تبیان، دستیار زندگی

نحوه مشخص کردن زوج یا فرد بودن عدد

اعداد در زندگی افراد کاربرد زیادی دارد. در این مطلب می خواهیم به دانش آموزان کلاس دوم یاد دهیم که چگونه زوج یا فرد بودن عدد را تشخیص دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعداد زوج ، فرد

دانش آموزان در پایه دوم ابتدایی با اعداد زوج و فرد آشنا می شوند ، اعداد زوج و فرد کاربرد فراوانی در زندگی روزمره دارد.لازم است که این قسمت از ریاضی را به طور اصولی به دانش آموزان یاد داد تا مفهوم اعداد زوج و فرد را به درستی درک کنند.

بچه های عزیز امروز می خواهیم درمورد اعداد زوج و فرد صحبت کنیم. این را بدانیم همه اعدادی را که می شناسیم یه زوج هستند یا فرد.

 عدد زوج به عددی می گویند که دوتا دوتایی باشد. معنی کلمه زوج یعنی جفت، یعنی دوتا بودن همتا داشتن  ، وقتی دونفر با هم ازدواج می کنند ، می گویند زوج خوشبختی هستند، یعنی دو نفر در کنار هم زندگی می کنند. یادتون باشد که کلمه ازدواج از زوج می آید.پس عدد زوج عددی است که دوتایی باشد.

عدد فرد هم یعنی تنها بودن ، یکی بودن ، به هر آدم و به هر شخصی یک فرد می گویند. در عدد های زوج، اعداد  دو تا دوتا با هم دوست هستند، مثلا عدد دو ،چهار، شش، هشت و... دو تا دوتا با هم دوست هستند ولی در عدد فرد ، یکی از آنها تنها می ماند. تمام اعداد فرد که شامل یک، سه، پنج، هفت و...میشود یکی از انها تنها می ماند ولی در اعداد زوج همه با هم دوست هستند و هیچ کدام از آنها تنها نمی مانند.

  عدد زوج به عددی می گویند که دوتا دوتایی باشد. معنی کلمه زوج یعنی جفت، یعنی دوتا بودن همتا داشتن ، وقتی دونفر با هم ازدواج می کنند ، می گویند زوج خوشبختی هستند، یعنی دو نفر در کنار هم زندگی می کنند. 


2 زوج


3 فرد


4 زوج

5 فرد

6 زوج

7 فرد

8 زوج

9 فرد
 پس اعداد یک در میان فرد و زوج هستند. صفر هم رقمی است که جزء اعداد زوج شناخته شده است.

  عدد 693 هم برای اینکه ببینیم زوج است یا فرد، عدد یکی آن را می بینم که 3 است و سه هم جزء اعداد فرد است


 خوب بچه اگر رقم های ما بزرگ بود و با اعداد دو رقمی و سه رقمی مثل 256یا 693 روبرو شدیم چکار کنیم، چگونه زوج یا فرد بودن عدد را تشخیص بدهیم؟

برای تشخیص زوج و فرد بودن این اعداد باید ببینیم عدد یکی این آن چند است .آیا عدد یکی انها زوج است یا فرد؟ مثلا 256 می خواهیم ببینم زوج است یا فرد ؟ گفتیم یکی آنها را نگاه می کنیم ، یکی این عدد , عدد 6 است و عدد 6 هم جزء اعداد زوج است پس می توانیم بفهمیم که این عدد زوج است .

 یا عدد 693 هم برای اینکه ببینیم زوج است یا فرد، عدد یکی آن را می بینم که 3 است و سه هم جزء اعداد فرد است و به همین راحتی می توان اعداد زوج یا فرد را تشخیص داد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .