تبیان، دستیار زندگی

خواص شگفت انگیز اسفناج برای سلامتی بدن

اسفناج گیاهی بسیار مقوی و حاوی کاروتنوئیدهای مفیدی مانند لوتئین و گزانتین است که این کاروتنوئیدها باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد در بدن می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص اسفناج
این گیاه منبع خوبی از فیبرهای گیاهی است و تقریبا دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. فیبر موجود در اسفناج باعث هضم بهتر غذا می شود. همچنین اسنفاج حاوی ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، منگنز و بتاکاروتن است که همگی از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن هستند.

خواص اسفناج برای پوست و مو و زیبایی

اسفناج دارای مقادیر زیادی از ویتامین A است که برای حفظ سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه چشم مفید هستند. همچنین کاروتنوئید، لوتئین و زاکسنتین موجود در اسفناج از بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار پیشگیری می کند.

- جوان سازی پوست صورت: اسفناج غنی از آنتی اکسیدان هایی است که باعث تخریب رادیکال های آزاد در بدن شده و از پیری زودرس جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

- درخشان کننده پوست: اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است که لک های پوستی را از بین می برد و باعث روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست می شود.

- ضد آفتاب طبیعی: اسفناج غنی از ویتامین های B بوده که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه های مضر UV محافظت کرده و از سرطان پوست و آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

- رفع آکنه و جوش صورت: نوشیدن آب اسفناج و استفاده موضعی از آن برای پاک سازی صورت و درمان آکنه و جوش صورت مفید است. آب اسفناج را با کمی آب ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

- افزایش رشد مو: اسفناج غنی از ویتامین های B،C،E، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری هستند.

- رفع ریزش مو: مقادیر بالای آهن و فولات موجود در اسفناج اکسیژن و خون بیشتری را به فولیکول های مو منتقل کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

خواص اسفناج

خواص اسفناج برای بدن

- رفع کم خونی: اسفناج حاوی مقادیر بالایی فولات و آهن است که می تواند از کم خونی و آنمی جلوگیری کند، علاوه بر این آهن موجود در اسفناج باعث افزایش اکسیژن بدن شده و خستگی را درمان می کند.- ضد سرطان: سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند نئوکسانتین و ویولاکسانتین و کاروتنوئید هستند که از انواع سرطان و تومور پیشگیری می کنند. همچنین کلروپلاست و کلروفیل موجود در اسفناج باعث کاهش آسیب رادیکال های آزاد در بدن شده و برای درمان سرطان مفید هستند.

- کاهش وزن: پروتئین موجود در اسفناج متابولیسم بدن را افزایش می دهد، هچنین مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید موجود در اسفناج باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری شده و سبب کاهش وزن و لاغری می شود.

- کنترل قند خون: اسفناج حاوی مقادیر بالایی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها می باشد که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند. مقادیر قابل توجه اسید آلفا لیپوئیک و فیبر موجود در اسفناج حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.

- کنترل فشار خون: اسفناج حاوی مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود، همچنین مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج با گشاد کردن رگ های خونی باعث بهبود جریان خون و کاهش فشار خون بالا می شود.

- تقویت کبد: اسفناج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، آب و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت کبد مفید هستند، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم زدایی از کبد و درمان کبد چرب بسیار مفید هستند.

- تقویت قلب: اسید نیتریک موجود در اسفناج گردش خون را بهبود بخشیده و با کاهش فشار خون بالا به درمان بیماران قلبی کمک می کند. همچنین اسفناج از بیماری های آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته ی قلبی پیشگیری می کند.
- درمان پوکی استخوان: اسفناج غنی از ویتامین K است که برای سلامت استخوان ها حیاتی بوده و مقادیر بالای کلسیم موجود در آن از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

- ضد  استرس و افسردگی: مقادیر بالای روی و منیزیم موجود در اسفناج استرس و اضطراب را کاهش داده و برای درمان افسردگی مفید هستند، همچنین مصرف اسفناج برای درمان بی خوابی مفید می باشد.

- درمان زخم معده و دستگاه گوارش: اسفناج خاوی مقادیر بالایی فیبر است که به بهبود هضم غذا، درمان معده درد و زخم معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

خواص اسفناج
- رفع یبوست: مواد مغذی موجود در اسفناج برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند و مقادیر بالای فیبر موجود در اسفناج به حرکات منظم روده کمک کرده و یبوست را درمان می کند.

اسفناج گیاهی بسیار مقوی و حاوی کاروتنوئیدهای مفیدی مانند لوتئین و گزانتین است که این کاروتنوئیدها باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد در بدن می شوند.



- درمان سرماخوردگی: اسفناج حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان بیماری های باکتریایی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا مفید هستند.- تقویت چشم: اسفناج دارای مقادیر زیادی از  ویتامین A است که برای حفظ سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه چشم مفید هستند. همچنین کاروتنوئید، لوتئین و زاکسنتین موجود در اسفناج از بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار پیشگیری می کند.

- جنین و زنان باردار: مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است. همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و  رشد ریه در جنین مورد نیاز است. آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می کند.

اسفناج حاوی گلیکولپیدی است که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و درد بدن و درد های حاملگی را کاهش می دهد. مصرف اسفناج به دلیل وجود پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان باردار می شود. فیتو استروژن های موجود در اسفناج باعث تقویت پستان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .