تبیان، دستیار زندگی

روغن‌هایی برای ماساژ پوست سر

شش عصاره‌ی گیاهی برای تقویت رشد موها

احتمالاً شنیده‌اید که عصاره‌های گیاهی می‌توانند به رشد موهایتان کمک کنند؛ اما آیا می‌دانستید بهترین عصاره‌های گیاهی برای تسریع رشد مو کدامند؟ آیا تا به حال یکی از آن‌ها را امتحان کرده‌اید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روغن های گیاهی برای رش موها
پیش از هر چیزی، برای اینکه به رشد موهای خود کمک کنید باید رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید و سبک زندگی‌تان به طور کلی سالم باشد؛ اما علاوه بر این موارد، می‌توانید از عصاره‌های گیاهی نیز استفاده کنید، چه به صورت شستشوی موها و یا به صورت یک ماسک مو.
مطالعات دقیقی روی ارتباط میان رشد مو و به کار بردن عصاره‌های گیاهی انجام شده است؛ اما هیچ یک از این پژوهش‌ها از نظر علمی ثابت نکرده‌اند که این عصاره‌ها در تمامی موارد در تقویت موها مؤثرند. اما این راهکارهای گیاهی و طبیعی سال‌های سال است که به کار گرفته می‌شوند، زیرا مردُم باور دارند استفاده از روغن‌های گیاهی می‌تواند موها را تغذیه کرده و سرعت رشدشان را افزایش دهد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که ترکیبی از تری‌گلیسریدهایی با زنجیره متوسط است می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. این مواد می‌توانند به غشای سلول مو نفوذ کرده و عمیقاً آن را تغذیه کنند.
چگونه از روغن نارگیل استفاده کنید؟
. مقدار کمی روغن نارگیل را به تمام پوست سرتان بزنید و به آرامی به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.
. همچنین می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان عنصر اصلی یک ماسک مو همراه با یک روغن دیگر، مثلاً روغن آووکادو، استفاده کنید.

روغن زیتون؛ یکی از بهترین عصاره‌های گیاهی برای رشد موها

روغن زیتون نیز می‌تواند رشد موها را تقویت کند. در واقع، روغن زیتون یکی از در دسترس‌ترین عصاره‌های گیاهی است که در خیلی از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست و مو وجود دارد. روغن زیتون می‌تواند پوست سر را تغذیه کرده و موها را نرم و درخشان کند.
چگونه از روغن زیتون استفاده کنید؟
. بهتر است روغن زیتون را مستقیماً به پوست سر و نوک موهایتان بزنید تا بهتر نتیجه بگیرید.
. خیلی خوب است که روغن زیتون را با روغن رزماری ترکیب کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک بابت خواص آب رسانی که دارد معروف است و همچنین می‌تواند رشد موی سر و مژه‌ها را تقویت کند. روغن کرچک، بوی ملایمی دارد.
چگونه از روغن کرچک استفاده کنید؟
. روغن کرچک را به تمام پوست سرتان بزنید و به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید.
. هر بار که موهای خود را می‌شویید، این کار را انجام دهید تا پوست سرتان تغذیه شده و آبرسانی شود.

عصاره‌های گیاهی به عنوان ماسک تقویت‌کننده‌ی مو به دلیل نفوذ خوب و آبرسانی، منجر به افزایش خون‌رسانی به پوست سر و موها می‌شود؛ اما این راهکارها با وجود تمام تأثیرات و خواصی که دارند برای سرعت دادن به رشد موها و تقویت سلامتی آن‌ها کافی نیستند. یعنی شما باید یک سبک زندگی سالم و عادت‌های خوب داشته باشید و تغذیه سالم را فراموش نکنید


روغن جوجوبا

روغن جوجوبا نیز عصاره‌ی گیاهی دیگری است که رشد موها را تقویت می‌کند؛ اما به شیوه‌ای متفاوت با سایر عصاره‌های گیاهی. روغن جوجوبا برخلاف سایر روغن‌های گیاهی به موها نفوذ نمی‌کند. بلکه، فولیکول مو را می‌پوشاند و از این رو از آن در برابر شکسته شدن و آسیب دیدن محافظت می‌کند.
چگونه از روغن جوجوبا استفاده کنید؟
. روغن جوجوبا را مستقیماً به موها و پوست سرتان بزنید؛ اما بعد از چند دقیقه موهایتان را بشویید تا چسبناک و چرب نباشند.
. یک راه دیگر هم این است که روغن جوجوبا را به نسبت یک به هشت با شامپوی معمولی‌تان ترکیب کرده و طبق روالتان از آن استفاده کنید.

روغن رزماری

گیاه رزماری دارای خاصیتی است که می‌تواند جریان خون را در پوست سر افزایش دهد. سال‌های طولانی است که افراد از این عصاره گیاهی استفاده می‌کنند و عقیده دارند عصاره رزماری می‌تواند رشد موها را تقویت کرده و جلوی ریزش آن‌ها را بگیرد. ضمناً، عصاره رزماری برای رفع شوره سر و نرم و منعطف کردن موهای شکننده و آسیب‌پذیر عالی است.
چگونه از عصاره رزماری استفاده کنید؟
. ابتدا روغن رزماری را مستقیماً به موها و پوست سرتان بزنید.
. برای افزایش تأثیر آن، یک قاشق غذاخوری روغن رزماری را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و مقدار برگ خشک شده‌ی رزماری ترکیب کرده و گرم کنید. این ترکیب را به همه پوست سر و موهایتان بزنید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند و سپس بشویید.
روغن رزماری نیز مانند روغن‌های گیاهی دیگری که در بالا گفتیم، مثل یک نرم‌کننده عمل می‌کند و به موهای شما ظاهری ابریشمین می‌دهد. روغن رزماری، تولید چربی پوست سر را کنترل کرده و ریشه‌ی موها را تمیز و مرطوب نگه می‌دارد.

روغن آووکادو

روغن آووکادو می‌تواند رشد موهایتان را افزایش دهد و این خاصیت به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب و ویتامین‌های موجود در آووکادو است. بنابراین آووکادو یکی از بهترین مواد طبیعی برای محافظت از موهای شماست. آووکادو حاوی ویتامین‌های A، B6 و E‌ بوده و این مواد می‌توانند موها را تغذیه کنند. ضمناً آووکادو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند جریان خون به سمت فولیکول‌های مو را افزایش داده و رشد موها را تقویت کنند.
چگونه از روغن آووکادو استفاده کنید؟
. ابتدا یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم کنید.
. سپس آن را به آرامی روی پوست سرتان ماساژ دهید.
. در نهایت موهای خود را در حوله‌ای بپیچید و بیست دقیقه صبر کنید، سپس موها را بشویید.

نکات مهم در استفاده از روغن‌های ضروری گیاهی
. اگر پوستتان حساس است یا دچار یک بیماری مزمن پوستی هستید، پیش از استفاده از هرگونه عصاره گیاهی برای موهایتان اول با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.
. ابتدا یک قطره‌ی کوچک از عصاره‌ی گیاهی روی پوست ساعد دستتان قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید به آن آلرژی ندارید.
. فراموش نکنید که بهترین راه کمک به رشد موها، حفظ رژیم غذایی متعادل و داشتن سبک زندگی سالم است.
سایر عصاره‌های گیاهی برای تقویت رشد موها
روغن‌های گیاهی که در بالا توصیه کردیم، انواعی هستند که کاربردی بسیار شایع برای تقویت سلامت موها دارند، اما عصاره‌های گیاهی دیگری نیز برای این منظور وجود دارند:

روغن آفتابگردان
روغن آفتابگردان می‌تواند برای کاهش چربی اضافی تولید شده در پوست سر مؤثر باشد. طبق یک سری از پژوهش‌ها، روغن آفتابگردان، غلظت اسید لینولئیک را در پوست تنظیم می‌کند و منجر به کاهش علائم درماتیت سبوره‌ای می‌شود.

روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس برای افرادی که پوست سرشان چربی زیادی تولید می‌کند بسیار مفید است. زیرا این عصاره گیاهی به تعدیل pH و تمیز کردن فولیکول مو کمک کرده و به موهای جدید اجازه‌ی رشد می‌دهد. بعلاوه، مطالعات زیادی نشان داده‌اند عصاره اسطوخودوس به دلیل کمک به افزایش جریان خون، رشد موها را افزایش می‌دهد.

روغن بادام
روغن بادام نیز مانند سایر روغن‌های گیاهی که برای رشد موها مفیدند می‌تواند پوست سر را تقویت کرده، آبرسانی کرده و جلوی ترشح چربی زیاد پوست سر را بگیرد. ما می‌دانیم که روغن بادام دارای ویتامین E زیادی است اما تاکنون مطالعات زیادی در مورد تائید این خاصیت برای پوست انجام نشده است.
روغن بادام دارای ویتامین‌های گروه B نیز هست که به متابولیسم پروتئین کراتین کمک کرده و از این جهت موها را تقویت می‌کنند.

رشد و سلامت موها به رژیم غذایی نیز بستگی دارد
خیلی از افراد برای تقویت رشد موهای خود و همچنین زیباتر کردن آن در مواجهه با خشکی یا دیگر مشکلات پوست سر، سراغ روغن‌های گیاهی می‌روند. زیرا به کار بردن عصاره‌های گیاهی به عنوان ماسک تقویت‌کننده‌ی مو به دلیل نفوذ خوب و آبرسانی، منجر به افزایش خون‌رسانی به پوست سر و موها می‌شود؛ اما این راهکارها با وجود تمام تأثیرات و خواصی که دارند برای سرعت دادن به رشد موها و تقویت سلامتی آن‌ها کافی نیستند. یعنی شما باید یک سبک زندگی سالم و عادت‌های خوب داشته باشید و تغذیه سالم را فراموش نکنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.