تبیان، دستیار زندگی

من از کجا اومدم؟ پاسخ به سوال کودکان درباره نحوه به دنیا آمدن

دخترم پنج سالشه. خیلی درمورد اینکه من از کجا اومدم، میپرسه. واقعا موندم چی بهش بگم، میشه لطفا راهنماییم کنید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک، سوالات کودکان، کنجکاوی کودک، آموزش کودک،
پاسخ متخصصین گهواره: یکی از سوالاتی که ذهن اکثر بچه ها رو به خودش مشغول میکنه مساله نحوه بچه دار شدن، تولد و مکان بیرون اومدن نوزاد هست. خیلی مهمه که والدین در مقابل چنین پرسشی دستپاچه نشن و خجالت نکشن و به این سوال به چشم هزاران سوال بی‌ربط و باربطی که بچه‌ها میپرسن نگاه کنن. دستپاچه شدن و دست به سر کردن بچه فقط باعث میشه که به کنجکاویش دامن زده بشه.

روند آموزشی باید تدریجی باشه و نباید همه جزئیات غیر ضروری رو در اختیارش بذارین، اما نباید اطلاعات غلط بهش داده بشه. در این مورد هم باید خیلی ساده و بدون پیچیدگی باهاش حرف بزنین.

در قدم اول سوالش رو با کمی تغییر تکرار کنین تا مطمئن بشین که سوالش رو درست فهمیدین. بچه‌ها نوع تفکرشون عینی هست و فکر می‌کنن نوزاد از ابتدا همین شکلی بوده و از بیمارستان یا مغازه میارنش. تصور و تفکر بچه رو درباره این موضوع بپرسین «تو چی فکر میکنی؟» و وقتی جوابشو شنیدین بگین بچه تو شکم مادر رشد میکنه و بعد بیرون میاد. دکتر و پرستار هم کمک میکنن تا مامان بچه کوچولو رو از شکمش بیرون بیاره.

اگر سوالش اینه که «بچه تو کجا رشد میکنه؟» و در جواب سوال شما که «تو چی فکر میکنی؟» بگه «از تو شکم مامان»، می تونین زیر شکمتون رو نشون بدین و بگین «نوزاد تو رحم مامان که جاش زیر شکمه رشد میکنه». به احتمال زیاد بچه پنج_شش ساله فراتر از این نمی‌ره و همینقدر اطلاعات براش راضی کننده هست.

اما بچه بزرگتر ممکنه فراتر بره و سوالش این باشه که «بچه چطوری بوجود میاد؟». در این مورد نباید بگین «از مغازه میخرن ، لک لک آورده و...» باید بگین «برای تولید یک بچه به دو تا هسته نیازه، مثل هسته سیب. این دو تا هسته از بدن پدر و مادر با هم یکی میشن و بچه بوجود میاد».

اگر پرسید «چطوری این دو تا هسته یکی میشن؟» می‌تونین نظر خودش و تصور خودشو بپرسین تا ببینین چه مقدار اطلاعات داره و از کجا بدست آورده. در هر حال اینکه بچه‌ها از منبع درست و امن اطلاعات رو کسب کنن بهتره تا از دوستانشون تو مدرسه که اونا هم بچه هستن و اطلاعاتشون ممکنه غلط یا بیش از اندازه باشه.

در جواب باید بگین مادر و پدر همدیگه رو دوست دارن و عاشق هم هستن و به همین خاطر می‌خوان بچه‌ای داشته باشن تا به اونم عشق بورزن، در نتیجه بابا این هسته رو تو بدن مامان می‌ذاره و اینجوری بچه بوجود میاد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .