تبیان، دستیار زندگی

اصول صحبت با شوهر درباره موضوعات جدی

در طول زندگی مشترک‌تان زمان‌هایی خواهد بود که مجبورید گفت‌وگو‌های جدی و سختی با شوهرتان داشته باشید. این گفت‌وگو‌ها درباره مسائل سخت و پیچیده و موقعیت‌های دشواری هستند که هیچ‌کدام‌تان دوست ندارید درباره‌شان حرف بزنید، چیز‌هایی که ممکن است هر دوی شما را عصبانی و ناراحت کند و بیازارد.  در این مطلب توصیه‌هایی برای‌تان داریم که چگونه مکالمه‌های سخت‌تان را پیش ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اصول صحبت با شوهر، زندگی مشترک،
نویسنده : زینب طباطبایی


خوش‌بین باشید

اگر انتظار داشته باشید مکالمه‌ای که پیش رو دارید، بد پیش برود همین‌طور خواهد شد. اگر تصورتان این باشد که این گفت‌وگوی مهم، شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد، احتمالا همین‌گونه خواهد شد. شما باید ابتدا انتظارات خود از این گفت وگو را تعریف کنید و خوش بین باشید.


علت گفت‌وگو را پیدا کنید

آیا می‌خواهید این صحبت جدی را با شوهرتان داشته باشید تا بهتر بفهمید نظر شوهرتان درباره این موضوع چیست؟ آیا می‌خواهید سوءتفاهمی را برطرف کنید؟ آیا لازم است درباره یک رفتار ناراحت کننده یا دروغی که شنیده‌اید با شوهرتان بی‌رودربایستی و جدی حرف بزنید؟ آیا نگران فاصله‌ای که بین شما افتاده هستید و علتش را نمی‌دانید و می‌خواهید همه چیز را شفاف از شوهرتان بشنوید؟

برای گفت‌وگو‌های سخت و استرس برانگیز و جدی، شما به جایی دنج و آرام و زمان مناسبی نیاز دارید از شوهرتان نخواهید فوری با شما موافقت کند. هر دوی شما باید خونسرد و آرام باشید تا به نتیجه‌گیری مناسب برسید اما خیلی هم فاصله نیندازید، 



اولین جمله‌تان برای شروع بحث مهم است

نگویید «می‌توانیم با هم حرف بزنیم؟» یا «ما باید با هم حرف بزنیم». صحبت خود را با جمله‌ای شروع کنید که معلوم شود موضوع مورد بحث‌تان سخت، حساس و دردناک است. آشکارا بگویید که می‌دانید طرز فکرتان متفاوت است اما می‌خواهید با همکاری هم به درک بهتری از طرزفکرهای‌تان برسید. به یک مقدمه‌ مناسب فکر کنید. چند جمله‌ مناسب برای مقدمه: «من درباره... فکر کرده‌ام»، «نظر تو درباره... چیست»، «من می‌خواهم نظرت را درباره... دقیق‌تر بدانم». طفره نروید؛ بی‌حاشیه و ساده روی موضوع اصلی تمرکز کنید.


چه زمانی و کجا حرف بزنید؟

برای گفت‌وگو‌های سخت و استرس برانگیز، شوهرتان را به سینما و تئاتر نبرید. شما به جایی دنج و آرام برای گفت‌وگو نیاز دارید.  زمان مناسبی را برای گفت‌وگوی جدی انتخاب کنید. از شوهرتان نخواهید فوری با شما موافقت کند. هر دوی شما باید خونسرد و آرام باشید تا به نتیجه‌گیری مناسب برسید اما خیلی هم فاصله نیندازید، توافق کنید که چیزی حدود دو روز فرصت کافی است. درباره مکان گفت‌وگوی تان توافق کنید. خیلی بهتر است که خانه را از حضور بچه‌ها خالی کنید و همین جا حرف‌های‌تان را بزنید، مگر این‌که شوهرتان ترجیح دهد در یک مکان عمومی مانند رستوران با هم حرف بزنید.

از این چند استراتژی‌ کمک بگیرید

در تمام مدت گفت‌و‌گو، احترام‌تان را به شوهرتان نشان دهید. با لحن بد با شوهرتان حرف نزنید.  کلام شوهرتان را قطع نکنید. نسبت به ارتباط غیرکلامی‌تان هوشیار باشید. تماس چشمی‌تان را حفظ کنید. این را درک کنید که فهم شما از چیزی که شوهرتان می‌گوید لزوما به معنی موافقت با آن نیست، پس از توضیح بیشتر خواستن برای درک بیشتر و رفع سوء تفاهم هراس نداشته باشید. حاشیه نروید. مکالمه‌تان را فقط درباره موضوعی نگه دارید که توافق کرده‌اید، حرف بزنید. به یک توافق واقعی برسید، نه ظاهری. سپس کمی به هم زمان دهید تا ببینید چگونه با مسئله برخورد خواهید کرد.  اگر مشکل‌تان ادامه دار شد و دردسرساز، پس هر دوی شما نیاز دارید به یک مشاور مراجعه کنید.
برای نوشتن این مطلب از برترین‌ها کمک گرفته شده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .