تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه چای به

در یک عصر پاییزی هیچ چیز مانند یک فنجان چای به خوش عطر و طعم نمی تواند خستگی یک روز کار و زحمت را رفع کرده و آرامش بخش باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص به
چای به یکی از خوش عطر‌ترین و آرامش بخش ترین دمنوش‌هایی است که می‌توانید آن را در هر فصلی از سال، دم کرده و نوش جان کنید.این دمنوش گیاهی خواص بی شماری دارد، ولی اگر میخواهید بیشتر از خواص آن بهره ببرید می توانید به را در خانه خشک کرده و از آن دمنوش تهیه کنید.

به دارای خواص فراوانی است این گیاه سرشار از مواد مغذی و ویتامین های آ، ب، تانین، املاح است.



روش خشک کردن به برای تهیه دمنوش

خشک کردن به در خانه، برای اطمینان از کیفیت و سالم بودن دمنوش یکی از انتخاب های مناسب است. از این به‌های خشک شده می توانید در تهیه دمنوش استفاده کنید.

به را بشویید و پرز‌های روی آن از بین ببرید، سپس آن را برش زده و هسته‌های به را جدا کنید. اگر پوست به زرد و سالم است نیازی نیست پوست آن‌ را بگیرید. با رنده درشت به را رنده کنید. به‌ها بعد از رنده شدن بهتر است طولی برابر با ۳ سانتی متر و قطر ۲ میلی متر داشته باشند. اگر اندازه به‌های رنده شده یکسان باشد، فرآیند خشک کردن آن‌ها آسان‌تربوده و همزمان خشک می شوند.  

مهم‌ترین مرحله خشک کردن به برای دمنوش؛ بو دادن آنهاست. ابتدا ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود، سپس رشته‌های خشک شده به را داخل ماهیتابه بریزید، مرتب آن‌ها را هم بزنید تا رشته‌های ریز نسوزند، تفت دادن را تا زمانی که این رشته‌ها قهوه‌ای رنگ شوند، ادامه دهید.

برای بو دادن به، به روغن نیاز ندارید، به‌های رنده شده ممکن است در اوایل تفت دادن کمی به هم چسبیده باشند، اما وقتی تفت داده شوند، کم کم از یکدیگر جدا می‌شوند. در زمان تفت دادن رشته‌های ریز می‌سوزند و بلند شدن مقداری دود کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ بعد از تفت دادن هم می‌توانید رشته‌های سوخته را جدا کنید.

 
خشک کردن روی بخاری یا شوفاژ

به‌ها را داخل یک سینی پهن کرده و روی حرارت ملایم شوفاژ یا بخاری قرار دهید. خشک شدن به، به این روش وابسته به دما و رطوبت هوا، بین ۱ تا ۲ روز طول می‌کشد.

خشک کردن با فر

اگر برای خشک کردن به عجله دارید، می‌توانید از فر استفاده کنید. به‌ها را داخل سینی فر پخش کنید و داخل فر قرار دهید. برای اینکه آب به کشیده شود و میوه‌ها به صورت یکنواخت خشک شوند، لازم است سینی فر را چند بار پر و خالی کنید. نباید به‌ها به قدری خشک شوند، که با فشار دست بشکنند و بعد از خشک شدن باید بافت نرمی داشته باشند.

بعد از اینکه به‌ها کاملا خشک شدند، این رشته‌های خشک شده را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید، در آن را ببندید و در محیطی بدون رطوبت نگهداری کنید.

خواص به

طرز تهیه و خشک کردن مرحله به مرحله‌ی چای به

"به خشک" را هم می توانید به صورت آماده تهیه کنید ولی بهتر است خودتان آن را در خانه تهیه کرده و مصرف کنید.برای تهیه چای به، ابتدا کار خود را با شستن چند عدد به آغاز کنید. سپس به ها را 4 برش بزرگ بزنید و بعد به ها را درشت رنده کنید.

در این مرحله لازم است که رطوبت به های رنده شده گرفته شود. برای این کار به های رنده شده را به مدت 2 روز درون یک سینی بزرگ قرار دهید تا رطوبت به ها کم شود. همچنین می توانید به ها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شوند. بهتر است که فاصله به های رنده شده از هم زیاد باشد تا بهتر خشک شده، تغییر رنگ پیدا کنند و تیره رنگ شوند.

بعد از این که به ها کاملا خشک شدند، یک تابه نچسب با اندازه مناسب را روی گاز بگذارید تا خوب گرم شود و بعد به های رنده شده را داخل تابه بریزید و بدون روغن مدام آن ها را هم بزنید تا خوب تیره رنگ شوند. اگر در این مرحله به ها را به اندازه کافی تفت ندهید موقع دم کردن چای، به رنگ نمی دهد.

بعد از اینکه به ها را خوب تفت دادید و خوب تیره رنگ شدند، حالا برای هر نفر 1 قاشق غذاخوری از به خشک را داخل قوری بریزید.
اگر دوست داشتید برای خوش عطر و خوش طعم تر شدن چای، به آن دانه هل بدون پوست یا چوب دارچین اضافه کنید.
دقت کنید اگر از پودر دارچین استفاده کنید رنگ چایی کدر خواهد شد. وقتی تمام مواد خشک را داخل قوری ریختید  آب جوش را هم به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه خوب دم بکشد و به های خشک به آب جوش رنگ دهند.

خواص به

طرز تهیه چای به

چای به یکی از انواع چای های طبیعی و خوشمزه است که برای سلامتی بدن فواید بسیاری دارد، این دمنوش در دسته ی دمنوش های طبیعی آرامبخش اعصاب قرار دارد و به دلیل داشتن املاح معدنی در کاهش استرس موثر است.

مواد لازم:
- به خشک شده              100 گرم
- هل                            3 عدد
- زعفران دمکرده             یک چهارم قاشق چایخوری       
- چوب دارچین               1 عدد
- آب                            2 پیمانه

طرز تهیه:
آب را داخل کتری بریزید و کتری را روی حرارت قرار دهید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب جوش بیاید.

بعد از اینکه آب جوش آمد، به ازای هر نفر یک قاشق غذا خوری به خشک شده در قوری بریزید و روی آن آب جوش اضافه کنید و سپس هل و چوب دارچین را شسته و آنها را نیز داخل قوری بریزید و اجازه دهید تا به مدت 20 دقیقه روی بخار کتری دم بکشد.زعفران پودر شده را داخل یک ظرف کوچک دردار بریزید و روی آن کمی آب جوشیده شده ریخته و درب آن را ببندید و اجازه دهید تا دم بکشد. بعد از 10 دقیقه زغفران دم کشیده را نیز به قوری اضافه کنید.

در این مرحله دمنوش شما آماده است می توانید چای را داخل فنجان ریخته و میل کنید. نوش جان

خواص به

خواص شگفت انگیز  به

به دارای خواص فراوانی است این گیاه سرشار از مواد مغذی و ویتامین های آ، ب، تانین، املاح  است.

در یک عصر پاییزی هیچ چیز مانند یک فنجان چای به خوش عطر و طعم نمی تواند خستگی یک روز کار و زحمت را رفع کرده و آرامش بخش باشد.


- اشتها آور
- ضد اسهال
- رفع بیخوابی
- شادی بخش
- درمان تورم چشم
- تقویت و پاکسازی کبد  
- خوشبو کننده دهان
- کمک به هضم غذا
- کاهش دهنده ی تب
- کاهش کلسترول خون
- جلوگیری از ریزش مو
- تقویت و افزایش رشد مو
- کمک  درمان زخم معده
- پیشگیری از بروز سرطان
- تقویت کننده قلب و اعصاب
- افزایش سطح انرژی
- بهبود دهنده برونشیت
- نرم کننده تارهای صوتی
- جلوگیری از ایجاد لخته های خونی
- تنظیم قند خون  و پیشگیری از عوارض دیابت
- کمک به پاکسازی و شست و شوی سیستم کلیوی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .