تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توانیم در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کنیم؟

عاقلانه عمل کردن ، در واقع همان درست فکر کردن و یا همان عاقلانه فکر کردن می باشد که هر فردی در موقعیت های مختلف زندگی به آن احتیاج پیدا می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فکر کردن
یکی از سوالات درس اول سبک زندگی پایه هفتم این است که چگونه می توانیم در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کنیم؟

برای اینکه هر فردی در موقعیت های مختلف زندگی خود به طور عاقلانه و دقیق عمل کند و در واقع عملکردی عاقلانه داشته باشد، باید روش های حل مساله را به درستی به کار ببرد.

 همه افراد در زندگی خود با مشکلات و مسائلی روبرو هستند و می توان گفت که هیچ کسی در همه زمانها، زندگی راحتی ندارد و همواره موقعیت های زیادی پیش روی انسان قرار می گیرد و توانایی های او را به چالش می کشد.

 اینکه هر کسی بتواند در شرایط و موقعیت های مختلف زندگی ،عاقلانه و با برنامه ریزی پیش برود، می تواند زندگی خوبی را برای خود بسازد و از بروز تصمیمات هیجانی و اشتباهات جبران ناپذیر جلوگیری می کند.

  همه افراد در زندگی خود با مشکلات و مسائلی روبرو هستند و می توان گفت که هیچ کسی در همه زمانها، زندگی راحتی ندارد و همواره موقعیت های زیادی پیش روی انسان قرار می گیرد و توانایی های او را به چالش می کشد.


 برای اینکه فرد در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کند باید :

1-وضعیت موجود را بپذیرد:
در واقع باید فرد شرایطی و وضعیتی که در آن قرار گرفته را بپذیرد تا عاقلانه عمل کند.گاهی اوقات افراد با شرایط سختی روبرو می شوند ولی سعی می کنند تا آن را نادیده بگیرند و اگر فرد هر چه بیشتر آن شرایط را نادیده بگیرد، در حل مساله بیشتر دچار مشکل می شود.

فرد در این شرایط باید بر خود مسلط باشد و بپذیرید که این شرایط وجود دارد و باید بهترین عملکرد را در آن موقعیت داشته باشید.

2-برنامه ریزی کند:
یکی دیگر از کارهایی که فرد برای اینکه در موقعیت های مختلف زندگی ؛ عاقلانه عمل کند ، این است که برنامه ریزی کند. فرد در این شرایط باید برنامه ای برای کنار امدن با آن شرایط آماده کند .مثلا برنامه ریزی کند که از چه کسی می تواند مشورت بگیرد .

3-کمک گرفتن از دیگران:

 کمک خواستن از دیگران نشانه عاقل بودن و شجاعت هر فردی می باشد.زمانی که فرد با شرایط دشوار زندگی روبرو می شود ، بهتر است که از دیگران کمک بگیرد.
کتاب سبک زندگی هفتم

4-شناسایی چیزهایی که می توانید آن را تغییر دهید و یا نمی توانید تغییر دهید:

 بهتر است فرد برای اینکه در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کند ، چیزهایی را که نمی تواند در زندگی خود تغییر دهد را شناسایی کند و وقت و انرژی خود را برای تغییر آنها هدر ندهد.

 فرد برای اینکه تغییر ایجاد کند باید شرایط موجود را بررسی کند و ببیند که چه جنبه‌هایی از آن تحت کنترل اوست و می‌تواند در آن تغییر ایجاد کند. اگر نمی توانید شرایط را تغییر دهید، نگاه خود را به مساله تغییر دهید.

عاقلانه نیست که فرد وقت و انرژی زیادی را  برای تغییر این موقعیت‌ها صرف کند، در عوض، باید بپذیرد که در شرایط ناعادلانه و سختی قرار دارد و عملکرد خود را در این شرایط برنامه ریزی کند.
5- شناسایی احساسات و مدیریت آنها:

فرد برای اینکه در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کند باید احساسات خود را بشناسد و آنها را مدیریت کند. زمانی که شخصی در شرایط سخت زندگی قرار بگیرد، حتی اگر سختی آن را بپذیرد، باز هم موجب غم و اندوه؛ عصبانیت و خستگی او می شود . کنار آمدن با این احساسات کار سختی است.

برای اینکه فرد احساسات و هیجانات خود را مدیریت کند باید تغذیه سالم، ورزش و استراحت کافی داشته باشد و همچنین زمانهایی را با دوستان و عزیزان خود بگذراند و خاطرات خود را بنویسد و به موسیقی های آرام بخش گوش کند.

 زمانی که فکر کردن با تجزیه و تحلیل و تجربه همراه باشد،انسان می تواند عاقلانه عمل کند . در این شرایط است که تعقل و تفکر به میان می آید و کمک می کند تا فرد در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کند.



6-تمرکز کردن
:

 فرد برای اینکه در در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کند باید بر آنچه که می‌تواند بدست آورد تمرکز کند. اگر در بدترین شرایط هم قرار داشته باشد، باز هم جنبه‌های مثبتی در آن وجود دارد و باید روی جنبه های مثبت آن فکر کند و بر این نکته تمرکز کند که بعد از عبور از این شرایط فردی با قدرت و باتجربه خواهد بود.


سخن آخر :


زمانی که فکر کردن با تجزیه و تحلیل و تجربه همراه باشد،انسان می تواند عاقلانه عمل کند . در این شرایط است که تعقل و تفکر به میان می آید و کمک می کند تا فرد در موقعیت های مختلف زندگی عاقلانه عمل کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .