تبیان، دستیار زندگی

خواص شگفت انگیز هویج برای بدن

هویج گیاه مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد، این گیاه با داشتن طعم شیرین و خوب، دارای مقادیر زیادی از بتاکاروتن بوده و آنتی اکسیدان های فراوان این گیاه برای سلامت چشم، پوست و گوارش بسیار مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص هویج
هویج گیاهی‌ست که برای سلامتی بدن خواص بی شماری دارد، این ریشه گیاهی نارنجی رنگ سرشار از مواد مغذی و منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. وح پایین کلسترول و بهبود سلامت چشم ارتباط دارند.

ارزش غذایی هویج


این گیاه منبع مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی  است که شامل:

هویج منبع خوبی از بتاکاروتن است و در برابر چندین بیماری پوستی، از جمله پسوریازیس بسیار موثر است. وجود ویتامین A در هویج نیز برای کاهش و درمان زگیل و آکنه مفید است.



- ویتامین A
- ویتامین B6
- ویتامین K 
- بیوتین
- پتاسیم
- کربوهیدرات ها
- فیبر

خواص هویج

خواص بی نظیر هویج را برای سلامتی نام ببرید 

پیشگیری از سرطان: آسیب رادیکال های آزاد موجب سرطان میشود. هویج نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و خطر ابتلا به سرطان معده و ریه را کاهش میدهد. ویتامین A موجود در هویج، مانع از سرطان پستان می شود و مصرف روزانه آن احتمال سرطان پروستات ولوسمی را نیز کاهش میدهد.

کاهش بیماری های قلبی-عروقی: هویج حاوی پلی استیلین های فعال زیستی مانند پارک فالکاریندیول و فالکاریو یونال است. هر دو این ترکیبات در طبیعت خاصیت ضد التهابی دارند و باعث کاهش بیماری های قلبی _عروقی می شوند. فراوانی کاروتنوئید موجود در هویج، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

آب هویج، سطح آنتی اکسیدان را در بدن افزایش و پر اکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی_عروقی نیز کاهش می یابند.کنترل دیابت: هویج ها بدون نشاسته هستند و کربوهیدرات های کمی دارند و به دلیل پایین بودن گلیسمی، روند هضم و جذب را افزایش می دهند و باعث کاهش ناگهانی قند خون می شود و مکانیسم بیشتر،به مبارزه با دیابت کمک خواهد کرد.

کنترل فشار خون: مقدار بالای سدیم در غذا، فشار خون را افزایش می دهد که میتوانید با اضافه کردن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی خود با آن مقابله کنید.

کمک به کاهش وزن: هویج بهترین گزینه برای میان وعده است وکمک به کاهش وزن می کند، زیرا کالری کمی دارند، به علاوه،هویج حاوی چربی نیست.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین A و آنتی اکسیدان ها برای افزایش ایمنی بدن حیاتی هستند. از آنجایی که هویج هر دو این ترکیبات را دارد، در تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده است.

ویتامین A دارای خواص ضد ویروسی است و باعث افزایش کارکرد سلول های سفید می شود و به عملکرد دستگاه گوارش و ریه ها کمک می کند. آنتی اکسیدان ها اثرات تخریبی اکسیداسیون در بافت ها را از بین می برد و بنابراین ایمنی بدن را تقویت می کنند.

سم زدایی بدن: هویج روده را تمیز و خون را پاک میکند. همچنین تعادل اسید قلیایی را در بدن حفظ میکند.

کمک به سلامت کبد: آب هویج برای کبد عالی و مفید است. هویج به دلیل وجود کاروتنوئیدها، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند و به جلوگیری از بیماری های کبدی کمک می کنند. همچنین باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد و سایر قسمتهای بدن می شوند.

بهبود بینایی: هویج ها منبع خوبی از کاروتونوئیدها (پیش سازه های ویتامین A) هستند که در بهبود بینایی مفید میباشند.مصرف منظم هویج، باعث افزایش بینایی رنگی و دید در نور کم( دید اسکوتوپی ) می شود.

کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و ماکولار: کمبود لوتئین دلیل اصلی ماکولار در سالمندان است. هویج زرد غنی از لوتئین است، بنابراین مصرف منظم آن از بروز بیماری های چشمی جلوگیری می کند. ویتامین های آنتی اکسیدانی در هویج چشم ها را از آب مروارید محافظت می کند.

بهبود سلامت دهان و دندان: بتاکاروتن موجود در هویج، باعث می شود که مینای دندان سالم بماند. این گیاه ت کمک می کند تا دندان هایتان تمیز بمانند و پاک شوند و باعث کاهش ترشح بزاق شود و به سلامت کلی دندان ها کمک خواهد کرد.

تقویت استخوان ها: مصرف کلسیم استخوانها را تقویت می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش میدهد. یک فنجان آب هویج 25 میلی گرم کلسیم دارد.

بهبود عملکرد شناختی: از آنجایی که هویج حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبر می باشد،جریان خون را در مغز ما افزایش می دهد و به نوبه خود حافظه تمرکز و هوشیاری را بهبود می بخشد.

کاهش بیماری معده: هویج پخته شده در درمان اسهال، ناراحتی های معده، تهوع و استفراغ مفید است. از آنجایی که هویج مقدار زیادی فیبر نامحلول دارد، یبوست ، گاز و نفخ معده را درمان میکند.

بهبود و درمان زخم: ویتامین A موجود در هویج بافت سوختگی و زخم های پوست را بهبود می بخشد.

مفید در دوران بارداری: هویج غنی از بتاکاروتن و ویتامین C است. همچنین مادران شیرده باید از هویج استفاده کنند، زیرا به دلیل ویتامین A که دارد، برای بهبود سریع زایمان، شیر بیشتر و کسب انرژی مفید باشد.

تسکین درد قاعدگی: مصرف منظم هویج، حداقل یک هفته قبل از دوران قاعدگی، برای کاهش درد موثر است. نوشیدن آب هویج یا خوردن هویج خام نیز موجب کاهش احساس خستگی شما در دوران خواهد شد.

خواص هویج

خواص هویج برای پوست و مو و زیبایی

هویج گیاه مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد، این گیاه با داشتن طعم شیرین و خوب، دارای مقادیر زیادی از بتاکاروتن بوده و آنتی اکسیدان های فراوان این گیاه برای سلامت چشم، پوست و گوارش بسیار مفید است.


کاهش پیری پوست: کاروتنوئید موجود در هویج، روند پیری را کاهش میدهد.
بتاکاروتن و رتینوئید در کاهش زودرس پیری سلول ها نیز به همان اندازه مفید هستند. بنابراین برای جلوگیری از چین و چروک و خطوط، هر روز هویج بخورید.کمک به درخشان شدن پوست: علاوه بر مصرف دارویی، می توانید هویج را به صورت موضعی به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. بتاکاروتن موجود در هویج، این وظیفه را برعهده دارد.

درمان اختلالات پوستی: هویج منبع خوبی از بتاکاروتن است و در برابر چندین بیماری پوستی، از جمله پسوریازیس بسیار موثر است. وجود ویتامین A در هویج نیز برای کاهش و درمان زگیل و آکنه مفید است.

محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی: مصرف هویج، پوست را از بثورات و در معرض اشعه UV قرار گرفتن محافظت می کند. کاروتنوئیدها موجود در هویج از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند و موجب کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

حفاظت از آسیب ناخن ها: کمبود ویتامین A موجب آسیب پذیری و شکنندگی ناخن ها میشود از آنجایی که هویج سرشار از ویتامینA است، برای سلامت ناخن ها بسیار موثر می باشد. یکی دیگر از اجزای مهم و مفید هویج که برای ناخن ها مناسب است و باعث تقویت می شود،بیوتن است.

جلوگیری از ریزش مو: نیاکاروتن در هویج باعث رشد مو میشود. ویتامین A موجود در آن، باعث تحریک تولید سبوم می شود و پوست را از خشکی محافظت می کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .