تبیان، دستیار زندگی

دستیابی به خواص بی‌نظیر کلم با مصرف این گیاه

کلم، از سبزیجات برگدار با برگ‌هایی نرم و سبک و ظاهری گرد یا بیضی دارد. این سبزی بیشتر در سالادها و یا به‌ صورت خام یا پخته، مصرف می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص کلم
از مهم ترین خواص این گیاه می توان به تسکین دردهای مفاصل و زانو ، تسریع بهبود زخم و جراحت و مشکلات گوارشی اشاره کرد البته در صدر تمام خواص این دسته سبزیجات تاثیر مثبت در دیابت و سلامت قلب قرار دارد.کلم برگ از گیاهان مفید و پرخاصیتی است، که دارای منابعی غنی از منگنز، فیبر رژیمی، کلسیم، منیزیم و پتاسیم  است. این گیاه پرخاصیت دارای ویتامین‌هایی مانند؛ ویتامینK، ویتامینA، ویتامین B6 و ویتامین ‌E است. همچنین کلم سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی چون فلاونوئید، زآگزانتین، لوتئین، کولین و بتاکاروتن است.

پیشگیری از سرطان

کلم نوعی سبزی چلیپایی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، آنتوسیانین و سولفور است. آنتی‌اکسیدان‌ها، نقش مهمی در سلامت پوست و به‌طور کلی رنگ پوست دارند و سلامت بدن را در برابر پیری و چین و چروک پوست تضمین می‌کنند.

کلم سرشار از گلوکوسینولات است، که ویژگی‌های ضدسرطانی دارند. بنابراین کلم و سبزی‌های مشابه آن، می‌توانند رادیکال‌های آزاد بدن را از بین برده و سلامت را تضمین می کند و و از احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی  پیشگیری می کنند.

مصرف سبزیجاتی مانند کلم، ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد چون حاوی سولفورفان است. توانایی به تاخیر انداختن انواع مختلف سرطان مانند سرطان پوست، ، پانکراس و پروستات را دارد. سولفورفان که قابلیت جلوگیری از عملکرد آنزیم مضر به نام هیستون داستیلاز را دارد که در پیشرفت سلول های سرطانی درگیر است. کلم شامل ماده شیمیایی دیگری به نام آپیگترین است که به کاهش اندازه تومور در سرطان پستان کمک می کند.

در کلم، نوع از گلوکوسینولات وجود دارد که به ترکیبات ایزوتیوسیانات تبدیل می‌شود و از ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان سینه، پروستات، سرطان مثانه و سرطان کلون پیشگیری می کند. کلم قرمز، ترکیبات ضدسرطان متعددی مانند لوپئول، سینیگرین و سولفورافان دارد و تمام این ترکیبات، فعالیت آنزیمی را تحریک کرده و جلوی رشد تومورهایی سرطانی را می‌گیرد.

جلوگیری از سرطان پروستات

کلم مقدار زیادی بتا کاروتوئن دارد. بتا کاروتوئن موجود در این گیاه ارتباط مستقیمی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات دارد. بتاکاروتن موجود در کلم، از احتمال ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری می‌کند و این ویژگی باعث می‌شود که کلم از نظر ضدسرطانی‌بودن به یکی از سبزیجات مهم تبدیل شود.

کمک به کاهش وزن 

افرادی که قصد کم کردن وزن را دارند، می توانند کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانند. افرادی که می‌خواهند به روشی سالم و مناسب لاغر شوند، بهتر است کلم مصرف کنند. به‌دلیل اینکه کلم حاوی ویتامین‌های مفید، مواد معدنی و دیگر مغذی‌هاست، رژیم غذایی مناسبی برای این افراد محسوب می‌شود. همچنین کلم به‌دلیل اینکه سرشار از فیبر است، موجب حجیم شدن روده‌ها می‌شود و یبوست را بهبود می‌بخشد. درضمن کلم کالری کمی دارد. بنابراین افرادی که رژیم لاغری دارند، می‌توانند به‌راحتی و بدون نگرانی از چاق شدن، به رژیم غذایی خودشان سوپ کلم اضافه کنند.

تسکین درد مفاصل

کلم خاصیت دفاعی دارد و سبزی است که رفلاکس و زخم را بهبود می بخشد ، مصرف منظم برگهای کلم دردهای جسمی، ذهنی و حتی خارش را کنترل میکند. ارتباطی بین فلانوئید و اپیگنین وجود دارد که تأثیر آرام بخشی دارد و در مواقع درد می توانید از آن استفاده کنید که این عوامل با استفاده از کلم فراهم خواهدشد.

تقویت استخوان ها

کلم، مانند دیگر سبزیجات منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی از استخوان ها محافظت کرده و از ضعیف شدن آن ها جلوگیری می کند. هم چنین از پوکی استخوان و ضعف استخوان عمومی جلوگیری می کند.

تسکین درد زانو

مقداری برگ کلم را بشوئید وقتی خشک شد روی موضع بگذارید و با چیزی ببندید و اجازه دهید یک شب بماند و دائما آن را عوض کنید، بهتر  است برای این کار از کلم های قرمز استفاده کنید.

کاهش دردهای ماهیچه‌ای

هنگام درست کردن کلم ترش، نوعی باکتری، قند موجود در کلم را تخمیر کرده و اسیدلاکتیک ترشح می‌شود. این ماده می‌تواند از دردهای ماهیچه‌ای بکاهد.

خواص کلم

خواص ضدالتهابی

کلم، خواص ضدالتهابی دارد. این گیاه حاوی سولفورافان است که می‌تواند از التهاب موجود در بدن بکاهد. همچنین یکی از ترکیبات اصلی کلم، گلوتامین است. گلوتامین ماده‌ی ضدالتهابی بسیار قوی است که می‌تواند در درمان انواع التهاب‌ها، حساسیت‌ها، سوزش‌ها، درد مفاصل، تب و اختلالات پوستی مختلف موثر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

به‌دلیل وجود ویتامین Cدر کلم، این ماده می‌تواند سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مقابله با رادیکال‌های آزاد را بهبود بخشد.

کاهش اثرات پرتو درمانی

کلم منبع ترکیبی به نام 3، 3 -(DIM) است که بدن را در مقابل اثرات مضر پرتو درمانی محافظت می کند. این سبزی بی نظیر نه تنها از شما در مقابل سرطان محافظت می کند بلکه می تواند به عنوان یک سپر برای محافظت از بافت های سالم در طول درمان سرطان استفاده شود.

بهبود سلامت مغز

کلم به سلامتی ذهنی و قدرت تمرکز کمک می کند زیرا غنی از ویتامین کا و آنتوسیانین است. ویتامین کا به تولید اسفنگولیپید کمک می کند که غلاف میلین در اطراف عصب است و این ویتامین از آن ها در برابر آسیب و پوسیدگی محافظت می کند. بنابراین، ویتامین کا، دفاع شما را در برابر بیماری عصبی، آلزایمر، بهبود می بخشد.

از دیگر خواص کلم می‌توان گفت که این سبزی، یکی از بهترین مواد مغذی برای مغز است. وجود ویتامین K و آنتوسیانین در کلم، عملکرد ذهن و قدرت تمرکز را بالا می‌برد. ویتامین K برای تولید اسفنگولیپید ضروری است. اسفنگولیپید، غلاف میلین است که دور عصب‌ها را می‌گیرد. این غلاف از صدمه و تخریب عصب‌ها پیشگیری می کند. بنابراین مصرف ویتامین K می‌تواند قدرت دفاعی بدن را در برابر تحلیل عصبی و ایجاد بیماری‌هایی چون آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل افزایش دهد.

علاوه‌برآن، آنتوسیانین موجود در کلم، آنتی‌اکسیدانی قوی‌تر از ویتامین ‌C است و کلم قرمز بیش از هر نوع کلم دیگر انواع آنتوسیانین دارد. درضمن مصرف زیاد کلم ضرری برای بدن ندارد و می‌توان با مصرف بسیار این سبزی، به بدن آنتی‌اکسیدان رساند و انواع بیماری‌ها را از خود دور کرد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم، احتمال سرطان را کم می‌کنند، سیستم عصبی را بهبود می‌بخشند و عملکرد مغز را بالا می‌برند.

همچنین کلم سرشار از ید است و به بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند و باعث می‌شود غده‌های دستگاه درون‌ریز در بهترین حالت خود قرار بگیرند.


تنظیم فشار خون 

کلم منبع خوبی از آنتوسیانین است. کآنتوسیانین از سفت‌شدگی سرخ‌رگ‌ها و فشار خون مرکزی در زن‌ها پیشگیری می‌کند. کلم از فشار خون می‌کاهد و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

همچنین وجود پتاسیم در کلم، روشی مفید برای جلوگیری از فشار خون بالا است که موجب حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. پتاسیم، رگ‌گشاست و می‌تواند رگ‌های خونی را باز کند و گردش خون بدن به‌راحتی انجام شود. بنابراین فرد به‌دلیل بسته شدن سرخ‌رگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها در معرض خطر سکته قرار نمی‌گیرد.

فشار خون بالا، خطرات حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. خوردن کلم به تنظیم فشار خون و کاهش خطرات بیماری های قلبی کمک می کند. این به این دلیل است که کلم حاوی پتاسیم است و به باز کردن رگ های خونی کمک می کند و جریان خون را آسان تر می کند.

 

خواص کلم

افزایش سرعت درمان جراحت

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز کلم تسریع در روند زخم و جراحت است ، برای این منظور مقداری از برگ های سبز کلم را بشویید و خشک کنید و آنها را خرد  کنید . آن را گرم کرده و روی موضع قرار دهید.کلم غنی از گوگرد است، که ماده مغذی بسیار مفیدی است چون با عفونت ها مبارزه می کند. کمبود گوگرد می تواند منجر به عفونت های میکروبی و کاهش شدید سرعت درمان شود. هم چنین آن شدت زخم را کاهش می دهد.

کاهش بیماری قلبی

آنتوسیانین رنگ محلول در آب است که در کلم قرمز یافت می شود .این رنگ به عنوان کاهش دهنده حالات بدشناخته شده و در ایجاد سلامت قلب موثر است ، افزایش میزان پلی فنال کلم به میزان ضربان قلب ارتباط دارد یعنی برای قلب مفید است.

تقویت سیستم گوارش

به‌دلیل وجود منابع غنی از فیبر و گلوکوسینولات در کلم، آب را در بدن حفظ می‌کند و باعث می‌شود غذا هنگام عبور از روده‌ها، پرحجم باقی بماند. همچنین فیبر موجود در کلم، به حرکات روده کمک و یبوست را درمان می‌کند. کمبود فیبر خوراکی می‌تواند مرگبار باشد و نبود فیبردر غذا باعث یبوست شده که این وضعیت سبب ابتلا به بیماری‌های مانند زخم معده، سردرد، سرطان‌های معده‌ای و روده‌ای، سوء‌هاضمه و البته از دست دادن اشتها می‌شود.

افزایش سرعت درمان عفونت‌ها

کلم، حاوی سولفور است و این ماده مغذی در مبارزه با عفونت‌ها بسیار مفید است. کمبود سولفور موجب عفونت‌های میکروبی شده و از سرعت درمان می‌کاهد. اما مصرف کلم نه تنها از شدت زخم‌ها می‌کاهد، بلکه روند درمان را نیز بهبود می‌بخشد.


پیشگیری از ابتلا به آب مروارید

کلم سرشار از بتا کاراتوئن است و بنابراین برای چشم بسیار مفید است. مصرف روزانه کلم باعث حفاظت از چشم در برابر انحطاط شده و همچنین ابتلا به آب مروارید را به تاخیر بیندازند. کلم می‌تواند جلوی تحلیل ماکولا را گرفته و سلامت چشم را افزایش دهد.

خواص کلم

خواص کلم برای پوست و مو زیبایی

کلم، از سبزیجات برگدار با برگ‌هایی نرم و سبک و ظاهری گرد یا بیضی دارد. این سبزی بیشتر در سالادها و یا به‌ صورت خام یا پخته، مصرف می‌شود.

کلم نوعی سبزی چلیپایی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، آنتوسیانین و سولفور است. آنتی‌اکسیدان‌ها، نقش مهمی در سلامت پوست و به‌طور کلی رنگ پوست دارند و سلامت بدن را در برابر پیری و چین و چروک پوست تضمین می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد بدن در ایجاد چین‌وچروک و بی‌رنگی پوست، لک و دیگر مشکلات پوستی، نقش به سزایی دارند. بنابراین با مصرف کلم ومی‌توانید فرایند پیری را کند کرده و همچنین مصرف کلم در پیشگیری از ابتلا به آکنه مؤثر است.

محافظت از پوست

کلم غنی از ویتامین ث است که تاثیرات شگفت انگیز ضد پیری دارد.عصاره کلم حاوی ویتامین آ است که باعث می شود تا پوست شما صاف و سالم باشد. همچنین از سلول های پوست در برابر تخریب اشعه ماورا بنفش نیز محافظت می کند.

مراقبت از مو

کلم، سرشار از گوگرد و سیلیسیم و ازخشک شدن مو جلوگیری می کند. همچنین با دارا بودن ویتامین آ بالا به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و موجب سلامت و رشد مو می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .