تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه ته چین مرغ در قابلمه

ته چین یک غذای اصیل ایرانی است که معمولا با مرغ یا گوشت تهیه می‌شود، این غذای خوشمزه بیشتر در میهمانی‌ها سرو می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ته چین مرغ
ته چین غذایی بسیار پرطرفدار است، دستور پخت این غذا خیلی پیچیده و سخت نیست، با ما همراه باشید تا یک ته چین مرغ خوش طعم را به شما آموزش دهیم.

 

ته چین را حتما در قابلمه و ظروف نچسب طبخ کنید. بهتر است به جای روغن از کره برای تهیه ته چین استفاده کنید. برای تهیه ته چین بهتر است از برنج ایرانی عطری استفاده شود.

طرز تهیه ته چین ساده

برای  پخت ته چین می‌توان از انواع مواد خوراکی مانند گوشت، مرغ، بادمجان، قارچ، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و غیره استفاده کرد.

اما تنوع در تهیه این غذا به همین چند مواد غذایی ختم نمی شود مانند ته چین قیمه، ته چین قورمه سبزی و ته چین سلطانی از دیگر مواد غذایی خوشمزه هستند که طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم:
- برنج                       4پیمانه
- ماست                     یک دوم پیمانه
- زرده تخم مرغ           3 عدد
- روغن                       سه چهارم پیمانه
- نمک و فلفل              به میزان لازم
- زعفران دم کرده         به میزان لازم

طرز تهیه:
برای تهیه یک ته چین ساده در ابتدای کار باید برنج را شسته و با مقداری آب و نمک به مدت  2ساعت  بخیسانید.

بعد از اینکه برنج خیس خورد، داخل یک قابلمه نمک و آب میریزیم (تا نیمه قابلمه را آب کنید) و روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید. بعد آب و نمک برنج را خالی کنید.

در این مرحله برنج را داخل آب جوش بریزید ریخته و اجازه دهید تا بجوشد و مغز برنح کمی نرم شود برنج را بین دو انگشت چک می کنیم اگر با فشار دادن آن برنج دو نیم شد، آماده آبکش کردن است.

حالا برنج را داخل یک آبکش ریخته و مقداری آب ولرم روی آنها بریزید تا شوری برنج را بگیرد. سپس کمی روغن در کف قابلمه بریزید.

در ظرفی جداگانه ماست، زرده تخم مرغ،زعفران دم کرده و کمی نمک و فلفل ریخته و این مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

به اندازه 2 الی 3 کفگیر برنج را به این مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. مواد به دست آمده را در قابلمه که از قبل کف آن را روغن ریخته ایم تا گرم شود می ریزیم و با ته قاشق مواد را فشار می دهیم تا برنج به هم بچسبد.

در این مرحله بقیه برنج ساده را روی آنها ریخته و کمی آب و روغن به آن اضافه کرده و در ظرف را می بندیم. حرارت را کمی زیاد می کنیم تا برنج بخار کند و بعد از بخار کردن برنج قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و روی درب قابلمه را دم کنی می گذاریم و حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم تا برنجمان دم بکشد.نکته مهم: برای اینکه ته چین را بتوانیم براحتی در دیس برگردانیم باید حتما قابلمه از نوع نچسب باشد تا ته چین ما به ته قابلمه نچسبد و شکل ظاهری بدی پیدا نکند.

طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر در قابلمه

طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر در قابلمه

ته چین مرغ غذای بی نظیر با طعمی خوشمزه برای پذیرایی و زینت بخش سفره‌های مهمانی شما است.

مواد لازم:
- برنج                                   ۲ پیمانه
- مرغ (سینه یا ران)                2 تکه
- پیاز                                    یک عدد متوسط             
- ماست                                ۳ قاشق غذا خوری
- تخم مرغ                            یک عدد
- زعفران                               به میزان لازم
- رب گوجه                           2 قاشق غذا خوری
- قارچ متوسط                       ۸ عدد
- ذرت                                  به مقدار دلخواه
- نخود سبز                          به مقدار دلخواه
- فلفل سبز                           نصف یک عدد
نمک و فلفل                         به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا مرغ را به همراه 2 لیوان آب و یک عدد پیاز و مقداری نمک و فلفل در حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه روی حرارت اجاق می گذاریم تا بپزد. می‌توانید در آب مرغ یک تیکه هویج و فلفل دلمه یا چند عدد سیر بیندازید، تا بوی مرغ گرفته شود.

بعد از اینکه مرغ ها پخته شد آنها را ریش ریش کنید. در این مرحله نصف یک فلفل دلمه ای را نگینی خرد کرده و تفت می دهیم و سپس مرغ های ریش ریش شده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

قارچ ها را که به اندازه یک بند انگشت خرد کرده‌، به مرغ اضافه کنید تا سرخ شوند. بعد از ۵ دقیقه می توانید مقداری ذرت و نخود سبز هم به مواد ته چین اضافه کرده و تفت دهید.

زمانی که همه مواد کاملا تفت داده شد، نمک و ادویه و رب گوجه را به مواد اضافه کنید. کمی مواد را تفت دهید تا رب گوجه هم سرخ شود. تا این مرحله مواد میانی ته چین مرغ آماده است.

برنج به همراه نمک و کمی روغن بگذارید آبکش کنید. زعفران ساییده را با چند تکه کوچک یخ بگذارید تا خوب رنگ بدهد و وقتی که برنج را آبکش کردید و برنج هنوز داغ است، با برنج مخلوط کنید.

حالا یک عدد تخم مرغ را با ۳ قاشق غذاخوری ماست مخلوط کرده و هم  بزنید و کمی آب مرغ به آن اضافه کنید. برنج ها را داخل این مواد بریزید و مخلوط کنید.

عدد قابلمه نچسب مناسب انتخاب کنید و ته آن روغن سرخ بریزید، برنج مخلوط با تخم مرغ و ماست را کف قابلمه پهن کنید و مواد میانی ته چین که شامل مرغ و مخلفات آن است را در تمام سطح ته چین پهن کنید و در آخر باقی مانده برنج را روی آن بریزید. و به وسیله ته قاشق چند سوراخ روی برنج تعبیه کنید.

در ابتدا حرارت شعله گاز زیاد باشد تا ته چین بخار کند و بعد حرارت گاز را کم کنید. روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه صبرکنید تا برنج ها دم بکشد و زیر ته چین کاملاً طلایی شود.در آخر با توجه به اندازه قابلمه، دیس را انتخاب کرده، بعد از باز کردن اطراف ته چین دیس را در سر قابلمه بگذارید و قابلمه را برعکس کنید تا ته چین در دیس برگردد.

 

طرز تهیه ته چین مرغ در پلوپز

طرز تهیه ته چین مرغ در پلوپز

ته‌چین‌ یکی از غذاهای پر طرفدار ایرانی است که انواع مختلفی (ته چین مرغ ، ته چین شوید پلو، ته چین لوبیا، ته چین گوشت) دارد.

مواد لازم:
- پیاز                        ۲ عدد متوسط
- سینه مرغ               ۵۰۰ گرم
- برنج                       ۲ پیمانه
- ماست چکیده          یک پیمانه
- زرده تخم مرغ           ۲ عدد
- کره                         ۵۰ گرم
- زعفران                     به مقدار لازم
- لیموی تازه               ۲ عدد
- نمک و فلفل            به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای تهیه ته‌چین مرغ خوشمزه، ابتدا پیاز ها را خرد کنید و با مقداری روغن داخل قابلمه بریزید. بعد سینه مرغ را اضافه کرده و نمک و فلفل نیز اضافه کنید با مقداری آب اجازه دهید تا سینه مرغ کاملا بپزد.

زعفران دم کنید و بعد زعفران دم کشیده را به همراه مقداری پیاز خرد شده و دو عدد زرده تخم‌مرغ داخل مخلوط کن ریخته و آنها را مخلوط کنید.

سپس کمی آب لیموی تازه به آن اضافه کرده و مقداری نمک و فلفل هم به مواد اضافه کنید. حالا مخلوط‌کن رو دوباره روشن کنید و همه مواد را  با هم میکس کنید. وقتی مواد به خوبی مخلوط شد یک فنجان، ماست چکیده به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

در این مرحله برنج را بشویید و بعد به همراه آب و نمک آبکش کنید.

سینه مرغ پخته شده را ریش ریش کرده و به همراه پیاز داغ، زعفران و کره سرخ کنید.

ته قابلمه پلوپز را به وسیله یک فرچه چرب کنید (بهتر است برای چرب کردن ظرف به جای روغن از کره استفاده کنید).

حالا تمام مواد را با مرغ و برنج آبکش شده مخلوط کنید و داخل ظرف پلوپزبریزید و خوب فشار دهید تا کاملا فشرده شود.پلوپز را روشن کنید و تایم را روی 30 دقیقه تنظیم کنید و دکمه شروع را بزنید تا ته چین آماده شود. ته چین آماده شده را داخل ظرف دلخواه  سرو کنید و روی آن را با زرشک و خلال پسته تزیین کنید.

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

از میان فهرست بلندبالای انواع ته‌چین‌؛ ته‌چین مرغ، محبوب‌ترین آنهاست. اما ته‌چین مرغ و بادمجان دارای طعم بی نظیری است که باید حتما امتحان کنید.

مواد لازم:

ته چین یک غذای اصیل ایرانی است که معمولا با مرغ یا گوشت تهیه می‌شود، این غذای خوشمزه بیشتر در میهمانی‌ها سرو می‌شود.


- مرغ                        600 گرم
- بادمجان قلمی           4 عدد
- برنج                        6 پیمانه
- پیاز سرخ کرده           300 گرم
- تخم مرغ                   6 عدد
- ماست چکیده            2 پیمانه
- زعفران دم کرده          به مقدار  لازم
- گلاب                         1 قاشق غذاخوری
- پودر هل                   به میزان دلخواه
- نمک و فلفل              به مقدار لازم
- روغن یا کره               به مقدار لازم

طرز تهیه:  
زرده‌های تخم‌مرغ را با گلاب، ماست، هل، زعفران دم‌کرده، مقداری نمک و چند قاشق روغن مخلوط کرده و خوب هم بزنید. مخلوط را کنار گذاشته و نیم‌ساعتی صبر کنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند.

در این مرحله بادمجان‌ها را پوست گرفته و از وسط به دو نیم کنید و در مخلوط آب و نمک برای مدت یک تا دو ساعت بخوابانید. پس از آن بادمجان‌ها را با دستمال خشک کرده و با کمی روغن سرخ کنید. اضافه کردن نمک به بادمجان‌ها هنگام سرخ کردن تلخی بادمجان را از بین می‌برد.

مرغ را به قطعات دلخواه خرد کرده و به مدت دو الی سه ساعت در مخلوطی از ماست، زعفران، نمک و فلفل بخوابانید تا ترد و طعم دار شود. سپس مرغ را به همراه کمی نمک و فلفل بپزید و بعد از پخت استخوان های آن را جدا کنید.

استفاده از کره به جای روغن باعث خوش‌طعم شدن پلو می‌شود. برنج را به مدت 2 الی سه ساعت خیس کنید و بعد آن را آبکش کنید. وقتی به طور کامل برنج آب‌کشی شد، آن را با مخلوط ماست و زعفران مخلوط کنید.

ته‌ قابلمه نچسب را کمی روغن داغ شده و چند قاشقی از محلول ماست و زعفران بریزید تا علاوه بر این‌که ته‌دیگ ته‌چین رنگ خوبی بگیرد، برنج نیز به‌راحتی از ظرف جدا شود. یک لایه از برنج را ریخته و روی هر آن مرغ بریزید، بادمجان‌ها را روی مرغها بچینید.

لایه‌های بعدی را نیز به همین منوال بچینید. لایه آخر ته‌چین بادمجان شما باید از برنج باشد. در آخر روی برنج را آب و روغن بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد. برای تزئین این غذا می‌توان از زرشک، خلال پسته و بادام استفاده کرد.

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

نکات کلیدی در پخت ته چین مرغ

کشیدن فویل آلومینیومی بر روی قالب و یا قابلمه ته چین مرغ، باعث بهتر پخته شدن مرغ و برنج می شود.

ته چین را حتما در قابلمه و ظروف نچسب طبخ کنید.

بهتر است به جای روغن از کره برای تهیه ته چین استفاده کنید.

برای تهیه ته چین بهتر است از برنج ایرانی عطری استفاده شود.

 در تهیه ته چین  بهتر است از ماست چکیده و ترش استفاده کنید.

برای بهتر شدن عطر و طعم ته چین بهتر است از کمی گلاب استفاده کنید.

زعفران حتما باید خوب دم بکشد و سعی کنید از زعفران با کیفیت استفاده کنید.

مخلوط کردن کمی زرشک به ته چین باعث می شود تا طعمی بی نظیر پیدا کند.

ضخامت ته چین نباید خیلی نازک یا ضخیم باشد. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .