تبیان، دستیار زندگی

چرا وقتی خسته‌ایم خواب را به تاخیر می‌اندازیم؟

تا حالا پیش آمده شب، بعد از یک روز طولانی و خسته‌کننده، همین طور بنشینید و دایم بلند شدن و آماده شدن برای خواب را به تعویق بیندازید؟ هر چند این کار تجربه‌ای شایع بین غالب افراد است اما برخی افراد برای زمانی طولانی‌تر خواب خود را به تعویق می‌اندازند. چرا؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواب،
نویسنده : نرگس عزیزی | روزنامه‌نگار


نحوه انجام این پژوهش

این سوالی است که گروهی از محققان در دانشگاه درسدن آلمان به دنبال پاسخی برای آن بودند. در این مطالعه آن‌ها 173 نفر را مورد بررسی قرار دادند. ابتدا از آن‌ها خواستند تا پرسش‌نامه‌هایی درباره خودکنترلی، باور آن‌ها درباره قدرت اراده و ساعت خواب ایده‌آل را تکمیل کنند. سپس به مدت 10 روز هر روز صبح آن‌ها ساعت خواب شب قبل و کیفیت آن را ثبت کردند. در این مدت، میزان استرس روزانه افراد هم اندازه‌گیری شد.


اراده، قدرتی بی‌انتها یا محدود؟

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد نگرش افراد درباره اراده با میزان زمانی که آن‌ها ساعت خواب‌شان را به تعویق می‌اندازند، ارتباط دارد. به صورت کلی دو نوع نگرش درباره اراده بین افراد دیده می‌شود؛ یکی تصور این ‌که قدرت اراده در ما، محدودیت‌هایی داشته و خستگی و استرس می‌تواند آن را کاهش دهد و برای تقویت دوباره آن، به استراحت نیاز داریم. تصور دوم اما بر این باور است که در هر شرایطی می‌توانیم اراده کنیم و کاری را انجام دهیم، چرا که اراده قدرتی بدون محدودیت است و تنها کافی است خودکنترلی خوبی داشته باشیم. در این مطالعه افرادی که اراده را به عنوان منبعی محدود در نظر می‌گرفتند، هر شب خواب خود را بین 40 تا 50 دقیقه عقب می‌انداختند. در مقابل اما وقتی افراد باور به نا محدود بودن اراده داشتند، با تاخیر بسیار کمتری به رختخواب می‌رفتند. اما چرا این گونه است؟

گشت‌و‌گذار اینترنتی خواب‌آور است؟

این مطالعه پاسخ دقیقی برای چرایی این مسئله ندارد اما مجریان آن می‌گویند این اتفاق شاید برای این باشد که افرادی که باور به محدود بودن اراده دارند، تصور می‌کنند با تماشای تلویزیون، گشت زدن در اینترنت یا نشستن روی مبل و کارهایی از این دست، می‌توانند انرژی لازم برای آماده شدن برای خواب را پیدا کنند، اما در گروه دیگر به دلیل نگرش آن‌ها به موضوع اراده، فرد قائل به خودکنترلی بیشتری است و در نتیجه با صرف وقت کمتری می‌تواند از جای خود بلند شود.راستی شما جزو کدام دسته هستید؟

منبع:  British Journal of Psychology
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .