تبیان، دستیار زندگی

نحوه هواگیری رادیاتور شوفاژ و پکیج (کار و فناوری پایه نهم)

فصل پاییز فرارسیده و کم کم هوا در حال سرد شدن است و باید به فکر راه اندازی شوفاژهای منزل باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواگیری شوفاژ
یکی از کتاب هایی که دانش آموزان پایه نهم باید آن را در طول دوره تحصیلی خود بگذرانند ، کتاب کار وفناوری می باشد که دانش آموز را با حرفه های مختلف آشنا می کند.
 در بخش دوم این کتاب به تاسیسات گرمایشی (حرارتی) اشاره کرده و ما می خواهیم به طور مفصل درباره چگونگی هواگیری رادیاتور شوفاژ و پکیج صحبت کنیم.
در قدیم از بخاری های  نفتی و یا گازی برای گرم کردن منزل استفاده می کردند، اما امروز از این وسایل کمتر استفاده می شود و مردم به سمت رادیاتورشوفاژ رو آورده اند.
 برای راه اندازی شوفاژهای منزل ابتدا باید آنها را هواگیری کنید و بعد آنها را روشن کنید. در این مطلب می خواهیم طرز هواگیری رادیاتور شوفاژ و پکیج را بیان کنیم.

رادیاتور شوفاژ چیست؟


رادیاتور شوفاژ ، یکی از رایج ترین پایانه های حرارتی در سیستم های گرمایش مرکزی هستند که از این نوع مبدل های حرارتی برای  انتقال حرارت آبگرم در گردش سیستم گرمایش به فضای اطراف رادیاتور استفاده می شود.

 حرارت در رادیاتور شوفاژ به طور طبیعی انتقال می یابد ،طوری که آبگرم در گردش با عبور از فضای داخل رادیاتور بخشی از گرمای خود را به صورت هدایت حرارتی به پره های رادیاتور می دهند گرمای منتقل شده از طریق همرفت و تابش به هوای اطراف رادیاتور انتقال می یابد.

یکی از مهمترین کارهایی که قبل از روشن کردن شوفاژ باید انجام شود، هواگیری آن است. گاهی ممکن است شوفاژ  و یا پکیج را روشن کنید، ولی متوجه شود که یک یا چندتا از رادیاتورها به درستی گرم نمی‌شود . یا قسمتی  از رادیاتور گرم شده و قسمت دیگر سرد است. این‌ها نشانه‌هایی است که شما نیاز به هواگیری رادیاتور یا هواگیری شوفاژ خود دارید.

هدف از هواگیری رادیاتور این است که، هوای جمع شده در داخل لوله‌ها را خالی کرده تا عمل گرمایش خانه به خوبی انجام شود. هواگیری شوفاژ کمک می کند تا سیستم گرمایشی منزل بهتر عمل کند و اتاق را بهتر گرم کند.

 باید توجه داشته باشیم که هواگیری رادیاتور را به صورت دوره ای و منظم انجام دهیم تا شوفاژ دچار مشکل نشود . اگر ببینیم که شوفاژ ها به طور مداوم هوا می گیرند،به این معناست که مشکلی اساسی  دارند و هوا از جایی وارد سیستم گرمایشی می شود، اما اگر هر سال فقط چند بار نیاز به هواگیری شوفاژ دارید، احتمالاً مشکل خاصی وجود ندارد.

دلایل هواگیری شوفاژها:


اگر شوفاژها به شكل مداوم هوا می گیرد در واقع  راهی برای ورود هوا در سیستم گرمایشی وجود داشته است.در این قسمت می خواهیم دلایل هواگیری شوفاژها را بیان کنیم:

گاهی هـوا از محلی وارد سیستم گرمایش می شود که بـاید بررسی شود. ممکن است ایـن مشکل مـربوط به سطـح پایین آب باشد .مخصوصا در شوفاژهایی که در طبقات بالای ساختمان قرار دارند.

 برای هواگیری رادیاتور ، پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور را آماده کنید و با استفاده از پیچ، شیر خروجی را باز کنید. توجه داشته باشید که شیر مناسب با اندازه ی شیر خروجی شوفاژ خود را تهیه کنید. همچنین به جای پیچ مخصوص می‌‌توانید از آچار فرانسه یا پیچ گوشتی هم استفاده کنید.


گاهی هم ممکن است دلیل این مشکل سوراخ های ریز در خطوط لوله های گرمایش باشد که به سمت پمپ سیركوله باز میگردد ،محلی که هوا می تواند وارد سیستم شود اما آب نمی تواند خارج شود. این هوا وقتی پمپ سیركوله کار می کند وارد می شود.

 همچنین اگر سرعت پمپ سیركوله خیلی بالا باشد باعث می شود که هوا را وارد آب کند و این هوا فرصت حل شدن در آب را پیدا نمی کند وهوا می تواند در شوفاژها جمع شود.

گاهی هم عمر زیاد شوفاژ باعث هواگیری آن می شود. اگر مدت زمان زیادی از عمر شوفاژ گذشته باشد و اتصالات فلزی غیر آلومینیومی ولوله های فلزی بکار گرفته شده در آن مانند آهن كه در محل مغزی ها وجود دارد باعث انواع خوردگی در فلز دوم شده ,مانند خوردگی در آهن و گازهای آزاد شده در واکنش های شیمیایی آن، خود یک دلیل هواگیری میتواند باشد.

 همچنین یکی از دلایل گرم نشدن شوفاژها می تواند رسوب گرفتن مسیر آب گرمایش باشد.

 نحوه صحیح هواگیری رادیاتور منزل


در ادامه مطلب می خواهیم نحوه هواگیری رادیاتور منزل را بگوییم .

برای هواگیری رادیاتور ، پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور را آماده کنید و با استفاده از پیچ، شیر خروجی را باز کنید. توجه داشته باشید که شیر مناسب با اندازه ی شیر خروجی شوفاژ خود را تهیه کنید. همچنین به جای پیچ مخصوص می‌‌توانید از آچار فرانسه یا پیچ گوشتی هم استفاده کنید.

 نکته: قبل از اینکه شوفاژ را هواگیری کنید، حتما سیستم گرمایشی را خاموش کنید، چون اگر سیستم گرمایشی خاموش نباشد، هوای بیشتری وارد شوفاژ می شود.

در مرحله بعدی شیرهای ورود و خروج رادیاتور را در حالت باز قرار دهید. پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور و یا آچار فرانسه یا همان  پیچ گوشتی را بر روی قسمت مربعی شکل شیر خروجی بچسبانید. پیچ رادیاتور را بر خلاف جهت عقربه‌‌های ساعت بچرخانید تا شیر رادیاتور باز شود. بعد از باز کردن شیر رادیاتور باید صدای خارج شدن هوا از شوفاژ شنیده شود.

زمانی که هوای سرد داخل رادیاتور تخلیه شد، آب موجود در لوله کشی شوفاژ، جای آن را می‌‌گیرد. برای جلوگیری از ریختن آب داخل شوفاژ به فضای اطراف می‌توانید از یک دستمال یا حوله خشک استفاده کنید و حتما یک ظرف زیر شیر خروجی رادیاتور قرار دهید. زمانی که هوای داخل شوفاژ به طور کامل خارج شد پیچ مخصوص رادیاتور را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و شیر را محکم ببندید.
پکیج

هواگیری پکیج


گاهی ممکن است شوفاژ در منزل را هواگیری کنید، ولی باز هم گرم نشود ، در این زمان باید مشکل را در جای دیگر بررسی کرد . شاید دلیل این مشکل از پکیج و یا رادیاتور باشد.

پکیج های دیواری هم هر سال باید مانند شوفاژها هواگیری شوند.برای اینکه کار باید به سراغ پمپ پکیج بروید. پمپ پکیج مهمترین قسمتی است که به مرور زمان دچار هوا می شود و در نتیجه پس از راه اندازی مجدد برای ایجاد جریان در رادیاتورها، باید هواگیری شود.

اگر پمپ پکیج به خوبی هواگیری نشود، باعث ایجاد سر و صدا می شودو همچنین هوای موجود ردپمپ باعث می شود به دستگاه آسیب وارد شود ، به همین خاطر بهتر است پکیج هم مانند شوفاژ هواگیری شود.برای این کار مراحل زیر  را انجام دهید:

 برای هواگیری پمپ پکیج دیواری ،ابتدا باید شیر آب گرم را باز کنید تا پکیج روشن شود و پمپ در حال کار باشد و بعد پیچ هواگیری را در انتهای پمپ پیدا کنید.(پیچ هواگیری پکیج با توجه به نوع و برند سازنده در انتهای پمپ قرار گرفته است)
و  سپس یک دستمال خشک که قدرت جذب بالایی را دارد،در زیر آن قرار دهید تا آب خروجی از پمپ را جذب کند. این دستمال قرار است آب خروجی را به خود جذب کند.

با استفاده از یک پیچ گوشتی، پیچ هواگیری را باز کنید. برای بازکردن این پیچ باید بر خلاف عقربه‌های ساعت آن را بچرخانید.

 هنگام هواگیری ممکن است سرو صدا ایجاد شود و آب به اطراف بپاشد . نگران این صدا نباشید چون یواش یواش این صدا کم می شود و آب هم از محل مورد نظر خارج می شود.در این زمان یعنی هواگیری پکیج به صورت کامل انجام شده است.


در این مرحله آب به همراه هوا از ناحیه‌ای که پیچ را باز کرده اید خارج می‌شود. سعی کنید برای جلوگیری از کثیف شدن محیط دستمال را زیر آن قرار دهید. البته می‌توانید از یک لیوان یا کاسه نیز استفاده کنید. هرچند به طور معمول پرش‌های ناهمانگ اولیه آب باعث می‌شود که به دیواره پکیج بریزد و به همین علت دستمال گزینه مناسب تری است.

توجه داشته باشید ممکن است آبی که خارج می شود بسیار گرم و در حد جوش باشد.مراقب باشید که نسوزید.

 هنگام هواگیری ممکن است سرو صدا ایجاد شود و آب به اطراف بپاشد . نگران این صدا نباشید چون یواش یواش این صدا کم می شود و آب هم از محل مورد نظر خارج می شود.در این زمان یعنی هواگیری پکیج به صورت کامل انجام شده است.

پیچ بازشده را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا بسته شود و مطمئن باشید که محکم بسته شده باشد.

پس از هواگیری پکیج، دیگر خبری از صدای زیاد یا جوش آوردن و سرد بودن آب نخواهد بود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .