تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی

خورشت فسنجان یکی از اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است. مواد تشکیل دهنده ای این خورشت خوشمزه رب انار، گردو و گوشت یا مرغ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خورشت فسنجان
خورشت فسنجانی یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی ایران است که برای پذیرایی در میهمانی ها از طعم بی نظیر آن بهره می برند، این خورشت به دلیل خوش طعم بودن در اثر شهرهای کشور تهیه و طبخ می شود. خواستگاه اصلی این  خورشت استان گیلان است. در مناطق شمالی کشور در تهیه فسنجان از گوشت اردک و گاهی گوشت قلقلی استفاده می‌کنند.


طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

فسنجان گیلانی‌ها اصالتا ترش است ولی اگر شما فسنجان ملس دوست دارید می‌توانید چند قاشق شکر همزمان با رب انار اضافه کنید.


مواد لازم:
- مرغ                                        4 تکه ران یا سینه
- پیاز                                          1 عدد بزرگ
- مغز گردو                                  300 گرم
- رب انار                                     4 قاشق غذا خوری
- روغن مایع                                به مقدار لازم
- شکر                                         2 قاشق غذا خوری
- زعفران آب کرده                          1 قاشق غذا خوری
- نمک، زردچوبه و فلفل سیاه           به مقدار لازم

طرز تهیه:
در مرحله اول مرغ‌ها را پاک کرده و بشویید بعد از شستن روی مرغ ها کمی نمک و فلفل بریزید. حالا داخل یک ماهی تابه کمی روغن ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

سپس مرغ ها را داخل روغن سرخ کنید، بعد از اینکه یک سمت مرغ تفت داده شد سمت دیگر آن را نیز سرخ کرده و مرغ های سرخ شده را کنار بگذارید.

یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ

حالا پیاز را پوست گرفته و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و پیازها را داخل آن تفت دهید تا نرم و سبک شود، وقتی پیازها کمی طلایی رنگ شد به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا خامی زردچوبه برطرف شود.

در این مرحله مغز گردوهای خرد شده را به پیاز اضافه کرده و آنها را به مدت 5 دقیقه خوب تفت دهید و سپس رب انار را به آن اضافه کرده و چند دقیقه دیگر نیز مواد را سرخ کنید.

مرغ‌هایی را که از قبل سرخ کرده اید را اضافه کنید و هم بزنید و کمی تفت دهید و در نهایت چند پیمانه آب به آنها اضافه کنید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید تا خورشت فسنجون مدت تقریبا سه ساعت آرامی پخته و جا بیفتد و روغن بیندازد.

در مرحله آخر نیم ساعت قبل از خاموش کردن اجاق 2 قاشق غذاخوری شکر را به همراه زعفران دم کرده به خورشت اضافه کنید و صبر کنید تا طعم مواد به خورد هم بروند. بعد از پخته شدن خورشت فسنجان آن را ظرفی مناسب ریخته و به همراه پلو زعفرانی سرو کنید.

خورشت فسنجان

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

طریقه طبخ و مزه خورشت فسنجان در مناطق مختلف کشور متفاوت است. به طور مثال در شمال کشور، فسنجان‌ را بیشتر ترش مزه‌ می پسندند، در حالی که جنوبی‌ها تمایل بیشتری به فسنجان شیرین دارند. پر طرفدارترین نوع آن فسنجان ملس است.

مواد لازم:
- گردو                                      500 گرم
- گوشت چرخ‌کرده                      300 گرم
- پیاز متوسط                             1 عدد
- رب انار                                    5 قاشق غذاخوری
- شکر                                       2 قاشق غذاخوری
- روغن                                      به مقدار لازم
- نمک و فلفل سیاه و زردچوبه       به مقدار لازم
- آب                                         5 لیوان

طرز تهیه:
گردو را چندبار چرخ کنید. سپس گردوهای چرخ شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید. هم زدن را تا زمانی ادامه دهید که گردوها کمی گرم شوند.

سپس آب سرد را به گردوها اضافه ‌کنید. دلیل اضافه کردن آب سرد این است که به گردوها شوک شک شود و تمام روغن گردوها خارج شوند و لعاب و مزه بهتری به خورشت فسنجان بدهند.

در این مرحله رب انار را به مخلوط گردو و آب اضافه کرده و هم می زنیم، حرارت ملایم کرده و مخلوط گردوها و رب انار را 30 دقیقه روی شعله قرارداده، هر 10 دقیقه یک بار هم میزنیم.

گوشت‌ چرخکرده را به همراه پیاز رنده شده و ادویه جات مخلوط کرده و  ورز می‌دهیم. بعد از اینکه گوشت کاملا یکدست شد به اندازه یک گردو از گوشت برداشته و کف دست به صورت قلقلی در می آوریم.داخل یک ماهی تابه کمی روغن ریخته و گوشت قلقلی ها را با روغن تفت می دهیم تا گوشت خودش را بگیرید و تغییر رنگ دهد. سپس شعله را کم کرده و اجازه می‌دهیم تا تفت بخورند.

یک ربع آخر، گوشت‌ها را به خورشت اضافه کرده و شکر را نیز اضافه می‌کنیم.

خورشت فسنجان

طرز تهیه خورشت فسنجان با اردک

خورشت فسنجان با گوشت مرغابی یا اردک مجلسی‌ترمی شود. اگر طعم گوشت اردک را دوست ندارید، بد نیست طعم خورش فسنجان با گوشت اردک را نیز امتحان کنید.

مواد لازم:
- مرغابی یا اردک پرنده         ۱ عدد
- رب اناز                             یک سوم پیمانه
- مغز گردو                          ۵۰۰ گرم
- پیاز                                 ۱ عدد
- آب                                  4 پیمانه
- نمک، فلفل، زردچوبه          به میزان لازم
- زعفران                             به میزان دلخواه
- یخ                                  چند تکه به دلخواه

طرز تهیه:
تهیه خورشت فسنجان گیلانی با گوشت اردک شبیه مرغ است با این تفاوت که اردک را ابتدا باید خوب سرخ کنید تا رنگ گوشت آن قرمز و طلایی رنگ  شودو

ابتدا گوشت اردک را با مقداری زردچوبه، فلفل و نمک مزه‌دار کرده و تفت می دهیم.

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و بشویید و آن را خرد کند، گردوها را با یک هاون سنگی بسایید تا به روغن بیفتد.

در این مرحله داخل یک قابلمه کمی روغن بریزید تا گرم شود و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. وقتی پیازها کمی نرم و طلایی شد گردو را به آن اضافه کرده و شعله را کم کنید. مواد را به مدت 3 الی 4 دقیقه تفت دهید و در نهایت کمی زردچوبه و فلفل اضافه کرده و تفت دهید. حالا آب را به مواد اضافه کرده و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت بپزد.

سپس اردک سرخ شده را اضافه کنید و ۲ ساعت دیگر زمان بدهید تا بپزید. چون اردک دیرتر می‌پزد، رب انار و زعفران را نیم ساعت مانده به خاموش کردن شعله اضافه کنید. درب قابلمه را بعد از پخت بردارید تا خورش حسابی به روغن بیفتد.

خورشت فسنجان

نکات کلیدی در تهیه خورشت فسنجانی جا افتاده

خورشت فسنجان یکی از اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است. مواد تشکیل دهنده ای این خورشت خوشمزه رب انار، گردو و گوشت یا مرغ است.

اگر شما طرفدار خورشت فسنجان ترش هستید، دیگر نیازی به افزودن شکر به خورشت نیست.در تهیه فسنجان نیازی به استفاده زیاد از روغن نیست، چون خود گردو به مقدار لازم چربی پس می دهد.

رنگ و طعم رب انار در واقع نقش اصلی را در مزه و رنگ خورشت دارد.

خورشت فسنجون را می توان با گوشت گوسفند، گوشت گوساله، گوشت مرغ، گوشت مرغابی، گوشت بوقلمون، گوشت شتر تهیه کرد.

اگر می‌خواهید در خورشت فسنجون از گوشت قرمز استفاده کنید، بهتر است گوشت را به شکل قلقلی در بیاورید تا ظاهر خورشت شما زیباتر به نظر برسد.

در هنگام آماده شدن خورشت هنگامی که آب خورشت هنوز رقیق است ولی مرغ شما کاملاً پخته شده است، بهتر است مرغ را از قابلمه خارج کنید و بگذارید تا آب خورشت به تنهایی تبخیر شود.

یک روش برای اینکه خورشت فسنجون شما بیشتر روغن بندازد این است که به درون آن چند قالب یخ کوچک بریزید تا به گردوها شوک وارد شود و روغن پس بدهد.

اگر فسنجان شیرین شد یک یا دو قاشق آبلیموی تازه به فسنجان اضافه کنید. اگر هم خیلی ترش شد کمی شکر اضافه کنید.

اگر خورش به روغن نیفتاد یک قاشق رب گوجه‌فرنگی را با یک قاشق روغن مایع تفت دهید و به خورش اضافه کنید.

 

خورشت فسنجان

نکات کلیدی در تهیه خورشت فسنجان به روش گیلانی ها

گیلانی‌ها معمولا برای درست کردن فسنجان و خوشرنگ شدن آن از یک کفگیر یا ملاقه آهنی استفاده می‌کنند. یک کفگیر آهنی را مستقیم روی شعله اجاق گاز گذاشته و حرارت شعله را زیاد کنید تا خوب داغ شود.

کفگیر را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت گذاشته بعد با یک دست درب قابلمه فسنجان را نیمه باز کنید و با دست دیگر کفگیر آهنی را داخل دیگ قرار دهید و سریع درب قابلمه را کیپ کنید، زیرا کفگیر داغ باعث می شود تا مواد داخل دیگ بیرون بریزد.

ملاقه یا کفگیر آهنی را تا زمانی که فسنجان جا بیفتد داخل دیگ نگه دارید. بعد از پخت کامل گردوها درب قابلمه را بردارید و کمی یخ بریزید.

این کار باعث می‌شود که به گردو شوک وارد شود و حسابی روغن بیندازد. تقریبا یک ساعت و نیم برای پخت گردو زمان لازم است. ترکیب رب انار و کفگیر آهنی باعث می‌شود رنگ خورش  فسنجان حسابی تیره شود. هر نیم ساعت یک بار خورش را به آرامی هم بزنید تا ته نگیرد.

حین درست کردن خورش فسنجان مجلسی گیلانی با گوشت مرغ یا اردک هر ۱۵ دقیقه یک بار بعد از اضافه کردن مرغ، چند تکه یخ داخل قابلمه بیندازید و این کار را تا زمانی که خورشت به طور کامل پخته شد، ادامه دهید.

وقتی که خورشت پخت و به روغن  افتاد کفگیر آهنی را از دیگ بیرون بیاورید و شعله را  را خاموش کنید. درب قابلمه را بلافاصله بعد از خاموش کردن شعله گاز بردارید و تا یک ساعت نه خورش را هم بزنید و نه درب قابلمه را بگذارید تا خورش خوب روغن بیندازد و جا بیفتد.

اگر هنگام سرو خورشت سرد شده باشد بدون هم زدن زیاد آن، درب قابلمه را بگذارید و روی شعله ملایم داغ کنید.

فسنجان گیلانی‌ها اصالتا ترش است ولی اگر شما فسنجان ملس دوست دارید می‌توانید چند قاشق شکر همزمان با رب انار اضافه کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .