تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه ترشی لیته

با رسیدن فصل پاییز کسانی که عاشق ترشی هستند، آستین بالا می زنند تا برای خود ترشی درست کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترشی لیته

یکی از قدیمی ترین و خوش طعم ترین ترشی های ایرانی، ترشی لیته است که ماند ترشی های دیگر به راحتی تهیه می شود، با این تفاوت که در تهیه ترشی ها، مواد را باید ریز و خرد کنید ولی در این نوع ترشی باید آن را در مخلوط ساز و یا چرخ گوشت بریزید و کاملا خرد کنید.

مواد اصلی این ترشی ، بادمجان و سیر می باشد. در ادامه طرز تهیه ترشی لیته را می گوییم.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته:


بادمجان یک کیلو

سبزی معطر پاک کرده نیم کیلو

فلفل دلمه ی سبز یک عدد

فلفل دلمه ی قرمز یک عدد

سیر رنده شده یک قاشق سوپ خوری

فلفل سبز 50 گرم

هویج 3 عدد

کلم پیچ سفید 250 گرم

سرکه یک کیلو

ادویه ی ترشی یک قاشق سوپ خوری

نعنای خشک یک قاشق غذاخوری

پونه ی خشک یک قاشق غذاخوری

زرد چوبه یک قاشق مرباخوری

 سیاه دانه یک قاشق مربا خوری

 سبزی ترشی لیته به طور معمول ترکیبی یکسان از پونه ، نعناع ، گشنیز ، جعفری ، مرزه و ترخون است. برای داشتن طعم و عطر بهتر در ترشی لیته می توانید از سبزیجات محلی و کوهی خوش عطر بنا بر سلیقه خود استفاده کنید.


طرز تهیه ترشی لیته:

 برای تهیه این ترشی خوشمزه ، ابتدا بادمجان را به خوبی بشویید تا آلودگی آن برداشته شود و بعد آنها را همراه پوست با یک لیوان سرکه و یک لیوان آب بپزید. سپس در صافی بریزید  تا آب اضافی آن خارج شود.

سبزی های معطر  را هم که شامل مرزه، ترخون، گشنیز، جعفری، نعنا و است را کاملاً خرد کنید.

سیر و بادمجان را با هم چرخ کنید.

کلم، هویج، فلفل دلمه ای سبز، فلفل دلمه ای قرمز و فلفل سبز تند را به طور کامل خرد کنید و  به بادمجان و سیر اضافه کنید. در صورتی که فلفل سبز مصرفی خیلی تند بود، مقدار آن را کمتر کنید.

ترشی لیته

در مرحله بعد سبزی معطر، ادویه ی ترشی، نمک، زردچوبه، سیاه دانه،نعنا و پونه ی خشک را ترکیب کنید و به مواد قبلی اضافه کنید. سرکه را به همه ی مواد بالا اضافه کنید و مرتب هم بزنید.
به همین آسانی و سادگی ترشی آماده است.

البته برخی برای تهیه ترشی لیته از بادمجان کبابی استفاده می کنند، که این روش بسیار خوشمزه تر از روش ساده ی آن است ، چون ترشی لیته طعم کبابی می گیرد.

 یکی از مهم ترین دلایل کپک زدن ترشی لیته این است که مواد ترشی قبل از خرد شدن رطوبت دارند و به خوبی خشک نشده اند،بهتر است قبل از خرد کردن مواد ترشی حتما آنها را با یک دستمال تمیز خشک کنید


نکات:

 برای تهیه لیته بادمجان بهتر است از بادمجان های بدون تخم استفاده کنید.

ترشی را در ظرفی که هوا نکشد، بریزید؛ درب آن را خوب ببندید و برای یک هفته در دمای محیط نگه دارید تا آماده شود. بعد از استفاده ترشی را در یخچال نگه داری کنید.

سبزی ترشی لیته به طور معمول ترکیبی یکسان از پونه ، نعناع ، گشنیز ، جعفری ، مرزه و ترخون است. برای داشتن طعم و عطر بهتر در ترشی لیته می توانید از سبزیجات محلی و کوهی خوش عطر بنا بر سلیقه خود استفاده کنید.

یکی از مهم ترین دلایل کپک زدن ترشی لیته این است که مواد ترشی قبل از خرد شدن رطوبت دارند و به خوبی خشک نشده اند،بهتر است قبل از خرد کردن مواد ترشی حتما آنها را با یک دستمال تمیز خشک کنید و پس از اینکه کاملا مطمئن شدید مواد ترشی دارای رطوبت نیستند انها را خرد کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .