تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه بورک ترکی

بورک ترکی ، یک میان وعده خوشمزه ای است که به آسانی تهیه می شود و شما پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بورک

بورک، یکی از میان وعده های کشور ترکیه است که طرفداران زیادی دارد و بسیار خوشمزه است. این غذا را می توان هم با گوشت قرمز و هم با مرغ تهیه کرد. البته بدون گوشت هم می توان آن را درست کنیم ولی برای اینکه این غذا خوشمزه تر شود، بهتر است کمی گوشت هم به مواد آن اضافه کنید.در این مطلب می خواهیم طرز تهیه بورک ترکی را بگوییم.

 مواد لازم برای تهیه بورک ترکی:


خمیر یوفکا        مقدار لازم

 سیب زمینی      3 عدد

 پیاز     1 عدد

 روغن زیتون     مقداری

پنیر خامه ای     100 گرم

پنیر پیتزا            100 گرم

زرده تخم مرغ   1 عدد

نمک و فلفل     به مقدار لازم

طرز تهیه بورک:


برای تهیه این غذا ابتدا سیب زمینی ها را بپزید ، پیاز را خرد کنید و  آن را در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود.سپس سیب زمینی هایی را که  پخته اید را به صورت ریز خرد کنید و یا رنده کنید  و به پیاز اضافه کنید ، کمی نمک و فلفل بزنید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید.

پس از اینکه مواد را از روی حرارت برداشتید پنیرها را اضافه کنید و کمی مخلوط کنید و بعد خمیرها را به نوبت باز کنید و روی خمیرها کمی زرده بمالید سپس مقداری از مایع مخلوط آماده را  داخل خمیر بریزید ، لبه دیگر خمیر را برگردانید و برای اتصال لبه های خمیر کمی زرده تخم مرغ بزنید.

 در مرحله بعد کف سینی را چرب کنید سپس خمیرهای آماده را کف قالب بچینید ، سینی را درون فر با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد به مدت 20-30 دقیقه بپزید ، پس از آماده شدن بورک ها را به همراه سس دلخواه خود میل کنید.

 برای پختن بورک ها می توانید آنها را درون روغن بریزید و با حرارت ملایم سرخ کنید.
بورک مرغ

مواد لازم برای بورک مرغ:


خمیر یوفکا :به تعداد لازم

سینه مرغ خرد شده :400 گرم

فلفل دلمه خرد شده :1 عدد

گوجه فرنگی خرد شده :2 عدد

جعفری خردشده :4 قاشق سوپ خوری

روغن :به میزان کافی

پیاز :یک عدد

نمک :به میزان کافی

زردچوبه :به میزان کافی

شیر :یک سوم پیمانه

تخم مرغ :یک عدد

طرز تهیه:


 برای تهیه این نوع بورک خوشمزه ، ابتدا سینه مرغ را به قطعات کوچک خرد کنید و با پیاز ، نمک و زردچوبه  در مقدار کمی روغن  تفت دهید تا مرغ پخته شود .سپس فلفل دلمه ای وگوجه فرنگی را اضافه کنید وکمی تفت دهید ،  در نهایت جعفری را به مخلوط اضافه کنید.

در مرحله بعد تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید. بعد از اینکه مواد کمی سرد شد ، یک ورق از خمیر یوفکا را پهن کنید و سطح آن را توسط قلم مو با مخلوطی از تخم مرغ و شیر مرطوب کنید، سپس مقداری از مواد را روی خمیر ریخته بریزید، بهتر است کمی از کناره ها تا کنید تا مواد بیرون نریزد و و خمیر را رول کنید.
 رول ها را می توانید هم در فر بگذارید و هم در روغن سرخ کنید.

بورک با گوشت

 بورک با گوشت:


 همانطور که گفتیم این غذای خوشمزه را می توان هم با گوشت و هم بدون گوشت پخت . در قسمت قبلی بورک با مرغ را گفتیم و در این قسمت ، بورک با گوشت را می خواهیم بگوییم.

 برای تهیه این نوع بورک ، مانند قبلی به جای مرغ ، از گوشت گوسفن و یا گوساله استفاده کنید.در این روش ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن در تابه تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. پس از آن، گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و با سیر و پیاز تفت دهید و بعد زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، کاری و رب را به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید.

 در مرحله بعد جعفری را خرد کنید و به همراه قارچ سرخ کرده به گوشت اضافه ‌کنید. سپس شعله گاز را خاموش و مواد را با هم مخلوط کنید.

شیر و تخم مرغ را به همراه ۲ قاشق روغن مایع در یک ظرف باهم مخلوط کنید و بعد ورقه‌های خمیر یوفکا را پهن کنید و با کمک یک فرچه سطح آن را به سس شیر و تخم مرغ آغشته کنید.

گوشت و پنیر پیتزا را که با هم مخلووط کرده اید، روی خمیر یوفکا بریزید و خمیر را لوله کنید. کف یک قالب فر گرد را چرب کنید و رول‌های لوله‌شده‌ی خمیر را به صورت مارپیچ درون قالب فر بچینید.

در آخر زرده‌ی تخم را با استفاده از فرچه روی خمیر بمالید و روی آن کنجد بپاشید . آن را بپزید . اگه خواستید داخل فر قرار دهید ، ابتدا دمای آن را گرم کنید و بعد خمیر ها را داخل فر بگذارید.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید بورک‌ها را به صورت تکی در روغن سرخ و میل کنید. اما به یاد داشته باشید که گریل کردن همیشه سالم‌تر است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .