تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه خاچاپوری

خاچاپوری ،یکی از غذاهای خمیری گرجستانی است که آن را بیشتر برای صبحانه میل می کنند. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه خاچاپوری را برای شما بگوییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 خاچاپوری
خاچاپوری ، یک غذای خوشمزه گرجستانی است که از دو لایه تشکیل می شود ، یکی خمیر و دیگری مواد میانی آن.در واقع این غذا، نان و پنیر مخصوص کشور گرجستان است و نان آن به کمک مخمر پف می‌کند و نوعی پیراشکی پنیر است.
در شکل متدوال خاچاپوری ، نان از وسط شکاف داده می‌شود و داخل آن را با پنیر، تخم‌مرغ و مواد دیگری پر می‌کنند.

 در ادامه طرز تهیه این غذای خوشمزه را بیان می کنیم:

برای تهیه خاچاپوری ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید و بعد مواد میانی خمیر را.

مواد لازم برای تهیه خمیر:

آرد

نمک

شکر

روغن

مایه خمیر

آب

 شیر

 تخم مرغ

 برای تهیه خمیر ابتدا آب را کمی گرم کنید و خمیر مایه را داخل آن بریزید و در ظرفی دیگر آرد را بریزید ووسط آن را گود کنید و روغن، شیر ؛ تخم مرغ و کمی نمک را به ان اضافه کنید.خمیر مایه را هم به این مواد اضافه کنید.

 در واقع این غذا، نان و پنیر مخصوص کشور گرجستان است و نان آن به کمک مخمر پف می‌کند و نوعی پیراشکی پنیر است.


 اگر دوست داشتید می توانید به مقدار کم ، یک قاشق شکر بریزید و بعد همه مواد را با خمیر مخلوط کنید و به ارامی مواد را هم بزنید تا کم کم به صورت یک خمیر درآید.حدود پانزده دقیقه خمیر را ورز دهید و بعد به صورت یک توپ در آورید و روی آن نایلون فریزر بکشید و پارچه بگذارید تا در جای گرم، خمیر پف کند و ور بیاید.

بعد از مدتی که خمیر پف کرد ، خمیر پف‌کرده را به چند توپ کوچک تقسیم کنید. یک توپ خمیری را با استفاده از وردنه کمی پهن کنید و مواد میانی خاچاپوری را روی آن بریزید.

 حالا می خواهیم ببینیم چه موادی برای تهیه این غذا لازم است . البته ناگفته نماند که این غذا بسیار آسان است و اگر مواد آن را در منزل داشته باشید می توانید به سرعت آن را درست کنید.

 مواد میانی خمیر:

ترکیب پنیر موزارلا، پنیر لبنه یا پنیر خامه‌اى و پنیر لیقوان به مقدار لازم

۳ عدد تخم‌مرغ

کره به مقدار لازم

برای اینکه خمیر ، بهتر بپزد و مزه ی خامی ندهد ، بهتر است بعد از اینکه خمیر را با وردنه باز کردید ، برای چند دقیقه آن را داخل فر قرار دهید تا نیم پز شود و بعد مواد را روی آن بریزید.

بعد از اینکه خمیر نیم پز شده، می توانید ترکیب پنیر ها  را که از پنیر لبنه یا پنیر خامه‌اى و پنیر لیقوان تشکیل شده است را روی خمیر بریزید .
 خاچاپوری

نکته: توجه داشته باشید در هنگام باز کردن خمیر ، لبه‌های خمیر را کمی تا کنید تا پنیر در مرکز خاچاپوری قرار بگیرد.

سطح خمیر را به کره آب‌شده و زرده تخم‌مرغ آغشته کنید و به‌مدت ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا روی آن، طلایی شود.

با پشت قاشق، روی خاچاپوری‌ را گود کنید و داخل آن یک عدد تخم‌مرغ بشکنید. چند تکه کوچک کره هم به آن اضافه کنید. خاچاپوری‌ را دوباره داخل فر بگذارید و به‌مدت ۵ تا ۶ دقیقه دیگر بپزید. اجازه دهید که سفیده تخم‌مرغ کمی خودش را بگیرد اما  سفت نشود.

قبل از اینکه خاچاپوری را بخورید ، پنیر و تخم مرغ عسلی روی آن را با یک چنگال هم بزنید و بعد آن را میل کنید.

 همین می توانید به همین سادگی خاچاپوری را درست کنید و هم می توانید مواد دیگری به به آن اضافه کنید.

کره

روغن زیتون

آرد

شیر سرد

پنیر موزارلای رنده شده

 پنیر فتا

دو عدد زرده تخم مرغ

یک قاشق غذاخوری پرک فلفل قرمز

 در این روش در ظرفی جدا  مقداری کره و آرد را بریزید و یک دقیقه هم بزنید. شیر را اضافه کنید و هم بزنید تا بجوشد. در این مرحله باید پنیر فِتا را اضافه کنید.

روی مواد نمک و فلفل سیاه بپاشید، هم بزنید و سپس کنار بگذارید تا خنک شود وبعد از خنک شدن پنیر رنده شده ی موزارلا را اضافه کنید.

و در مرحله بعد روی یک سطح صاف، آرد بپاشید. خمیر را با وردنه باز کنید و درون سینی فر یک لایه ورقه روغنی بگذارید. روی آن را چرب کنید. خمیر را روی کاغذ بگذارید

 قبل از اینکه خاچاپوری را بخورید ، پنیر و تخم مرغ عسلی روی آن را با یک چنگال هم بزنید و بعد آن را میل کنید.


و در مرحله بعد مقداری از مخلوط پنیر را در وسط خمیر بریزید و  لبه های خمیر را به اندازه ۳ سانتی متر سمت داخل برگردانید و دو انتهای آن را بپیچانید.

همین مراحل را با خمیر دوم و باقی مواد، تکرار کنید.

روی نان ها روغن زیتون بمالید و سپس درون فر بگذارید و آن ها را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار دهید تا کاملا پخته و طلایی شوند.

سپس از فر خارج کنید. دو زرده تخم مرغ را روی خاچاپوری بریزید و یک دقیقه دیگر در فر بگذارید تا زرده کمی پخته شود و روی خمیر پرک فلفل قرمز بریزید ، زرده را هم بزنید و آن را میل کنید..
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .