ترغیب کودک به انجام بازی توجه شده است.

این بازی شامل کتاب داستان چادر زیبای من، آموزش پوشش، آموزش‌های رفتاری شامل متانت-تماس و نگاه، بازی تشخیص محرم و نامحرم و بازی انتخاب لباس مناسب است که به دختران کمتر از 9 سال که در آستانه تکلیف هستند،آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

مثلاً در قسمت تشخیص محرم و نامحرم، تصویر یک دختر بدون روسری نمایش داده شده و از کودک خواسته می‌شود بخشی را که باید در مقابل نامحرم بپوشاند را مشخص کند. از دیگر ویژگی‌های این بازی، تصویر‌سازی مثبت ذهنی از حجاب است؛ در واقع، برخلاف آنچه در جامعه و حتی گاه در رسانه‌ها دختران و زنان باحجاب را افرادی غمگین،کم تحرک، بی سواد و... نشان می‌دهد، در این بازی دختران و زنان باحجاب افرادی شاد، زیبا، تحصیلکرده و پرتحرک معرفی شده‌اند؛ این امر، در حین بازی این ذهنیت را برای کودک ایجاد می‌کند که حجاب و پوشش با شادی و نشاط و زیبایی در تضاد نیست. این اپلیکیشن به دلیل جنبه‌های آموزشی و سرگرمی تاکنون بیش از 20 هزار بار دانلود شده و امتیاز 4.5 را به خود اختصاص داده است.
بازی موبایلی،بازی مذهبی،اندروید،کودک
3-کودکان اربعین 
این بازی با موضوع سفر پیاده روی اربعین برای کودکان 4 تا 9 سال طراحی و تولید شده است. کودکان در مراحل 13‌گانه این بازی با نکات آموزشی سفر اربعین شامل موکب‌داری،عبور از مرز، مدیریت هزینه‌ها و زیارت اماکن مقدس کربلا آشنا می‌شوند. این بازی تاکنون مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است؛ چنانچه بیش از 2 هزار بار دانلود شده و توانسته امتیاز 7/4 را به خود اختصاص دهد.
کودکان اربعین،بازی مذهبی،بازی موبایلی،اندروید،کودک
4- من هم قاسم سلیمانی‌ام 
من هم قاسم سلیمانی‌ام یک بازی کودکانه ماجراجویی و هیجان‌انگیز است. در این بازی شما در نقش پسر بچه‌ای قرار می‌گیرید که باید در هر مرحله با جع‌آوری سکه، الماس و گل‌ها، خود را به جایی که شهید قاسم سلیمانی ایستاده است، برسانید. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این بازی الگوبرداری از شخصیت حاج قاسم سلیمانی است؛ چنانچه کودک در طی بازی با پرتاپ کردن گلبرگ به دختربچه و پسربچه‌ها مثل حاج قاسم با کودکان مهربان کرده و آنها را به یاری حاج قاسم دعوت می‌کند. این بازی دوست داشتنی و جذاب تاکنون بیش از 500 بار دانلود شده و امتیاز 4.6 را کسب کرده است.
بازی موبایلی،بازی مذهبی،اندروید،کودک
5-حجاب زیبای من 
حجاب زیبای من یک بازی آموزشی و سرگرم‌کننده برای کودکان 3 تا 9 سال است. کودکان در این بازی به شخصیت‌های بی‌حجاب کمک می‌کنند تا پوشش مناسب اسلامی را به تن کنند. این بازی دوست‌داشتنی و جذاب تاکنون بیش از 5 هزار بار  در کافه بازار دانلود شده و امتیاز 4.2 را به خود اختصاص داده است.
بازی موبایلی،بازی مذهبی،اندروید،کودک
6-جنگل رضوان  
جنگل رضوان اولین بازی سه بعدی و جذاب در زمینه آموزش قرآن است که برای کودکان 5 تا 7 سال(قبل از دبستان) توسط سازمان فضای مجازی سراج ساخته شده است. در این بازی، کودک ابتدا شخصیت دختر و پسر را انتخاب می‌کند؛ سپس در هر مرحله گوینده یک کلمه قرآنی را معرفی می‌کند و کودک باید آن را تکرار کند؛ سپس بازی شروع می‌شود و کودک باید با دویدن، تنها کلماتی که در ابتدای مرحله دیده و شنیده را جمع‌آوری کند. گرافیک کارتونی جذاب، مراحل طولانی و متعدد و یادگیری لغات قرآنی از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده تا این بازی بیش از هزار بار دانلود شده و از امتیاز 4.3 ستاره برخوردار شود.
بازی موبایلی،بازی مذهبی،اندروید،کودک