تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کلم پلوی لذیذ و خوشمزه

کلم پلو یکی از معروف ترین غذا‌های سنتی ایران است، این غذا را می توانید از ترکیب کردن برنج با کلم سفید و مرغ، گوشت چرخ یا کوفته قلقلی تهیه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کلم پلو
کلم پلو غذایی است که نه تنها طعم و مزه خوبی دارد، بلکه به خاطر داشتن خواص ضد سرطانی یکی از غذاهای مقوی و پرطرفدار است.

برای پخت کلم پلو می توانید گوشت را حذف کرده و به جای آن از مرغ استفاده کنید و حتی می توان این غذا را بدون گوشت و مرغ تهیه کرد.

نحوه مصرف کلم در رژیم غذایی 

کلم را می‌توان به روشهای مختلفی در رژیم غذایی روزانه  وارد کرد:

کلم را می‌توان خرد کرده و همراه با نمک و دیگر ادویه‌ها به سالاد اضافه کرد، همچنین می‌توانید کلم را بپزید و با آن سوپ های خوشمزه ای تهیه کنید. کلم را به‌صورت خام کرده و یا آن را به‌همراه نمک و آب، آب‌پز کنید. پس می توانید از این سبزی شگفت انگیز به صورت های مختلفی استفاده کنید و از خواص بی نظیر کلم بهره را برد.

کلم پلو

طرز تهیه کلم پلوی حرفه ای


مواد لازم:
- برنج                                    3 پیمانه
- کلم کوچک خرد شده               یک عدد
- گوشت چرخکرده                    400 گرم
- پیاز متوسط خرد شده             یک عدد
- روغن                                   برای سرخ کردن
- رب گوجه فرنگی                    2 قاشق غذاخوری
- نمک و ادویه                        به میزان لازم

طرز تهیه:
در مرحله اول کلم را شسته و خرد کنید و سپس آن را در قابلمه ای ریخته و با کمی آب بپزید.

یک ماهی تابه بردارید و داخل آن پیازهایی را که شسته و خرد کرده اید را بریزید و سرخ می کنیم وقتی پیازها نرم و طلایی رنگ شد به آن زردچوبه اضاه کرده و گوشت چرخکرده را بیافزاید و خوب سرخ کنید.

در این مرحله نمک و ادویه و رب را به مواد اضافه می کنیم و کمی تفت می دهید تا رب رنگ بگیرید و در حالا کلم های آب پز شده را به مواد اضافه کرده و هم می زنیم سس کلم پلوی ما آماده است.

در این مرحله برنج را که از قبل به مدت 2 الی 3 ساعت خیسانده ایم را می کنیم پس از آبکش کردن برنج داخل یک قابلمه کمی روغن ریخته و کف قابلمه نان لواش می گذاریم(برای ته دیگ) سپس یک کفگیر برنج روی ته دیگ ریخته و یک لایه مواد سس به آن اضافه می کنیم.

این کار را لایه به لایه انجام می دهیم تا مواد تمام شود،حالا حرارت را زیاد کرده و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا کلم پلوی ما بخار کند بعد از بخار کردن روی درب قابلمه دم کنی می گذاریم و زیر حرارت را کم می کنیم و صبر می کنیم تا غذا خوب دم بکشد.

کلم پلو

طرز تهیه کلم پلوی تهرانی

در تهیه کلم پلو تهرانی بر خلاف روش شیرازی ها از سبزی استفاده نمی شود، ولی این غذا را همراه با کوفته قلقلی  یا مرغ آماده می کنند. اگر بوی گلم را در غذا نمی پسندید با اضافه کردن کمی دارچین و زعفران به این غذا می توانید یک کلم پلوی خوشمزه و خوش عطر تهیه کنید.

نکات مربوط به مواد اولیه کلم پلو

برنج: برای تهیه کلم پلو مجلسی بهتر است برنج را آبکش کنید برای این کار بعد از اینکه برنج را شستید به آن آب گرم و نمک اضافه کنید و برنج چند ساعت خیس کرده تا کیفیت بهتری پیدا کند.

برای آبکش کردن برنج قابلمه‌ای را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید نمک به آن اضافه کنید وقتی آب جوش آمد برنج را اضافه کنید، برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد، درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.

وقتی آب جوش آمد چند بار با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود و البته دقت کنید برنج را خرد نکنید. زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع آن دارد، دقت کنید وقتی دانه های برنج نرم شد ولی مغز آن هنوز سفت است بهترین زمان برای آبکش کردن برنج است.

اگر می خواهید برنج شما بیشتر قد بکشد وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و قد بکشد البته دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

وقتی دانه‌های برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود. کف قابلمه روغن بریزید و برنج را داخل قابلمه بریزید.

کلم: مهم‌ترین نکته در خصوص تهیه کلم پلو؛ از بین بردن بوی کلم در غذا است، برای این کار کلم‌ها را بعد از خرد کرد به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب یخ بریزید بعد داخل آبکش بریزید تا آب آنها کشیده شود، با این کار می توانید بوی کلم را از بین ببرید.  

پیاز داغ: پیاز تفت داده شده در غذا طعم خوبی دارد ولی باید توجه کنید که در تهیه کلم پلو باید حتما پیاز داغ کاملاً ریز و خشک باشد پس وقتی پیاز را خرد کردید در روغن فراوان سرخ کنید. سپس آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود، به طوری که حالت پودری پیدا کند.

زعفران: سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، چون هر قدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید کم رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید از سوی دیگر آب زیاد هم باعث شفته شدن برنج می‌شود. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را پودر کنید بعد به ازای ۱ قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپخوری آب جوش یا ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. (افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود.)

گوشت: بهترین گوشت برای تهیه کلم پلو گوشت گوساله است که چربی آن کمتر است. اگر کوفته قلقلی ها را با گوشت گوسفندی تهیه کردید به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می‌شود و سایز کوفته قلقلی ها کمتر می شود پس کوفته قلقلی‌ها را کمی بزرگ‌تر بگیرید، اما در تهیه کوفته قلقلی با گوشت گوساله به دلیل اینکه گوشت گوساله در فرآیند پخت آب نمی شود آنها را کوچکتر بگیرید.

موادلازم:

- برنج                            ۴ پیمانه
- کلم برگ                        ۵۰۰ گرم
- روغن                            به میزان لازم
- پیاز                              ۱ عدد
- آبلیموی  تازه                 ۲ قاشق غذاخوری
- زعفران دم کرده غلیظ      ۴ قاشق غذاخوری
- دارچین                         ۱ قاشق چایخوری
- نمک                             به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه کوفته قلقلی:

- گوشت چرخ شده    ۳۰۰ گرم
 - پیاز متوسط            ۱ عدد
- روغن                     به مقدار لازم
- نمک                      به مقدار لازم
-فلفل سیاه                ۱ قاشق چایخوری
-زردچوبه                   ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه:
گوشت چرخکرده، پیاز رنده شده، فلفل، زردچوبه و نمک را مخلوط کرده و ورز دهید می‌توانید کمی سبزی معطر هم به آن اضافه کنید بعد کوفته‌ها را درست کنید. به این صورت که از گوشت به اندازه گردو بردارید در دستتان فرم دهید.

در داخل یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و کوفته قلقلی ها را داخل آن تفت دهید و اجازه دهید تا گوشت خودش را بگیرید. بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت اجازه دهید گوشت سرخ شود، وقتی گوشت خوب سرخ شد و پخت کوفته قلقلی‌های شما آماده است.


در این مرحله داخل یک ماهی تابه جداگانه کمی روغن بریزید و کلم ها را به آن اضافه کرده و تفت دهید، مراقبت باشید که حرارت گاز زیاد نباشد زیرا کلم خیلی سریع می سوزد در حین تفت دادن مدام کلم ها را هم برنید تا تمام قسمت های کلم سرخ شود و سپس زغقران و پیاز داغ و نمک را به آن اضافه کرده و همه مواد را خوب با هم تفت دهید تا کلم ها کاملا نرم شوند.  حالا گوشت قلقلی را اضافه کرده و کمی آبلیمو نیز اضافه می کنیم.

در این مرحله بعد از آبکش کردن برنج کف یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود را  بگذارید و بعد مقداری برنج بریزید و از مواد آماده کرده روی برنج بعد کمی زعفران و نوک قاشق دارچین را اضافه کنید بعد مجدداً از برنج و بقیه مواد به ترتیب اضافه کنید.

در مرحله آخر قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده تا برنج بخار کند بعد از بخار کردن برنج روی آن دم کنی قرار دهید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت 30 دقیقه دم بکشد. کلم پلوی شما آماده است نوش جان


کلم پلو

طرز تهیه کلم‌پلو شیرازی

این غذا از معروف‌ترین غذاهای شیرازی است. در این شهر کلم پلو با مواد مختلف و به روش های متفاوتی پخته می شود.مواد لازم:
- برنج                                                                                      ۱ کیلوگرم
- کلم قمری یا کلم برگ خرد شده                                                  ۱ کیلو گرم
- سبزی مخصوص کلم پلو ( تره – ترخان- ریحان- شوید) خرد شده     ۵۰۰ گرم
- پیاز                                                                                     ۲ عدد
- آبلیمو                                                                                    ۲ قاشق چایخوری
- روغن                                                                                     به میزان لازم
- نمک و فلفل و زردچوبه                                                             به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه کوفته ریزه:

کلم پلو یکی از معروف ترین غذا‌های سنتی ایران است، این غذا را می توانید از ترکیب کردن برنج با کلم سفید و مرغ، گوشت چرخ یا کوفته قلقلی تهیه کنید.


- گوشت چرخ کرده                    ۳۰۰ گرم
- پیاز                                       ۱ عدد
- آرد نخودچی                           ۴ قاشق غذاخوری
- روغن                                    به میزان لازم
- نمک و فلفل و زردچوبه            به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک برنج را به مدت چند ساعت قبل از پخت کلم پلو خیس کنید. سپس کلم را شسته و آنها را به صورت خلالی خرد کنید. کلم های خرد شده را با مقداری روغن در ماهی تابه سرخ کنید و آبلیمو را به کلم های در حال سرخ شدن اضافه کنید. سبزی‌های تمیز شده مخصوص کلم پلو را هم خرد کنید؛ نها را نیز تفت دهید.

قابلمه ای مناسب را آب کنید زمانی که جوش آمد برنج را به آن اضافه کنید مقداری نمک و زردچوبه داخل آب برنج بریزید هنگامی که برنج کمی نرم شد آن را آبکش کنید. داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظرتان را داخل آن بچینید برنج را با کلم و سبزی مخلوط کنید و در قابلمه بریزید. در قابلمه را با کمک دمکنی بپوشانید و روی قابلمه قرار دهید و حرارت گاز را ملایم کنید تا برنج دم بکشد.

طرز تهیه کوفته ریزه:
در این مرحله گوشت چرخکرده را به همراه  پیاز ریز رنده  شده و آرد نخود چی، فلفل، زردچوبه و نمک مخلوط گوشت کنید و به خوبی ورز دهید. سپس مخلوط گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته‌های ریزی در آورید.

در یک ماهی تابه مقداری روغن بریزید و کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید. سپس کوفته‌های سرخ شده را در وسط پلو قرار دهید تا همراه با پلو دم بکشند. 


نکاتی کلیدی در پخت كلم پلو

کلم ها نباید آب بیاندازند و به هیچ وجه داخل سس آن آب نریزید، زیرا باعث بدمزه و بدبو شدن کلم پلو می شود.

برای پخت کلم پلو می توانید گوشت را حذف کرده و به جای آن از مرغ استفاده کنید و حتی می توان این غذا را بدون گوشت و مرغ تهیه کرد. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .