تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه هویج پلو

هویج پلو یکی از غذاهای مجلسی است که نسبت به غذاهای تشریفاتی دیگر طرز تهیه ساده‌ای دارد، این غذای پرطرفدار از ترکیب برنج و هویج خلالی و مواد دیگری مانند خلال بادام، زرشک و غیره تهیه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هویج پلو شیرازی
هویج پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است، این غذا جزء غذاهای محبوب و سنتی شهر شیراز محسوب می شود و اصالتا شیرازی است. هویج پلو را می توان با گوشت قلقلی، مرغ یا حتی بدون این مواد و ساده تهیه کرد.
هویج پلو شیرازی

نکات کلیدی مربوط به مواد اولیه هویج پلو

حتما در زمانی که میخواهید هویج پلو را برای مهمانی و یا مجالس تهیه کنید مطمئن شوید که طعم شیرین آن مطابق با ذائقه مهمانانتان باشد .


نحوه آبکش کردن برنج: برای تهیه هویج پلو مجلسی بهتر است برنج را آبکش کنید برای این کار بعد از اینکه برنج را شستید به آن آب گرم و نمک اضافه کنید و بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد.

برای آبکش کردن برنج قابلمه‌ای را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید نمک به آن اضافه کرده و زمانی که آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید، حرارت برنج در حال جوشیدن را زیاد کنید و درب قابلمه را نگذارید، صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.

حدود  دقیقه باید بجوشد 10الی 15 زمان جوشیدن برنج (البته بستگی به نوع و مدل آن دارد) است، وقتی دانه های برنج نرم شد ولی هنوز مغز آن سفت است زمان آبکشی برنج است.

وقتی برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود بعد کف قابلمه روغن بریزید و برنج را داخل قابلمه بریزید.

نکته مهم: برای بیشتر قد کشیدن برنج باید وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و بیشتر قد بکشد البته دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

نحوه دم کردن زعفران: باید دقت داشته باشید که همیشه از زعفران را غلیظ دم کنید زیرا هر قدر زعفران با آب بیشتری دم بکشد کم رنگ تر خواهد شد، از طرف دیگر اگر آب زعفرانی که می خواهید به برنج اضافه کنید زیاد باشد باعث شفته شدن برنج می شود.

برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را به صورت پودر در آورید و سپس به ازای یک قاشق چایخوری زعفران دو قاشق آب  جوش و یا 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. البته بهتر است از روش دم کردن زعفران با یخ استفاده کنید زیرا یخ باعث می شود که به زعفران شوک وارد کرده و رنگ بیشتری پس دهد.

نحوه خلال کردن پوست پرتقال: دقت داشته باشید که در حین خلال کردن پوست پرتقال حتما سفیدی پرتقال را بگیرید زیرا باعث تلاخ شدن آن می شود، همچنین برای گرفتن تلخی خلال پرتقال اول کمی آب سرد روی آنها ریخته و خلال پرتقال را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید سپس آن را با آب سرد آبکشی کنید. این کار را سه مرتبه تکرار کنید تا طعم تلخی خلال پرتقال به طور کامل برطرف شود.

نحوه آماده کردن زرشک: برای شستن زرشک دقت کنید که زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک کاسه و زیر شیر آب بگیرید، این کار را تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.

سعی کنید برای تهیه غذا از زرشک تازه استفاده کرده و در حین پخت زرشک نباید زیاد حرارت ببیند، چون رنگ آن عوض شده و یا پف می کندو دقت داشته باشید که اگر زرشک بیش از حد روی حرارت بماند رنگ پس داده و تیره می‌شود. اضافه کردن شکر به زرشک باعث می شود تا حدودی ترشی آن گرفته شود و همچنین باعث براق‌تر شدن آن می شود البته اضافه کردن شکر بستگی به ذائقه فرد دارد.

هویج پلو شیرازی

طرز تهیه هویج پلو ساده


مواد لازم:
- برنج                                     5 پیمانه
- مرغ جهت سرو کنارهویج پلو    به میزان دلخواه
- هویج متوسط                        5 عدد
- شکر                                     یک پیمانه
- بادام و پسته                         جهت تزیین
- زعفران آب زده                       3 قاشق غذاخوری
- نمک                                     به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا برنج را شسته و اجازه دهید به مدت 3 ساعت خیس بخورد.

هویج ها را بعد از شستن پوست بگیرید وبه صورت خلالی خرد کنید .شکر را در آب حل کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. هویج را داخل شربت بریزید و حرارت را کم کنید تا  بپزد . بعد از نرم شدن هویج آن را داخل آبکش بریزید و از شربت جدا کنید.سپس برنج را آبکش کرده و داخل قابلمه به همراه هویج به صورت لایه به لایه پر کنید.

بعد روی حرارت  متوسط قرار دهید تا بخار آن بلند شود بعد حرارت را کم کنید و یک دم کنی روی در قابلمه بگذارید تا برنج حدود یک ساعت دم بکشد. 

در انتها خلال پسته و بادام  را کمی تفت دهید و بعد از آماده شدن برنج روی آن تزیین کنید و در کنار مرغ رعفرانی پخته شده  سرو کنید.

هویج پلو شیرازی

طرز تهیه هویج پلو شیرازی با مرغ


مواد لازم:
- برنج ایرانی                                  ۵ پیمانه
- مرغسینه مرغ                              یک عدد 
- هویج متوسط                              ۵ عدد
- پیاز بزرگ                                    ۱ عدد
- کره                                           ۵۰ گرم
- زعفران دم کرده                           ۳ قاشق غذاخوری
- خلال پسته و بادام                       ۲/۳ پیمانه
- خلال پرتقال                                ۲ قاشق غذاخوری
- زرشک یا کشمش                         یک دوم پیمانه
- شکر                                           ۵ قاشق غذاخوری
- آب                                             ۱ لیوان
- نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین         به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
ابتدا مرغ را شسته  و به قطعات مکعبی شکل برش دهید. پیاز را خلالی خورد کرده و کمی روغن تفت دهید، سپس تکه‌های مرغ را با پیاز تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و کمی طلایی شود.

حالا نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دارید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود. یک لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ خوب بپزد. در اواخر پخت مرغ یک قاشق غذاخوری زعفران اضافه کنید.

هویج ها را شسته و پوست بگیرید و با رنده درشت آنها را رنده کنید، داخل یک ماهیتابه مناسب مقداری کره بریزید و هویج های رنده شده را در کره تفت دهید.

بعد از این‌که هویج‌ها کمی سبک شدند، ۵ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و هم بزنید.(در صورتی که طعم شیرین هویج پلو را دوست ندارید می‌توانید شکر را حذف یا مقدار آن را کمتر کنید.)

بعد از سبک شدن هویج‌ها، پیازداغ به آن اضافه کنید. سپس خلال پرتقال را اضافه کرده و به مدت یک دقیقه مواد را با هم تفت دهید و سپس شعله را خاموش کنید.

برنج را طبق روال معمول آبکش کنید. (برای این‌که هویج پلو شفته نشود بهتر است برنج را کمی زنده تر بردارید.) کف قابلمه را با نان یا ورقه‌های سیب‌زمینی برای ته‌دیگ بپوشانیدو سپس به صورت لایه لایه برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیازداغ را اضافه کنید. روی لایه آخر مقداری کره بریزید و اجازه دهید هویج پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

حالا زرشک‌ها را حدود ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید و سپس با کمی کره و یک قاشق چایخوری شکر تفت دهید. در اواخر تفت زرشک خلال پسته و بادام را هم به زرشک اضافه کنید و برای تزیین هویج پلوی مجلسی کنار بگذارید.

وقتی که هویج پلو دم کشید یک  یا دو کفگیر برنج از روی آن جدا کنید و با مخلوط زرشک و خلال‌های بادام و پسته و دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، مخلوط کنید.

هویج پلو را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی و مخلوط زرشک و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

اگر هویج پلو را با مرغ ریش ریش می‌پسندید مرغ‌های پخته شده را ریش ریش کنید و سپس همراه با کره کمی تفت دهید و موقع سرو هویج پلو روی آن بچینید  هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ ریش ریش یا مرغ درسته و زرشک را معمولا با انواع ترشی و سالاد شیرازی میل می‌کنند.

هویج پلو شیرازی

طرز تهیه هویج پلو با گوشت قلقلی

هویج پلو یکی از معروف‌ترین غذا‌های شهر شیراز است و در عین حال یکی از غذا‌های مجلسی ما ایرانی هاست که طرفداران زیادی دارد هویج پلو را می‌توان با توجه به ذائقه و سلیقه شخصی خود با گوشت قلقلی یا گوشت مرغ تهیه کرد.مواد لازم:

هویج پلو یکی از غذاهای مجلسی است که نسبت به غذاهای تشریفاتی دیگر طرز تهیه ساده‌ای دارد، این غذای پرطرفدار از ترکیب برنج و هویج خلالی و مواد دیگری مانند خلال بادام، زرشک و غیره تهیه می‌شود.


- برنج                                ۴ پیمانه
- هویج                              ۳ تا ۴ عدد
- کره                                 ۲۵ گرم
- زعفران دم کرده غلیظ         ۲ قاشق سوپ خوری
- روغن                               به میزان لازم
- خلال پوست پرتقال            ۱/۲ پیمانه
- خلال بادام و خلال پسته      ۲ قاشق غذاخوری
- زرشک                               ۱/۲ پیمانه
- دارچین و هل                     ۱ قاشق چایخوری
- نمک                                 به میزان لازم

مواد لازم برای کوفته قلقلی:
- گوشت چرخ شده      ۳۰۰ گرم
- پیاز متوسط              ۱ عدد
- روغن                       به میزان لازم
- نمک و فلفل سیاه      به میزان لازم
- زردچوبه                   ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه:
گوشت، پیاز رنده شده،  فلفل سیاه، زردچوبه و نمک با هم مخلوط کرده و ورز می دهیم و به مدت یک ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کند، سپس از گوشت به اندازه گردو برداشته و در دست ها فرم می دهیم و به صورت قلقلی در می آوریم و در کمی روغن تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود در این مرحله، وقتی خوب پخت کوفته قلقلی‌ها آماده است.

هویج‌ها را به صورت نواری نازک برش بزنید و در روغن با حرارت متوسط تفت دهید تا جایی که هویج‌ها نرم و لطیف شوند بهتر است هویج‌ها را رنده نکنید در صورت رنده کردن هویج‌ها خیلی نازک می‌شوند و در فرآیند پخت چروک می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

بعد از اینکه هویج‌ها نرم و لطیف شدند خلال پرتقال را که از قبل تلخی آن را گرفته اید را اضافه کنید سپس زرشک را اضافه کنید بعد هم ۱ قاشق از زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید و در اخر خلال بادام و پسته را اضافه کنید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه مواد را با هم تفت دهید.

در این مرحله برنج را آبکش کنید و در یک قابلمه متناسب کمی روغن بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید روغن داغ شود بعد ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید سپس سه کفگیر برنج بریزید بعد ۲ قاشق از مخلوط هویج و خلال‌ها را وسط برنج بریزید بعد کمی زعفران، هل، دارچین و نهایتا کوفته قلقلی را اضافه کنید بعد مجدداً از برنج و بقیه مواد به ترتیب بریزید.

وقتی همه مواد را ریختید برنج را روی حرارت قرار داده و بعد از  5 دقیقه دو قاشق روغن و نصف استکان آب به برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج بخار کند، بعد از بخار کردن برنج حرارت شعله را کم کرده و اجازه دهید برنج دم بکشد اگر طعم کره را می‌پسندید بهتر است به جای آب و روغن به برنج کره اضافه کنید اضافه کردن کره باعث می‌شود ته دیگ شما چرب و روغنی نشود.

هویج پلو شیرازی

نکات مهم برای خوشمزه تر شدن هویج پلو

برای خلالی کردن هویج میتوانید از رنده درشت استفاده کنید.

میتوانید با توجه به ذائقه تان اندازه شکر را در هویج پلو تغییر دهید.

برای ته دیگ هویج  پلو می توانید از سیب زمینی و نان هم استفاده کنید. 

در صورتی که هویج ها را رنده کردید فقط کمی تفت دهید. اما اگر خلالی خرد کردید باید مغز پخت شود.

در هویج پلو می توانید از گوشت چرخ کرده و یا گوشت تکه ای استفاده کنید.

پوست مرغ را حتما بگیرید و بعدآن را بپزید چون بوی نامطبوعی دارد و باعث می شود در غذا بوی خوبی نداشته باشد.

بهتر است برای تهیه هویج پلو از هویج فرنگی استفاده کنید، چون رنگ و لعاب بهتری به غذای شما می دهد.

استفاده از کره یا روغن کرمانشاهی برای خوشمزه تر شدن هویج پلو مناسب تر است.

استفاده از مقداری رب انار در مایه هویج پلو طعم ملسی را به آن میدهد که مورد پسند بعضی هاست.

حتما در زمانی که میخواهید هویج پلو را برای مهمانی و یا مجالس تهیه کنید مطمئن شوید که طعم شیرین آن مطابق  با ذائقه مهمانانتان باشد .

برای خوشرنگ شدن هویج ،حتما پوست هویج را پس از شستن با پوست کن جدا کنید. این کار موجب حفظ ویتامین های آن هم خواهد شد.

در صورت تمایل می توانید به هویج پلو خلال پرتقال و نارنج اضافه کنید. البته باید تلخی آنها  راگرفته باشید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .