تبیان، دستیار زندگی

زیرساخت پهنای باند موبایل در ایران رشد کرده است

به گزارش ارتباطات هوشمند تبیان به نقل از وبسایت Budde؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد ، استقرار شبکه های ۴G طی سالهای اخیر افزایش یافته است و پوشش جمعیتی ۴G LTE حدود ۹۰ درصد رسیده است و دولت بنا دارد تا دو سال آینده شبکه ۵G را نیز راه‌اندازی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پهنای باند موبایل
همزمان با شیوع کرونا در ایران، تقاضا برای دسترسی به اینترنت در ایران افزایش یافت و سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل شروع به ارائه خدمات ویژه به مشترکان خود کردند. این اپراتورها عمده تمرکز خود را بر افزایش پهنای باند تلفن همراه گذاشته‌اند.

در حال حاضر، زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه پهنای باند در ایران فراهم شده است، استقرار شبکه‌های ۴G طی سالهای اخیر افزایش یافته است و پوشش جمعیتی ۴G LTE  حدود ۹۰ درصد رسیده است. علاوه‌براین، ایران به دنبال استقرار  شبکه همراه مبتی بر ۵G است؛ در همین راستا دولت به عنوان نیروی پیشگام وارد عرصه شده است تا خدمات مبتنی بر ۵G را تا دو سال دیگر به بهره‌برداری برساند. علاوه‌براین، علاقه ایران به فعالیت در زمینه اقتصا دیجیتال، رشد تعداد مشترکان و ایجاد شبکه ملی اینترنت (NIN)، از عوامل اصلی پیشبرد برنامه های توسعه پهنای باند و اجرایی شدن ایده شهر هوشمند است. مجموعه اینها زمینه رشد و توسعه صنعت مخابرات را در ایران فراهم می‌کند.

کرونا و تلکام

هرچند شیوع کرونا در سال میلادی جاری، به روز رسانی و تجهیز ICT را در کشور کند و دستیابی به شبکه ۵G را به تأخیر بیندازد اما گزارش نهادها و سازمان‌های دولتی و نظارتی در ایران نشان می‌دهد آنها در پی پاسخگویی به افزایش نیاز مخاطبان مشترکان تلفن همراه، ازجمله برنامه های یارانه‌ای آنلاین، خدمات بهداشتی و درمانی از راه دور و آموزش آنلاین و … هستند.

هشت دستاورد تلکامی ایران

در همین راستا می‌توان به بخشی از دستاوردهای ایران در زمینه تلکام، طی سال‌های اخیر اشاره کرد:

_ آغاز  فرایند خروج گروه MTN از ایران
_ دولت خواستار راه اندازی MCI خدمات ۵G در تهران تا پایان ماه جاری
_  آغاز فعالیت اپراتورها در زمینه ارائه خدمات رومینگ ملی برای بهبود توسعه ارتباطات در مناطق روستایی
_  صدور اجازه اشتراک شبکه فیبر نوری با رقبا توسط شرکت مخابرات(TCI)
_ نفوذ تلفن همراه هوشمند
_ اجرای برنامه ششم توسعه
_ گسترش شبکه فیبر ملی توسط Iranian-net
_ به روزرسانی داده‌های عملیاتی telcos تا Q2 2020 ، نمودارها و تحلیل‌های شاخص توسعه مخابرات و ارزیابی آثار شیوع کرونا بر بازار آن.

شرکت‌های ذکر شده در این گزارش که مهم‌ترین بازیگران این عرصه‌اند، عبارتند از:

شرکت مخابرات ایران (TCI) ، ارتباطات سیار ایران (MCI) ، MTN ایرانسل ، تأمین تلکام (رایتل).