تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه رب انار خانگی

رب انار یک چاشنی‌ غذایی است. رب انار از آب انار جوشیده و غلیظ‌شده بدست می آید و در بسیاری از غذاها به خصوص خورشت فسنجان و اکبر جوجه استفاده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص انار
طعم رب انار به انتخاب سلیقه هر فرد بستگی دارد، رنگ آن نیز بستگی به تیرگی یا روشنی دانه‌های انار دارد.

برای داشتن یک رب انار غلیظ و سیاه‌رنگ باید یک قطعه آهن تمیز را روی شعله گاز سرخ کنید و موقع پخت رب انار داخل رب بیندازید. از ترکیب اکسید آهن با تانن موجود در رب انار، رنگ سیاه تندی بوجود می آید.  

طرز تهیه رب انار سنتی

انار یکی از مفیدترین میوه‌ها است که شامل مواد مغذی و قوی طبیعی مورد نیاز بدن انسان است. انار خواص بسیار گسترده‌ای دارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی شامل بیماری قلبی، سرطان، آرتروز و التهاب مفصل و مشکلات گوارشی را کاهش دهد.

برای تهیه رب انار خانگی ابتدا انارها را شسته، از وسط نصف می کنیم. سپس انارها را آب بگیرید و بعد آب انار را از صافی عبور داده و صاف می کنیم.  

آب انارها را داخل یک قابلمه بزرگ ریخته و روی شعله با حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید.

وقتی آب انار جوش آمد، حرارت را کم کنید و مراقب باشید تا ته نگیرد و هر چند دقیقه یک بار رب را هم بزنید.

مدت زمان حرارت دادن آب انار به قدری است که کم‌کم به غلظت رسیده شود. غلظت رب انار باید مانند شربت شود.

طرز تهیه رب انار خانگی با استفاده از دانه انار

برای تهیه این رب انار خانگی ابتدا انار ها را بشویید و از وسط به دو نیم تقسیم کنید.

 سپس انارها را در کف دست قرار داده و با استفاده از پشت قاشق، به پوست انارها ضربه بزیند تا انارها دانه شوند و فقط پوست آن‌ها باقی بماند.

حالا دانه‌های خراب را از داخل ظرف خارج کنید زیرا انارهای خراب رب را بد طعم می کند.

دانه‌ها را فقط یک بار بشویید و دانه های را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و مقدار 2 الی 3 لیوان آب بریزید و روی اجاق بگذارید تا کمی بپزد و آب انداخته و نرم شوند.

حالا یک آبکش بزرگ برداشته و انار‌های پخته‌شده را داخل آن بریزید تا آب انار از تفاله‌ها جدا شود. 

سپس با دست، دانه‌ها را به کف آبکش بمالید و با دست فشار دهید تا فقط تفاله و هسته‌ دانه‌ها باقی بماند. 

آب انار به دست آمده را دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. در حین جوشیدن آب انار، کف روی آن را جمع کنید. آب انار را مرتب هم بزنید تا سر نرود.

جوشاندن آب انار را تاحدی ادامه دهید تا آب انار به غلیظ شود. در این مرحله  مرتب رب را هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. 

وقتی رب انار به غلظت مناسب رسید قابلمه را از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا کمی خنک شود. حالا به آن نمک اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

رب انار آماده‌شده را داخل شیشه‌های کوچک تمیز و خشک بریزید. تهیه رب انار با این روش به خاطر استفاده از دانه انار غلیظ‌تر و گوشتی‌تر می شود.

خواص انار

خواص انار

انار یکی از مفید‌ترین میوه‌ها است. انار شامل گستره‌ای از ترکیبات مفید است که این میوه زمستانی را تبدیل به میوه‌ای بی‌نظیر می نماید.

رب انار یک چاشنی‌ غذایی است. رب انار از آب انار جوشیده و غلیظ‌شده بدست می آید و در بسیاری از غذاها به خصوص خورشت فسنجان و اکبر جوجه استفاده می‌شود.

دانه های یاقوتی و خوشمزه انار هر کدام دارای خواص شگفت‌انگیزی هستند که انار را به یک میوه خاص تبدیل می کند. با مصرف انار می توانید بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقام‌تر کنید. مهم‌ترین خواص انار برای پوست، مو، قلب، دیابت و لاغری است.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌: آب انار ۳ برابر بیشتر از نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور و چای سبز آنتی‌اکسیدان فعال دارد. البته خواص پوست انار هم بسیار زیاد باشد.

اسیدهای چرب امگا 6: روغن هسته انار حاوی اسید‌های چرب امگا ۶ است.

- ضدالتهاب قوی: انار دارای خواص ضدالتهابی بالا است که مشخصا به واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی موثر این میوه است.
خاصیت ضدالتهابی انار طی زمان هضم، باعث کاهش التهابات دستگاه گوارش می شود و همچنین تاثیر خوبی در کاهش فعالیت‌های سلول‌های سرطانی مربوط به سرطان سینه و روده بزرگ دارد.

- آسان کردن هضم غذا: فیبر موجود در انار به ما کمک می‌کند تا روده‌ها سالم و خوب کار ‌کنند. از دیگر خواص انار برای روده می‌توان به کاهش احتمال بروز بیماری "کرون" که از بیماری‌های التهابی روده است و همچنین زخم معده اشاره کرد.

- درمان سرطان پروستات: سرطان پروستات یکی از سرطان‌های رایج در میان مردان است. عصاره انار تولید سلول‌های سرطانی را کند کرده و حتی سلول‌های سرطانی را نابود می کند.

- درمان سرطان سینه: سرطان سینه یکی از سرطان‌های رایج در میان زنان است. عصاره انار از بازتولید سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و آنها را نابود می کند

- کاهش فشار خون: فشار خون بالا یکی از بیماری‌هایی است که عوارض بسیار زیادی به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمله قلبی و سکته مغذی اشاره کرد. مصرف روزانه آب انار تازه باعث کاهش فشار خون می شود.

- بهبود درد و ورم مفاصل: یکی از خواص انار خاصیت ضدالتهابی آن است، می‌تواند به درمان التهاب مفاصل کمک کند. عصاره انار می‌تواند آنز‌یم‌های شناخته شده‌ای که به مفاصل آسیب می‌زنند را از بین می برد.

- کاهش وزن و لاغری: ویتامین C موجود در دانه انار می‌تواند نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین کند. همچنین به علت میزان زیاد فیبر باعث احساس سیری و کنترل اشتها می‌شود.

- پیشگیری از بیماری‌های قلبی: بیماری‌های قلبی در حال حاضر رایج‌ترین دلیل مرگ و میر، پونیسیک اسید، به عنوان یکی از اسید‌های چرب موجود در انار، ممکن است بتواند به مقاومت در برابر مراحل متعدد بیماری قلبی، کمک کند.

مصرف روغن هسته انار به صورت روزانه، میزان تری گلیسرید به طور چشم گیری کاهش می دهد  و همچنین ضریب میزان کلسترول خوب (HDL) افزایش می دهد.

خواص آب انار برای افراد دارای دیابت نوع دو و کلسترول بالا نیز نشان داد که میزان کلسترول بد (LDL) به طرز چشمگیری کاهش داشته است.

- مبارزه با باکتری و قارچ: خواص درمانی انار قابلیت مبارزه با میکروارگانیسم‌های مضر را دارد. فعالیت‌های ضد میکروبی انار باعث مبارزه آن با باکتری‌ها و قارچ می شود.

تاثیر ضدباکتری و ضدقارچی انار می‌تواند حتی از ایجاد عفونت و التهاب درون دهان جلوگیری کند. این شامل شرایطی مانند التهاب لثه، پیوره لثه و استوماتیت هم می‌شود.

- بهبود حافظه: مصرف انار باعث بهبود حافظه و مبارزه با آلزایمر می شود.

انار یکی از مفیدترین میوه‌ها است که شامل مواد مغذی و قوی طبیعی مورد نیاز بدن انسان است. انار خواص بسیار گسترده‌ای دارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی شامل بیماری قلبی، سرطان، آرتروز و التهاب مفصل و مشکلات گوارشی را کاهش دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .