تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش پخش زنده (لایو) سامانه شاد

یکی از ظرفیت های اضافه شده در نسخه ی جدید شاد،امکان پخش زنده کلاس در شبکه می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه شاد
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس ، مسئولان آموزش و پروش برای جلوگیری از عقب ماندن دانش آموزان در زمینه درس و تحصیل ، تصمیم گرفتند مدرسه ی اینترنتی و تلویزیونی را ایجاد کنند.

 آنها با ایجاد اپلیکیشن شاد این امکان را برای معلم و دانش آموز فراهم کردند تا به صورت گروههای کلاسی با هم در ارتباط باشند.

در نسخه ی جدید این برنامه،امکان پخش زنده کلاس  و ارتباط زنده دوطرفه و تماس صوتی درون اپلیکیشن (تماس دوسویه) برای معلم و دانش آموز فراهم شده است.

 در این مطلب می خواهیم با روش پخش زنده (لایو) این سامانه آشنا شویم.

لایو گرفتن در شاد، همان  تماس زنده دو طرفه است که در نسخه ی جدید شاد ایجاد شد تا دانش آموزان بهتر بتوانند  مطالب درسی را یاد بگیرند. این امکان هم به با بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان کمک می کند و هم  باعث آسان تر شدن تدریس توسط معلمان می شود. امکان لایو در برنامه شاد به صورت یک طرفه و یا دوطرفه می باشد

 ابتدا وارد برنامه شاد شوند و یکی از گروه ها و کانال های درسی که می خواهند در آن لایو بگیرند را انتخاب کنند و سپس از قسمت پایین صفحه، ایکون سنجاق را انتخاب کنند.با انتخاب این آیکون یک منو کشویی باز می شود از منو گزینه پخش زنده را انتخاب کنند.


 در ادامه طرز چگونگی لایو در برنامه شاد را بیان می کنیم:

.برای اینکار ابتدا باید اپلیکیشن شاد را نصب کنید و کسانی هم که این برنامه را در گوشی خود از قبل داشته اند، حتما باید بروزرسانی کنند و بعد و در این برنامه احراز هویت را انجام دهید.زمانی که احراز هویت را انجام می دهید ،برایتان  لیستی از کلاس های درسی نمایش داده می شود.

همانطور که گفتیم این پخش زنده ممکن است یک طرفه و یا دوطرفه باشد .


ارتباط زنده یکطرفه


 ارتباط زنده یکطرفه در شاد برای معلمان طراحی شده و فرد آغاز کننده تماس تصویری در شاد معلم است.

 در این تماس یک طرفه معلم پخش زنده را شروع میکند و دانش آموزان می توانند معلم خود را ببینند و نظرات  خود را بگویند و اگر سوالی از معلم خود داشتند ، بپرسند.

ارتباط زنده یک طرفه در گروه توسط معلم و در کانال توسط ادمین صورت میگیرد. ادمین و یا معلم برای برقراری این ارتباط زنده یک طرفه در اپلیکیشن شاد باید کارهایی را مرحله به مرحله انجام دهند.
سامانه شاد

ابتدا وارد برنامه شاد شوند و یکی از گروه ها و کانال های درسی که می خواهند در آن لایو بگیرند را انتخاب کنند و  سپس از قسمت پایین صفحه، ایکون سنجاق را انتخاب کنند.با انتخاب این آیکون یک منو کشویی باز می شود از منو گزینه پخش زنده را انتخاب کنند.

ادمین و یا معلم پس از انتخاب پخش زنده وارد صفحه لایو می شود و باید روی کلمه شروع کلیک کند. در این زمان لیست دانش آموزانی که در شاد آنلاین یا فعال هستند را می تواند ببیند و به این صورت پخش زنده را شروع می کند.

 اگر هم بخواهد پخش زنده را متوفق کند بالای صفحه ضربدر را باید بزند و و برای تایید نهایی گزینه باشه را انتخاب کند تا از لایو خارج شود.

 معلم می تواند لایو زنده را در گروه ارسال کند  تا دانش اموزانی که در کلاس آنلاین شرکت نداشتند ، در زمان دیگری بتوانند از آن استفاده کنند . آنها از طریق شاد می توانند این لایو را دانلود کنند ، فقط باید به این نکته توجه کنند که دانلود فایل لایو زنده تا 24 ساعت در برنامه قابل مشاهده است.


ارتباط زنده دوطرفه


روش دیگر برای لایو گرفتن در برنامه شاد، ارتباط زنده دو طرفه است. ارتباط زنده دو طرفه هم یکی دیگر از قابلیت های نسخه ی جدید شاد می باشد. هدف از ایجاد این برنامه این است که امکان برگزاری جلسه آنلاین معلمان، برگزاری جلسات اولیا و مربیان، برگزاری جلسات معلمان فراهم باشد.
در واقع این برنامه برای ایجاد ارتباط دو طرفه راه اندازی شده است.

 
با استفاده از لایو حتی می توان از دانش آموزان امتحان آنلاین هم گرفت. در واقع معلم با استفاده از برقراری ارتباط دوطرفه میتواند با یک دانش آموز خاص لایو برگزار کند و از او امتحان بگیرد.


 امکانات دیگر پخش زنده


پخش زنده در شبکه شاد، علاوه بر اینکه ارتباط یک طرفه و یا دو طرفه بین معلم و دانش آموز فراهم می کند، امکانت دیگری را هم در اختیار آنها قرار می دهد. از طریق لایو گرفتن می توان به نظر سنجی،تماس تصویری، تماس صوتی، امکانات ارسال تکالیف به صورت فایل، آزمون آنلاین در شاد دسترسی داشت.

 با استفاده از لایو حتی می توان از دانش آموزان امتحان آنلاین هم گرفت. در واقع معلم با استفاده از برقراری ارتباط دوطرفه میتواند با یک دانش آموز خاص لایو برگزار کند و از او امتحان بگیرد.

معلم امکان ایجاد سوالات به‌صورت نگارش متن یا آپلود فایل را دارد؛ معلم با درج مشخصات آزمون شامل نام درس، نام یا شماره آزمون، تاریخ، ساعت شروع و پایان، مدت زمان آزمون، تعداد سوالات، بارم کلی و بارم هر سوال می‌تواند آزمون مخصوص به خود را تعریف کند. دانش‌آموز پس از تکمیل آزمون با کلیک روی دکمه پایان یک اعلان برای معلم می‌فرستد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .