تبیان، دستیار زندگی

حال زندگی‌تان را خوب کنید!

20 عادت سالم که کیفیت زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد (2)

با تغییر مواردی ساده در سبک زندگی‌تان می‌توانید به خودتان کمک کنید تا بهتر زندگی کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورزش کردن
در قسمت اول این مطلب به 10 عادت سالمی که تغییرات خوبی در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد، اشاره کردیم. حالا ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

۱۱- به تصمیم‌هایتان پایبند باشید و به آن‌ها عمل کنید

اگر به خودتان قول داده‌اید که هر روز بعد از کارتان به باشگاه بروید حتماً این کار را انجام دهید. اگر در برنامه روزانه‌تان نوشته‌اید که پروژه‌تان را تا امشب تمام کنید حتماً این کار را همین امشب انجام دهید. ما اکثراً فکر می‌کنیم که پایبند بودن به تصمیم‌ها آن‌قدرها مهم نیست و به‌سادگی آن‌ها را رها می‌کنیم در حالی که هر بار که قولی به خودمان می‌دهیم و زیر آن می‌زنیم در واقع اعتمادمان به خودمان را از دست می‌دهیم و اگر نتوانیم به خودمان اعتماد کنیم به چه کسی می‌توانیم؟

۱۲- مراقب افکارتان باشید

روزانه میلیاردها بایت اطلاعات به شما می‌رسد. بعضی از این اطلاعات به بیرون انداخته می‌شوند؛ اما بعضی دیگر افکار شما را می‌سازند. این افکار به معنی‌هایی تبدیل می‌شوند که با عقایدمان ساخته شده‌اند و خود باعث حرکت و عمل ما می‌شوند و عمل ما نتایجی را به دنبال خواهند داشت. پس اگر می‌خواهید که نتایجتان را عوض کنید افکارتان را عوض کنید!
اولین قدم در همه‌ی این کارها این است که افکارتان را شناسایی کنید و بعد از خود بپرسید آیا این فکر من را اذیت می‌کند یا به من کمک می‌کند؟ اگر کمکی به شما نمی‌کرد آن را بیرون بریزید و افکار جدیدی را جایگزین کنید.
ذهن شما بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید؛ به عنوان مثال با عوض کردن طرز فکرتان می‌توانید به معنای واقعی کلمه چیزهایی که روزانه می‌بینید را تغیر دهید.
اگر افکار و عقایدتان را تغیر دهید می‌توانید به سرعت تغیر را در زندگی‌تان مشاهده کنید.

۱۳- برای نزدیک‌تر شدن به اهدافتان تلاش کنید

اگر بخواهید عضله بسازید باید پروتئین بیشتری مصرف کنید، وزنه بزنید و .... همان‌طور که اگر بخواهید وزن کم کنید احتمالاً هر روز فست فود نمی‌خورید؛ اما ما گاهی وقت‌ها اهداف و موفقیتمان را زیر پا می‌گذاریم. معمولاً این اتفاق به این دلیل می‌افتند که اهدافمان از محدوده‌ی امن ذهن ما خارج هستند. اگر می‌دانید چه می‌خواهید برای آن برنامه‌ریزی کنید و تمام افکار و رفتارهایی که هم سوی هدفتان نیستند را کنار بگذارید.

۱۴- روتین‌های جدید و سالم را امتحان کنید

اگر کارهایی که همیشه انجام می‌دهید را انجام دهید همان نتایج قبلی را می‌گیرید. اگر احساس می‌کنید راکد هستید سبک زندگی‌تان را عوض کنید و چیز جدیدی را امتحان کنید.
ایجاد روتین‌های جدید نه تنها به زندگی شما طعم جدید می‌بخشد بلکه باعث می‌شود تا در چرخه‌ی انجام کارهای مشابه بارها و بارها گیر نکنید.
این تغیر لازم نیست بزرگ و سخت باشد پس تغییرات سالم را به زندگی‌تان اضافه کنید.

ما اکثراً فکر می‌کنیم که پایبند بودن به تصمیم‌ها آن‌قدرها مهم نیست و به‌سادگی آن‌ها را رها می‌کنیم در حالی که هر بار که قولی به خودمان می‌دهیم و زیر آن می‌زنیم در واقع اعتمادمان به خودمان را از دست می‌دهیم و اگر نتوانیم به خودمان اعتماد کنیم به چه کسی می‌توانیم؟


۱۵- برای خودتان مرز تعین کنید و به آن پایبند باشید

به عنوان فردی با تمایلات محبوب بودن برای مردم، این کار می‌تواند برایتان چالش بزرگی باشد؛ ولی این مسئله به تیپ شخصیتی شما بستگی ندارد و برای همه حیاتی و ضروری است. تعین حد و حدود می‌تواند به راحتیِ نه گفتن، تنظیم زمان قطع برای تماس‌های تلفنی و چسبیدن به هدف‌هایتان باشد.
حد و حدود بسیار مهم‌اند زیرا باعث می‌شوند دیگران بدانند که شما چه چیزهایی را می‌توانید تحمل کنید و چه چیزهایی را نمی‌توانید.
با خانواده و دوست‌هایتان در مورد کارهایی که دوست دارید و کارهایی که دوست ندارید صحبت کنید و اگر چیزی شما را آزار می‌دهد آن را به صورت واضح به آن‌ها گوشزد کنید. همچنین همان‌طور که برای جسم و روحتان حد و مرزی قائل هستید برای زمانتان هم چارچوبی را در نظر بگیرید. باید این را بدانید که نه گفتن به بعضی انسان‌ها و درخواست‌هایشان شما را به فردی بد تبدیل نخواهد کرد. این زندگی شماست و شما این قدرت را دارید که آن را در هر زمانی تغیر دهید.

16- به دردنخورها را از زندگی‌تان حذف کنید

اگر چیزی برای شما شادی به ارمغان نمی‌آورد و به شما برای رسیدن به اهدافتان خدمت نمی‌کند از شرش خلاص شوید.
پاکسازی زندگی‌تان می‌تواند ویرانی‌های ذهنی شما را از بین ببرد.
همچنین شما می‌توانید آدم‌ها و یا حتی رفتارها و افکاری که برایتان سودی ندارند و سمی هستند از زندگی‌تان حذف کنید؛ هم از دنیای واقعی و هم از دنیای مجازی.
یا مثلاً اگر عادت دارید روزی 5 ساعت تلویزیون ببینید آن را به سرعت کنار بگذارید و آن را با خواندن کتاب جدید یا گوش دادن پادکست جایگزین کنید.

۱۷- طرز فکرتان را در اولویت قرار دهید

ذهنیت و طرز فکر شما قوی‌ترین سلاح شماست. به این معنی که شما همه چیز را بر اساس چشم‌انداز مخصوص به خودتان می‌بینید. به همین دلیل است که اگر شما به دو نفر یک نقاشی را نشان دهید و از آن‌ها بخواهید آن را تفسیر کنند ممکن است نظراتی کاملاً متفاوت داشته باشند که برگرفته از تجربه‌های شخصی، افکار و اعتقادات آن‌هاست.
راه‌های متعددی برای بازسازی ذهنیت و تغیر طرز فکرتان وجود دارد. عنوان مثال: مدیتیشن، هیپنوتیزم، تمرین شکرگزاری و تکنیک‌های NLP.

۱۸- سرگرمی جدیدی را امتحان کنید

کاری که خودتان دوست دارید را پیدا کنید و آن را انجام دهید. توجه کنید که این سرگرمی حتماً باید موردعلاقه‌ی خودتان باشد نه دیگران چون این کار برای لذت بردن شخص شماست. چیزی که شما را به هیجان آورد مثل نقاشی، شرکت در کلاس عکاسی، اسکیت‌بازی، دویدن، مدیتیشن و ... . این لیست نامتناهی است.
سرگرمی را انتخاب کنید که شما را خوشحال می‌کند و آن را انجام دهید.

۱۹- به دیگران لبخند بزنید

اگر بتوانید روز شخصی را بدون پرداخت حتی یک ریال بسازید این کار را می‌کنید؟ پس لبخند بزنید. این کار مجانی است. شما هیچ تصوری از آنچه دیگران تجربه می‌کنند ندارید و نمی‌دانید که یک لبخند برای یک نفر چه کاری می‌تواند انجام دهد. وقتی شما شخصی را ببینید که به دیگران لبخند می‌زند دلتان می‌خواهد شما هم لبخند بزنید؛ زیرا این کار او شما را خوشحال می‌کند.
امروزه همه بسیار مشغول هستیم و این لبخند زدن حداقل کاری است که می‌توانیم برای هم انجام دهیم. اگر ما انرژی مثبت به دیگران بدهیم این انرژی مثبت به مقدار بیشتری به خودمان برمی‌گردد. مهربان بودن هزینه‌ای ندارد بیایید مهربان باشیم.

۲۰- از یکدیگر کمک بخواهید

درخواست کمک کردن از جمله کارهایی ست که اکثر افراد از آن کراهت دارند. این کار باعث می‌شود احساس معذب بودن و اذیت شدن بکنید و ترجیح بدهید خودتان مشکلتان را حل کنید که معمولاً چند برابر زمان می‌گیرد و بسیار خسته‌کننده و اذیت کننده است.
درخواست کمک یکی از راهکارهایی ست که همه‌مان باید روی آن کار کنیم؛ زیرا اگر بخواهید به جایی بروید بسیار زودتر می‌رسید اگر چند دقیقه بایستید و از کسی آدرس را بپرسید. بدین منظور می‌توانید از یکی از روش‌های استفاده از یک دوره آنلاین، استخدام مربی، خواندن کتاب الکترونیکی، تماشای ویدیوی آموزشی و مراجعه به یک درمانگر دارای پروانه کمک بگیرید.
اگر می‌خواهید یک شغل جدیدی را شروع کنید، یا بازاریابی کنید یا به دنبال شخصی باشید که بتواند در افکار شما به شما کمک کند، درخواست کمک بسیار سریع‌تر شما را به هدفتان می‌رساند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.