تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کلم شور

کلم شور یا شور گل کلم ، از مخلفات خوشمزه و پرطرفدار در کنار غذا به شمار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گل کلم

در بین همه ترشیجاتی که در کنار غذا میل می شود، کلم شور از همه خوشمزه تر و پرطرفدار تر است. این ترشی به آسانی تهیه می شود.

در واقع کلم شور ، ترکیبی از گل کلم، آب ، نمک و کمی سرکه است. وقتی غذا همراه با کلم شور خورده می شود، مزه ی آن چند برابر می شود.

 با فرارسیدن فصل پاییز و فراوانی گل کلم و هویج می توانید یک کلم شور خوشمزه برای خودتان تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه شور گل کلم را بیان کنیم.

یکی از روشهای نگهداری گل کلم که از قدیم در میان مردم رواج داشته، شور انداختن گل کلم می باشد.

مواد لازم برای تهیه کلم شور :


گل کلم 2 کیلوگرم

آب جوشیده سرد شده 4 لیوان

نمک 2 قاشق غذاخوری سرپر

سرکه سفید 4 قاشق غذاخوری

فلفل تند 2-3 عدد

سیر 5-6 حبه

سبزی معطر شامل نعنا، ترخون و جعفری 100 گرم

  پس از اضافه کردن آب نمک، به این علت که مواد، مقداری از آب نمک را جذب میکنند سطح آب نمک پایین‌تر میرود. پس دقت کنید که حتما آب نمک روی تمام شورها را بپوشاند و بالاتر باشد ،چون سبزی هایی که بیرون از آب نمک بمانند کپک میزنند.


طرز تهیه کلم شور:


یرای تهیه این ترشی خوشمزه و دوست داشتنی، ابتدا برگ های سبز دور تا دور گل کلم را جدا کنید و با یک چاقوی تیز ساقه‌ ته گل کلم را هم جدا کنید و بعد گل کلم را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و اگر روی قسمت‌هایی از آن تیرگی دارد با چاقو بگیرید.

در مرحله بعد تکه های گل کلم را با آب سرد بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن خارج شود. سپس روی یک پارچه نخی تمیز در یک لایه پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

به ازای هر 2 لیوان آب، یک قاشق سرپر نمک به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب به جوش آید و سپس به ازای هر ۴ لیوان آب، ۴ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید، حرارت را خاموش کنید و فرصت دهید آب خنک شود.

 بهتر است این مرحله را از شب قبل انجام دهید تا فرصت زیادی برای خنک شدن مخلوط اب نمک و سرکه به اندازه کافی داشته باشید.

 بطری هایی را هم که می خواهید گل کلم را داخل آن بریزید ، از قبل بشویید و  اجازه دهید تا آنها هم خشک شوند.

 در مرحله بعدی سیر را پوست بگیرید، بشویید و روی پارچه نخی بگذارید تا کاملا خشک شود.

همچنین فلفل های تندی را که می خواهید استفاده کنید را هم بشویید و روی پارچه نخی قرار دهید تا خشک شوند.

ته بطری شیشه‌ای ابتدا یک لایه سبزی معطر، سپس یک لایه گل کلم، یک حبه سیر و یک فلفل سبز بریزید. همه مواد را به همین ترتیب لایه لایه در بطری بریزید تا بطری کاملا پر شود.

از مخلوط آب نمک و سرکه روی مواد بریزید تا بطری پر شود، سپس درب بطری را محکم بسته و در جای خنک قرار دهید.نزدیک ده تا دوازده روز صبر کنید تا این ترشی خوشمزه آماده خوردن باشد.

 البته بیشتر افراد شور کلم را به تنهایی و فقط با گل کلم تهیه نمی کنند. آنها در این ترشی خوشمزه انواع و اقسام مواد را می ریزند. مثلا در کنار گل کلم، هویج، کرفس، خیار ، گوجه سبز هم استفاده می کنند.
ترشی مخلوط

راه های جلوگیری از کپک از زدن کلم شور:


یکی از دغدغه های بسیاری از بانوان این است که ترشی که درست می کنند ، کپک نزد . بهتر است برای اینکه ترشی کپک نزد به نکات زیر توجه کنید:

1-ترشی را در یخچال نگه دارید. تا زمانی که در بطری شور گل کلم باز نشود، می‌توانید آن را در بیرون از یخچال و البته در جای خنک نگهداری کنید. ولی وقتی در  بطری باز شد باید در یخچال نگهداری شود که کپک نزند.

2- برای استفاده از آن از قاشق تمیز استفاده کنید.

3- در بطری را محکم ببندید که هوا نکشد و کپک نزند.

4- برای جلوگیری از کپک زدن شور گل کلم، بطری‌ها را قبل از استفاده تمیز بشویید و خوب خشک کنید یا حتی برای محکم کاری آن‌ها را استریل کنید.

5- مواد شور و ظرفی که می خواهید مواد را داخل آن بریزید، کاملا خشک باشد، تا ترشی کپک نزند.

6- پس از اضافه کردن آب نمک، به این علت که مواد، مقداری از آب نمک را جذب میکنند سطح آب نمک پایین‌تر میرود. پس دقت کنید که حتما آب نمک روی تمام شورها را بپوشاند و بالاتر باشد ،چون سبزی هایی که بیرون از آب نمک بمانند کپک میزنند.

7- برای جلوگیری از کپک زدن ، می توانید می‌توانید چند عدد گل‌پر به آن اضافه کنید.

 
زمانی که آب رو روی مواد شور میریزید باید گرم باشد ، یعنی نه به داغی اولش و نه اینکه سرد شده باشد ،علتش هم این است که باعث زود رسیدن شور و همین طور ترد شدنش میشود.


نکات:


 برای اینکه گلم کلم زودتر آماده شود می توانید در چهار روز اول تهیه این ترشی ، آن را در جای گرم نگهداری کنید و بعد آن را در یخچال بگذارید. در واقع در شهرهای گرمسیری این ترشی خوشمزه یک هفته ای آماده می شود.

پس از اینکه رنگ آب شور گل کلم شروع به کدر شدن کرد، آماده است که آن را در یخچال قرار داده و مصرف کنید.

 اگر می خواهیدمزه ی  این ترشی ، تند تر شود، چند شیار بر روی فلفل های آن ایجاد کنید.

برای جلوگیری از هوا کشیدن و لزج شدن مواد شور، ابتدا با کیسه فریزر روی دبه را بپوشانید سپس درب آن را محکم کنید.
علت لزج شدن آب شور، می تواند هوا کشیدن و یا کم نمک بودن شورآب و حتی خیس بودن مواد  هم باشد.

زمانی که آب رو روی مواد شور میریزید باید گرم باشد ، یعنی نه به داغی اولش و نه اینکه سرد شده باشد ،علتش هم این است که باعث زود رسیدن شور و همین طور ترد شدنش میشود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .