تبیان، دستیار زندگی

وقتی به تنهایی درباره موضوعی فکر می کنیم ،چه قواعدی واصولی را باید رعایت کنیم؟

فکر کردن ،یکی از اعمال غریزی که همه انسانها از آن برخوردارند، اما تفکر عمیق ،چیزی است که توانایی آن برای هر کسی متفاوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فکر کردن

یکی از کتابهای پایه هفتم، تفکر و سبک زندگی می باشد که درباره تفکّر و آداب و مهارت‌های زندگی تنظیم شده است.این کتاب به دانش آموزان کمک می کند تا درباره زندگی خود و دیگران فکر کنند و مناسب ترین روش را برای داشتن یک زندگی سالم انتخاب کنند.

همچنین این کتاب به دانش آموزان می آموزد تا هر کسی شیوه زندگی خود را با توجّه به عقاید، باورها و افکارش، انتخاب کند.

در بخش اول این کتاب درباره موضوع تفکر ؛ عقل ؛ تجربه و دانش آمده است. اینکه عقل در زندگی اهمیت بیشتری دارد یا دانش و تجربه؟ اینکه آیا همه انسانهای عاقل حتما با تجربه اند؟ آیا دانشمند بودن به معنای عاقل بودن است؟ اینکه تفکر یعنی چه؟

 بدانید که فقط یک روش و مدل برای فکر کردن وجود ندارد و روش های زیادی برای فکر وجود دارد که بعضی روش ها کارایی بیشتری دارند و باید آنها را بیاموزید تا فرایند ذهنی فکر کردن خود و دیگران را درک کنید.


 در این مطلب می خواهیم درباره این موضوع که وقتی به تنهایی درباره موضوعی فکر میکنیم، چه روشها، قواعد و اصولی را باید رعایت کنیم؟

برای پیدا کردن جواب این سوال در ابتدا می خواهیم ببینم فکر کردن یعنی چی؟ فکر کردن چیزی است که در وجود همه انسانها هست ، اما اینکه فرد چگونه فکر می کند ، توانایی است که در هر فردی متفاوت است.  اینکه تفکر عمیق باشد یا نه.

باید این موضوع را بدانید که فقط یک روش و مدل برای فکر کردن وجود ندارد و روش های زیادی برای فکر وجود دارد که بعضی روش ها کارایی بیشتری دارند و باید آنها را بیاموزید تا فرایند ذهنی فکر کردن خود و دیگران را درک کنید.

 در واقع تفکر به معنای اندیشیدن و به فکر فرو رفتن است و نقطه شروع تفکر ، طرح مسئله در ذهن می باشد.

سبک زندگی هفتم

 وقتی می خواهیم درباره موضوعی به تنهایی فکر کنیم ، ابتدا باید به طور متمرکز و دقیق به آن موضوع فکر کنیم و به طوری که موضوع را کاملا بفهمیم. در واقع موضوع و مسئله را همه جانبه بررسی کنیم و بعد چیزهایی که در ذهن به وجود می آید و در واقع همان تفکرات خود را در برگه ای یادداشت کنیم تا به تفکرات خود نظم دهیم.

همچنین در هنگام فکر کردن باید به این موضوع توجه داشت که مسائل دیگر را وارد ذهن نکنیم و ذهن را مشغول آن مسائل نسازیم.

 واقع موضوع و مسئله را همه جانبه بررسی کنیم و بعد چیزهایی که در ذهن به وجود می آید و در واقع همان تفکرات خود را در برگه ای یادداشت کنیم تا به تفکرات خود نظم دهیم.


و همچنین تکنیک های حل مساله را بیاموزیم.یعنی یاد بگیریم که مثبت فکر کنیم و بتوانیم تفکرات منفی خود را مدیریت کنیم،سوالات زیادی از خودمان بپرسیم،ترس را کنار بگذاریم، واقع بین باشیم، و از همه مهمتر اینکه مشورت کنیم.
 و در آخر شجاعانه نظر خود را بیان کنیم و اگر نظر ما اشتباه بود ، بپذیریم که اشتباه کردیم و روی نظر خود تعصب و پافشاری نکنیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .