تبیان، دستیار زندگی

چرا انسان نمی تواند تنها زندگی کند؟/مطالعات اجتماعی ششم

درس اول کتاب مطالعات اجتماعی درباره دوستی و نیاز انسان به برقراری ارتباط با دیگران ،توضیح می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوستی

کتاب مطالعات اجتماعی ، یکی دیگر از کتابهایی است که دانش آموزان کلاس ششم باید آن را بخوانند. همانطور که از نام کتاب پیداست، مطالعات اجتماعی درباره زندگی انسان در اجتماع در زمان‌های مختلف (حال، گذشته و آینده)  و برخورد او با دیگران و نحوه چگونه زندگی کردن در اجتماع را به انش آموزان یاد می دهد.

 این کتاب زمینه‌های تربیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را فراهم و هدف نهایی از مطالعات اجتماعی تربیت افرادی مؤمن، مسئول، آگاه و توانمند در زندگی فردی و اجتماعی، پایبند به اخلاق و ارزش‌های دینی و علاقه‌مند به ایران و هویت اسلامی ایرانی است.

فصل اول این کتاب درباره دوستی است. اینکه انسانها اجتماعی هستند و برای ادامه زندگی خود نیاز دارند که دوستانی داشته باشند و با آنها در ارتباط باشند. انسان به تنهایی قادر به ادامه زندگی نیست.

تنهایی، پدیده ای است که از آغاز با انسان همراه بوده است و برای انسان غیر قابل تحمل بوده است و میتوان گفت که یکی از دلایل تمایل انسان به زندگی اجتماعی ، فرار از تنهایی است.

تنهایی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. تنهایی فردی (روانی)و تنهایی اجتماعی . تنهایی مسئله ای است که هم انسانها آن را حس می کنند و هم حیوانات ، اما می توان گفت نوع دوم تنهایی در حیوانات تا این زمان  تعریف نشده است.

 در دنیای امروز تنهایی اجتماعی فقط نبودن دیگری در کنار انسان و ترس از نابود شدن نیست، بلکه تنهایی اجتماعی در دوران ما به این معنا است که انسان در جامعه ای که با آن تعامل دارد، آن گونه که هست، پذیرفته نشود و یا نتواند مشکلات و عقاید خود را برای فردی دیگر بیان کند.


در واقع تنها انسان است که دارای روان و احساس تنهایی روانی است. تنهایی برای انسان مشکلی مهم و مسئله ای دردناک است و دلیل ان را هم می توان ضعف فیزیکی انسان در برابر قدرت حریفانش در طبیعت دانست. مثلا بدن انسان در برابر  بعضی حیوانات ضعیف است، نه می تواند فرار کند ، نه شکار و نه پرواز . بنابراین انسان به عنوان موجودی که می خواهد در طبیعت زندگی  کند و باقی بماند، نیاز دارد همانند موجودات ضعیف دیگر در دسته ها و گروه‌های جمعی زندگی کند.

 در زمانهای بسیار قدیم ، دورماندن از انسانهای دیگر و در واقع تنهایی ، برابر با کشته شدن و از بین رفتن بوده است.

گاهی برای اینکه مجرمی را به سزای اعمالش برسانند ، او را تبعید می کردند. درواقع او را از دوستان و خانواده ی خود دور می کردند  و این سنگیترین حکمی بود که یک مجرم باید آن را می گذارند.

طرد شدن از میان هم نوعان برابر با نیستی و نابودی است ، به همین خاطر انسان برای ادامه ی زندگی خود نیاز دارد که با دیگران ارتباط داشته باشد.

در دنیای امروز تنهایی اجتماعی فقط نبودن دیگری در کنار انسان و ترس از نابود شدن نیست، بلکه تنهایی اجتماعی در دوران ما به این معنا است که انسان در جامعه ای که با آن تعامل دارد، آن گونه که هست، پذیرفته نشود و یا نتواند مشکلات و عقاید خود را برای فردی دیگر بیان کند.

گاهی ممکن است فرد در شهری زندگی کند که در آن میلیونها نفر زندگی می کنند، اما با هیچ یک از انها هیچ ارتباطی ندارد و  بخاطر عقیده اش یا سبک زندگی اش مورد پذیرش اکثریت اجتماع قرار نگیرد.

 این فرد احساس تنهایی خواهد کرد و حتی شاید مانند  انسان اولیه  که تبعید می شدند، احساس نا امنی نسبت به محیط پیدا کند. این عقیده یا سبک زندگی که باعث ایجاد احساس تنهایی در فرد شده ممکن است سیاسی، فرهنگی و یا جنسی باشد.
دوستی

 اهمیت دوستی


انسان از صحبت کردن و همنشینی بادوستان خوب لذت میبرد.

هر یک ازما گاهی با موضوعاتی برخورمیکنیم که نیاز داریم درباره ی آنها با دیگران مشورت و همفکری کنیم.

  همچنین انسان ها نیاز دارند که شادی و غم خود را با  دوستانشان در میان بگذارند. در حقیقت زمانی که با دوستی عاقل و صبور صحبت می کند، احساس آرامش و سبکی می کند

همه افراد در زندگی به کمک دیگران نیاز دارند. دوست واقعی ، او را در مشکلات  یاری میکند.

انسان از طریق همنشینی و دوستی با دیگران چیزهای جدیدی را در زندگی یاد می گیرد و می تواند به آگاهی های خود اضافه کند.

  انسان ها نیاز دارند که شادی و غم خود را با دوستانشان در میان بگذارند. در حقیقت زمانی که با دوستی عاقل و صبور صحبت می کند، احساس آرامش و سبکی می کند


 انتخاب دوست


اگرچه دوستی و ارتباط با دیگران باعث ایجاد آرامش در انسان می شود ، اما باید دانست که هر فردی نمی تواند برای انسان دوست خوب باشد و نمی توان هر کسی را برای رفقات و دوستی برگزید. در واقع شخص باید با توجه به عقاید خودش ، دوست خوبی را برای خود انتخاب کند.

 گاهی ممکن است دوست ، فرد را به سمت پیشرفت و سعادتش بکشاند و گاهی هم ممکن است دوست واقعی برای فرد نباشد و باعث بدبختی او در زندگی شود. پس باید هر فردی در انتخاب دوست دقت کامل را داشته باشد.

سخن آخر:

در واقع تنهایی حس خوشایندی برای انسان ندارد،دوستی یکی از مهمترین نیازهای انسان در زندگی است. همه انسانها نیاز دارند دوستانی داشته باشند تا به آنها محبت کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند.
 در حقیقت خداوند در سرشت و فطرت انسانها میل به محبت کردن و محبت دیدن را قرار داده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .