تبیان، دستیار زندگی

کم‌خوابی و دو چندان شدن کارهای خانه بانوان

 بانوان با تجربۀ نخستین مادرانگی، شاهد تغییراتی در سبک‌ زندگی‌شان می‌شوند که انتظار آن را نداشته‌اند. در کنار تمام تجربیات خوشایندش، بهتر است موقعیت‌های جدید و راه روبه‌رو شدن با آن را بدانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کم‌خوابی، کودک، سبک زندگی،

مترجم : فاطمه قاسمی منابع: ninisite، parents
تولد کودک به‌خصوص اگر نخستین تجربه یک زوج باشد، یک رویداد به‌یادماندنی است. این دوران، سرشار از حس شادی و سرزندگی است اما با چالش‌هایی مثل کم‌خوابی، نیاز به برنامه‌ریزی مداوم، اختلافات کوچک بین زوج ها و فشارهای کار بیرون از خانه هم همراه است. این تغییرات نیازمند سازگاری بالایی از جانب والدین است که نباید دست‌کم گرفته شود. در کنار تمام تجربیات خوشایندش، بهتر است این موقعیت‌های جدید و راه روبه‌رو شدن با آن را بدانید. 

امان از کم خوابی‌های شبانه! 

نخستین تغییری که مادر و البته پدر بعد از بچه‌دارشدن با هم تجربه می‌کنند، خواب‌های نصفه و نیمه و نداشتن یک خواب بی‌وقفه است. توصیه می‌شود با خوابیدن کودک، به‌جای انجام کارهای خانه اولویت را به خواب و استراحت خودتان بدهید. عادت کنید که زود به رختخواب بروید. اگر نتوانستید، با حمام گرم پیش از خواب، کتاب خواندن یا نوشیدن دم‌نوش گیاهی یک خواب راحت را برای خودتان به ارمغان بیاورید.

توصیه می‌شود با خوابیدن کودک، به‌جای انجام کارهای خانه اولویت را به خواب و استراحت خودتان بدهید. عادت کنید که زود به رختخواب بروید.


کودک شما همه جا در اولویت است

با بچه‌دار شدن، مفهوم پس‌انداز و امور مالی اهمیت دیگری پیدا می‌کند زیرا شخص دیگری به زندگی دونفره شما اضافه شده و باید برای زندگی سه نفره‌تان برنامه‌ریزی مالی درستی داشته باشید. تا پیش از ورود این مهمان کوچک احتمالا از آن دسته افرادی بوده‌اید که ساعت‌ها وقت‌تان را در فروشگاه‌ها برای خرید موارد ضروری و غیرضروری شخصی خودتان صرف می‌کردید اما حالا اولویت هر خریدی ملزومات کودکتان است. فراموش نکنید که کودک علاوه بر نیازهای معمول مثل غذا، لباس و اسباب‌بازی، خرج‌های دیگری همچون هزینه‌های درمانی و بهداشتی غیرقابل پیش‌بینی هم دارد. بهتر است در خریدهای غیرضروری صرفه‌جویی کنید و حساب دخل و خرج‌تان را داشته باشید.

نیاز به کمک گرفتن بیشتر می‌شود

اغلب تازه مادرها در این دوران دچار نوعی اختلالات خلقی می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌شود برای رهایی از فشار و سردرگمی ناشی از کم‌تجربگی در امور مادری از افراد خانواده و دوستانتان کمک بگیرید. این تصور که درخواست کمک از دیگران نشانه ضعف شما در رتق‌و‌فتق امور زندگی و بچه‌داری است کاملا اشتباه است و هیچ مادری قادر نیست به تنهایی همه مسئولیت‌هایش را بی‌کم و‌کاست انجام دهد.


نارضایتی موقتی از زناشویی پدیدار می‌شود

تاثیر تولد فرزند بر روابط زن و شوهر فقط مربوط به رابطه جنسی نیست. کودک همه توجه‌ مادر را تصاحب می‌کند و این مرکز توجه‌بودن کودک ممکن است رابطه عاطفی با همسر‌تان را تحت‌تاثیر قرار بدهد. البته تغییرات هورمونی، فشارهای جسمی ناشی از زایمان، شیردهی و بیکار شدن در صورت شاغل بودن هم بر کاهش رضایت زن از زندگی زناشویی تاثیر می گذارد. استفاده از زمان‌های کوتاه برای گپ‌زدن درباره این تغییر بزرگ، تشکر کردن و تحسین یکدیگر برای انجام وظایف پدر و مادری، راه‌هایی است که رابطه زناشویی‌تان را همچون قبل گرم نگه‌می‌دارد.

 کم‌خوابی، کارهای خانه بانوان،


کارهای خانه دو چندان می‌شود

کارهای خانه پیش از بچه‌داری هم تمامی نداشتند اما دست‌کم مجبور نبودید که همه آن‌ها را در فرصت کمی انجام بدهید یا روی هم تلنبار کنید به‌خصوص کارهای مربوط به نوزاد را. تقسیم کار راه‌حلی کارساز برای پیشگیری از تنش‌های زن و شوهری و فشار کار درخانه است. کافی است فهرستی از وظایف جدید را با مشخص‌کردن انجام‌دهنده آن آماده کنید و جلوی چشم بگذارید، البته در پیاده‌سازی آن کمی انعطاف‌پذیر باشید.

منبع: زندگی سلام/روزنامه خراسان


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .