تبیان، دستیار زندگی

این روزها بیشتر مراقب افزایش وزن فرزندانتان باشید

چاقی کودکان در روزهای کرونایی

محققان می‌گویند تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کووید – 19 می‌تواند ریسک فاکتورهای افزایش وزن در کودکان را افزایش بدهد. چاقی در کودکی، یک ریسک فاکتور قابل توجه و مهم برای چاقی در بزرگسالی است، که منجر به مشکلاتی در سلامتی می‌شود، مانند دیابت و بیماری قلبی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چاقی کودک

تعطیلی مدارس و ... چگونه احتمال چاقی کودکان را افزایش می‌دهد؟

طی تعطیلی مدارس، والدین در تمام دنیا با این مشکل مواجه شده‌اند که به سختی می‌توانند مدت زمان استفاده‌ی بچه‌ها از موبایل و تبلت و ... را محدود کرده و آن‌ها را به فعالیت بدنی تشویق کنند، خصوصاً در شرایطی که بیشتر پدر و مادرها مجبور هستند در خانه دورکاری کرده و بین فعالیت‌های کاری و امور خانه و رسیدگی به آموزش آنلاین بچه‌ها تعادل برقرار کنند. واقعاً کار سختی است!
دورکار شدن پدر و مادرها، بسته شدن پارک‌ها و دیگر اماکن عمومی، بچه‌ها را وادار کرده دست از فعالیت‌های فضای باز و جمعی خود بردارند. حفظ فاصله اجتماعی نیز فرصت ورزش‌های گروهی را از کودکان سلب کرده است، خصوصاً ورزش‌هایی که در فضای بسته‌ی باشگاه‌ها انجام می‌شده‌اند.
بیشتر پای کامپیوتر و تلویزیون و ... نشستن با بیشتر هله‌هوله خوردن نیز همراه است. ضمناً خانواده‌ها این روزها با حوصله سررفتگی‌های بیشتر و استرس و اضطراب‌های روزافزون روبرو هستند که هر دوی این هیجان‌های منفی می‌توانند افراد را به سمت پُرخوری سوق بدهند.

چرا ورزش کردن برای بچه‌ها طی پاندمی کرونا اهمیت دارد؟

ورزش منظم برای هر کسی لازم است، از جمله بچه‌ها. حتماً شنیده‌اید که فعالیت بدنی و ورزش چقدر مفید است. اما ورزش خصوصاً طی شیوع کووید – 19 به چند دلیل اهمیت بیشتری دارد:

. ورزش کردن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
تحقیقات نشان می‌دهد ورزش منظم با شدت متوسط می‌تواند سیستم ایمنی شما را قوی‌تر کند و این به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند بهتر با عفونت‌ها از جمله با کووید – 19 مبارزه کنند.

. ورزش کردن می‌تواند جلوی افزایش وزن را بگیرد
طی شیوع ویروس کرونا، خانواده‌ها فرصت کمتری برای ورزش کردن دارند و ممکن است مجبور شوند عادت‌های غذایی خود را تغییر بدهند. ورزش می‌تواند به بچه‌ها کمک کند کالری بسوزانند و تأثیرات ساعت‌ها یکجا نشستن را تا حدودی خنثی نمایند.

. ورزش کردن سبب کاهش استرس و اضطراب می‌شود
بچه‌ها هم مثل بزرگ‌ترها در موقعیت‌های چالش‌برانگیز، دچار استرس و اضطراب و اندوه می‌شوند. ورزش کردن شیوه‌ای ثابت شده برای کاستن از استرس و تقویت تحمل هیجانی در افراد است.

چگونه می‌توانید به بچه‌ها کمک کنید طی پاندمی کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، فعالیت بدنی داشته باشند؟

راه‌های زیادی برای فعال کردن بچه‌ها وجود دارد، حتی این روزها که مجبوریم فاصله اجتماعی را حفظ کنیم. طبق توصیه‌های انجمن قلب آمریکا، بچه‌ها باید هر روز یک ساعت فعالیت در سطح متوسط تا شدید داشته باشند. در ادامه چند پیشنهاد برایتان داریم تا فرزندان خود را به فعالیت بدنی تشویق کنید:

. خانوادگی ورزش کنید
بچه‌ها به صورت دسته‌جمعی و همراه با خانواده، بیشتر علاقه‌مند به ورزش و تحرک می‌شوند. پیاده‌روی‌های خانوادگی، دوچرخه‌سواری‌های خانوادگی، یوگای دسته‌جمعی یا حتی یک توپ‌بازی ساده‌ی هیجان‌انگیز با خانواده، تنها چند نمونه از فعالیت‌های سالم و مفرحی هستند که همه‌ی اعضای خانواده می‌توانند در آن‌ها شرکت کرده و تحرک داشته باشند.

. کودک را به فعالیت‌های بیرون از خانه تشویق کنید
هر وقت امکانش فراهم شد، کودکتان را تشویق کنید به فضای باز برود، حتی اگر قدم زدن در اطراف خانه همراه خواهر یا برادر باشد.

. ویدیوهای ورزشی آنلاین تماشا کنید
ویدیوهای ورزشی آنلاین زیاد و متنوعی در دسترس هستند که می‌توانند شما و بچه‌ها را تشویق به تمرینات ورزشی در خانه کنند.
. چالش ورزشی درست کنید
با فرزندانتان یک چالش ورزشی متناسب با سن و سالش در نظر بگیرید. مثلاً قرار بگذارید در هفته پنج بار به دوچرخه سواری بروید یا هر روز تعداد حرکات شنایتان را افزایش بدهید و به پنجاه شنا برسانید.

. بچه‌ها را تشویق به انجام کارهای خانه کنید
کارهایی مانند گردگیری منزل، شستن اتومبیل یا تمیز کردن انباری و ...، فرصت‌های خیلی خوبی برای تحرک بچه‌ها هستند که کالری می‌سوزانند. بچه‌ها را متناسب با سن و سالشان در انجام کارهای خانه شریک کنید و به آن‌ها مسئولیت بدهید.

. غذاهای سالم‌تری در خانه تهیه کنید
خیلی مهم است که مصرف هله‌هوله‌ها و دیگر خوراکی‌های ناسالم را محدود کنید و به بچه‌ها اجازه ندهید اسنک‌های ناسالم بخورند، خصوصاً اکنون که به دلیل تعطیلی مدارس و ...، از میزان تحرکشان کم شده است. بچه‌ها معمولاً اسنک‌های شیرین یا نمکی را دوست دارند، پس حتماً جایگزین‌های سالمی برای خوراکی‌های ناسالم در نظر بگیرید. سبزیجات و غذاهای سالم را جوری برای بچه‌ها سرو کنید که جذاب‌تر باشد.

وقتی بچه‌ها ورزش می‌کنند، میوه و سبزی می‌خورند و فعالیت سالمی انجام می‌دهند، فراموش نکنید که آن‌ها را تشویق و تحسین کنید


. خودتان الگوی مناسبی باشید
حتماً می‌دانید که بهترین روش آموزش رفتارهای درست به بچه‌ها این است که خودتان الگوی این رفتارها باشید. وقتی خودتان پیاده‌روی می‌کنید یا برای دویدن بیرون می‌روید یا به نرمش و تمرین می‌پردازید، بچه‌ها هم تشویق می‌شوند از شما تقلید کنند. همچنین اگر بچه‌ها ببینند خودتان غذاهای سالمی می‌خورید، آن‌ها نیز به تبعیت از شما غذاهای سالم را انتخاب می‌کنند.

. مدت زمان استفاده‌ی بچه‌ها از ابزارهای الکترونیکی را محدود کنید
با توجه به مجازی شدن مدارس و استفاده‌ی بیشتر از رسانه‌های اجتماعی مجازی و ...، همه‌ی افراد چه کودک و چه بزرگسال، زمان زیادی از روز را پای کامپیوتر و موبایل و ... سپری می‌کنند. اما کارشناسان توصیه می‌کنند خانواده‌ها موظف‌اند مدت زمان استفاده از ابزارهای الکترونیکی را برای بچه‌ها محدود کنند.

. وعده‌های غذایی‌تان را خانوادگی و دور هم بخورید
حالا که فرصتی پیش آمده تا اعضای خانواده زمان بیشتری در خانه باشند، از این فرصت برای دور هم غذا خوردن بیشترین بهره را ببرید.

. رفتارهای سالم کودکان را بیشتر تشویق کنید
وقتی بچه‌ها ورزش می‌کنند، میوه و سبزی می‌خورند و فعالیت سالمی انجام می‌دهند، فراموش نکنید که آن‌ها را تشویق و تحسین کنید. اگر خودتان اسموتی می‌نوشید یا تمرینات پیلاتس انجام می‌دهید، اشتیاق و علاقه‌ی خود را نسبت به این کارهای خوب جلوی بچه‌ها نشان بدهید تا آن‌ها نیز تشویق شوند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.