تبیان، دستیار زندگی

دل‌دردهای بارداری

دلایل دردهای شکمی و معده در بارداری

درد یا گرفتگی معده (شکم) در بارداری شایع است و معمولاً جایی برای نگرانی وجود ندارد، اما گاهی اوقات می‌توانند نشانه مسئله جدی‌تری باشند که باید بررسی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری
اگر درد شما خفیف است و در صورت تغییر موقعیت، استراحت و رفع نفخ، از بین می‌رود، جای نگرانی نیست؛ اما اگر شکم‌درد شما را نگران کرده است، با ماما یا بیمارستان تماس بگیرید.

دردهای بی‌ضرر معده، که می‌توانند مزمن یا حاد باشند

· درد رباط، (که معمولاً «درد رشد» خوانده می‌شود، در زمان کشش رباط‌ها برای حمایت از رشد برآمدگی شکم ایجاد می‌شود)، به صورت یک گرفتگی حاد در یک طرف از قسمت پایین معده احساس می‌گردد.
· یبوست، که در بارداری معمول است.
· گیر افتادن باد معده

اگرچه مشخصه معمول آپاندیسیت درد در ربع پایین سمت راست شکم است؛ اما هنگام بارداری ممکن است آن را بالاتر احساس کنید. علائم دیگر شامل کم‌اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ است


شرایطی که می‌تواند باعث دل درد شود و نیاز به بررسی فوری دارد

حاملگی خارج رحمی
این زمانی است که تخمک بارور شده در خارج از رحم، به عنوان مثال در لوله رحمی، جای‌گیری می‌کند. این نوع بارداری نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و باید با دارو یا جراحی برطرف شود.
علائم معمولاً بین هفته 4 تا 12 بارداری ظاهر می‌شوند و می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
· درد شکمی و خونریزی
· درد در نوک شانه‌ها
· ناراحتی هنگام دفع یا ادرار کردن

سقط‌جنین
درد، گرفتگی و خونریزی قبل از هفته 24 بارداری گاهی می‌تواند نشانه سقط جنین یا خطر تهدید سقط جنین باشد.

پره اکلامپسی
درد زیر دنده‌ها در اواخر بارداری به دلیل فشار آوردن کودک و رحم در زیر دنده‌ها معمول است؛ اما اگر این درد به خصوص در سمت راست، بد یا مداوم باشد، می‌تواند نشانه‌ای از پره اکلامپسی (فشارخون بالا در بارداری) باشد که برخی از زنان باردار را درگیر می‌کند. این عارضه معمولاً پس از هفته 20 بارداری شروع می‌شود.
علائم دیگر پره اکلامپسی عبارت‌اند از:
· سردرد شدید
· مشکلات بینایی
· تورم پاها، دست‌ها و صورت
در این شرایط شما باید در بیمارستان تحت مراقبت باشید.

زایمان زودرس
اگر کمتر از هفته 37 بارداری هستید و به طور منظم کشیدگی و گرفتگی در ناحیه شکمی دارید، با ماما تماس بگیرید. این حالت می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد و شما باید در بیمارستان تحت نظر باشید.
جدا شدن جفت
این مشکل زمانی است که جفت شروع به بیرون آمدن از دیواره رحم می‌کند، که معمولاً باعث خونریزی و درد شدید مداوم می‌شود که مانند درد انقباضی رفت و آمد نمی‌کند. گاهی اوقات این یک موقعیت اضطراری است؛ زیرا به این معنی است که ممکن است جفت نتواند به درستی از کودک شما حمایت کند. شما باید به بیمارستان بروید تا شما و کودکتان مورد بررسی قرار بگیرید.

عفونت ادراری (عفونت دستگاه ادراری)
عفونت ادراری در زنان باردار شایع است و معمولاً به راحتی قابل درمان می‌باشد و می‌توانند باعث درد معده و شکم و گاهی اوقات، اما نه همیشه، درد هنگام دفع شود.

آپاندیسیت
تشخیص آپاندیسیت در بارداری دشوار است، زیرا با بزرگ شدن رحم، آپاندیس بالا می‌رود و می‌تواند تا نزدیک ناف و یا کبد بالا رود. این ظاهر غیرمعمول، یک توپ منحنی به ما می‌دهد و از آنجا که تشخیص می‌تواند به تأخیر بیفتد، ممکن است که یک فرد در معرض خطر بیشتری برای مرگ ناشی از آپاندیسیت در دوران بارداری قرار دارد.
اگرچه مشخصه معمول آپاندیسیت درد در ربع پایین سمت راست شکم است؛ اما هنگام بارداری ممکن است آن را بالاتر احساس کنید. علائم دیگر شامل کم‌اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ است.

سنگ صفرا
سنگ‌های کیسه صفرا بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود، خصوصاً اگر دارای اضافه وزن بوده، بالای 35 سال سن و یا سابقه سنگ داشته باشند. درد ناشی از سنگ صفرا (که به آن کوله‌سیستیت نیز گفته می‌شود) شدید بوده و در ربع بالایی در سمت راست شکم شما متمرکز است. در بعضی موارد، درد ممکن است به پشت و زیر تیغه شانه راست نیز منتشر شود.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

در صورتی که موارد زیر را تجربه نمودید، فوراً با پزشک خود تماس حاصل کنید:
· درد شکمی همراه یا بدون خونریزی قبل از هفته 12
· خونریزی یا گرفتگی شدید
· بیش از چهار انقباض در یک ساعت و به مدت دو ساعت
· درد شدید شکم
· اختلالات بینایی
· سردرد شدید
· تورم شدید دست‌ها، پاها یا صورت
· درد در هنگام ادرار کردن، مشکل در ادرار کردن، یا وجود خون در ادرار

آیا می‌توان برای تسکین ناراحتی‌های شکمی در دوران بارداری کاری انجام داد؟

· وعده‌های غذایی کوچک و مکرر مصرف کنید
· به طور منظم و به صورت معتدل ورزش کنید
· غذاهای غنی از فیبر (از جمله میوه‌ها، سبزیجات و سبوس) را انتخاب کنید
· مقدار زیادی آب بنوشید
· مثانه خود را اغلب خالی کنید
· تا جایی که می‌توانید استراحت کنید
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.