تبیان، دستیار زندگی

تغییراتی ساده با اثراتی بزرگ!

20 عادت سالم که کیفیت زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد (1)

برای این‌که کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشید نیازی نیست کارهای خاص و بزرگی انجام دهید؛ در واقع این کار بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید و تنها نیاز به ایجاد و یا تغییر چند عادت کوچک دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب خواندن

۱- هر ماه یک کتاب جدید بخوانید

قبل از اینکه به زیاد بودن ۱۲ کتاب در سال اعتراض کنید در نظر داشته باشید که هیچ‌چیز بهتر از باز کردن بسته‌ی کتاب‌ها و یاد گرفتن چیزهای جدید و جالب که تا حالا نشنیده‌اید نیست. یا حتی گوش دادن به کتاب‌های صوتی می‌تواند مفهومی در بر داشته باشد که زندگی شما را به کلی عوض کند. مهم نیست چطور کتابی را می‌پسندید. میلیون‌ها کتاب وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.
اگر می‌خواهید رشد کنید، یاد بگیرید، یا آگاهی خود را افزایش دهید کتاب خواندن یکی از راه‌های متعدد برای رسیدن به این اهداف است و ماهیانه یک کتاب خواندن بهترین قدم برای شروع.
تصور کنید زندگی‌تان بعد از خواندن ۱۲ کتاب چه تغیری با الآن خواهد داشت؟

۲- یاد گرفتن را یک سرگرمی بدانید

یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های الهی توانایی یاد گرفتن چیزهای جدید است. ما در کودکی دائماً در حال یادگیری هستیم، دنیا را می‌گردیم و مجذوب پدیده‌های جدید اطرافمان می‌شویم. ولی وقتی بزرگسال می‌شویم عطشمان برای یادگیری فروکش می‌کند. یکی از راه‌های بهبود بخشیدن به زندگی‌تان حفظ کردن همین عطش است!
هنر جدیدی را انتخاب کنید و شروع به یادگیری کنید، کتاب‌هایی را انتخاب کنید و از محتوای آن‌ها چیزهای جدید یاد بگیرید، پادکست‌هایی را پیدا کرده و راجع به موضوعات مختلف گوش دهید.
انتخاب‌های شما برای یادگیری بی‌پایان است؛ اما مهم‌ترین چیز باقی ماندن بر آن و رها نکردنش است.

یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های الهی توانایی یاد گرفتن چیزهای جدید است. ما در کودکی دائماً در حال یادگیری هستیم، دنیا را می‌گردیم و مجذوب پدیده‌های جدید اطرافمان می‌شویم. ولی وقتی بزرگسال می‌شویم عطشمان برای یادگیری فروکش می‌کند. یکی از راه‌های بهبود بخشیدن به زندگی‌تان حفظ کردن همین عطش است


۳- از منطقه‌ی امن ذهن خود بیرون بیایید

این یکی از سخت‌ترین راهکارهاست. همچنین یکی از ترسناک‌ترین‌ها برای کسانی که نفسشان آن‌ها را بارها و بارها به انجام دادن کارهای روزمره و یکسان تشویق می‌کند. باید این را بدانید که تکرار و تمرین عبور از چارچوب ذهنی‌تان به‌مرور باعث ساده‌تر شدن آن می‌شود. بیرون آمدن از منطقه‌ی امن ذهنتان را مثل یک تفریح بدانید و کارهایی انجام دهید که در روتین عادی زندگی‌تان هیچ‌وقت به سراغ آن‌ها نرفته‌اید. مثلاً از مسیرهای مختلفی برای رفتن به خانه استفاده کنید، با همسایه‌تان بیرون بروید، اندکی بدوید و یا هر کاری که به آن علاقه دارید.
منطقه‌ی امن ذهن افراد متفاوت است؛ کارهایی کنید که خارج از حباب فکری زندگی‌تان است مهم نیست این کار چقدر بزرگ یا کوچک است. این کار جزو عادت‌های ثابت شما خواهد شد.
اگر می‌خواهید اثری را در زندگی ببینید که هیچ‌گاه مشابهش را ندیدید پس کارهایی را بکنید که هرگز مثل آن‌ها را انجام نداده‌اید.

۴- برای زمانتان ارزش قائل باشید

زمان تنها چیزی است در این دنیا که نمی‌توان آن را به عقب برگرداند و این بدان معناست که باارزش‌ترین دارایی شما است. با این حال ما خیلی راحت آن را می‌گذرانیم؛ آن را به کسانی اختصاص می‌دهیم که شایستگی آن را ندارند یا دسته‌ای دیگر آن را در فضای مجازی هدر می‌دهند.
ارزش‌گذاری برای زمانتان را مهم‌ترین اصل خود قرار دهید. با این کار به طور طبیعی به سمت کارهایی جذب می‌شوید که در راستای هدفتان هستند و شما را به آنجایی که می‌خواهید خواهند رساند.

۵- به طور دقیق اهدافتان را مشخص کنید

افراد موفق دقیقاً می‌دانند می‌خواهند به چه چیزی دست یابند. دقت کنید که عنوان شد به چه چیزی دست یابند نه اینکه چطور به آن چیز برسند زیرا چگونگی آن اهمیتی ندارد. آن‌ها می‌دانند چه می‌خواهند و راه‌هایی را به آن هدف‌هایشان می‌سازند تا مطمئن شوند که به آن می‌رسند فارغ از این‌که چقدر این راه‌ها طاقت‌فرسا و طولانی باشند.
این یک حقیقت است که شما باید بدانید چه می‌خواهید قبل از اینکه به آن برسید.
این یک قاعده‌ی کلی و مهم در قانون جاذبه است. بنشینید و سنگ‌هایتان را با خودتان وا بکنید! چه می‌خواهید؟ چه نمی‌خواهید؟ و به هدف‌هایتان توجه کنید تا هنگامی که به بیراهه رفتید شما را به راه درست برگردانند.

۶- به خودتان اهمیت بدهید

این‌که خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان اهمیت بدهید برای سلامتی فکری شما بسیار مفید است.
باید قبل از کمک به دیگران از سلامت خودتان مطمئن باشید زیرا شما نمی‌توانید قبل از اینکه بهترین خودتان باشید سودی به دیگری برسانید.
برای خودتان وقت بگذارید و راه‌های مختلف برای رسیدگی به خودتان را امتحان کنید و آن را جزو برنامه‌ی ثابت خود قرار دهید و اثر آن را به‌وضوح احساس کنید؛ هم فیزیکی و هم به‌صورت ذهنی.

۷- خودآگاهی و مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن تنها زمانی است که سرتان پر از فکرهای مختلف نیست و خب هدف ما همین است. مدیتیشن خیلی بیشتر از چهارزانو نشستن روی زمین چشم‌ها را بستن و راندن افکار برای ۵ دقیقه به بیرون از ذهن است.
مدیتیشن به شما یاد می‌دهد که چگونه افکارتان را ببینید به جای اینکه به آن‌ها واکنش نشان دهید تا بتوانید بیشتر در «الآن» حضور داشته باشید. زیرا مهم‌ترین لحظه‌ها در زندگی همین حالا هستند.
هر روز ۵ دقیقه را به مدیتیشن اختصاص دهید و رؤیاها و آرزوهای خود را در زندگی‌تان تجسم کنید.

۸- شکرگزار باشید

هر روز شکرگزاری کنید تا با آدم‌ها، مکان‌ها و حتی اشیای خوب مواجه شوید. شکرگزاری باعث می‌شود شما به انسان شادتری تبدیل شوید. تمرین شکرگزاری ساده است. برای هر چیزی که دارید متشکر باشید. حتی برای هوایی که آن را تنفس می‌کنید.

۹- با دوستانتان وقت بگذرانید

بعضی اوقات زندگی مثل مانعی می‌شود و بین کار، بچه‌ها، جلسات و ...، زندگی اجتماعی شما از پنجره پرتاب می‌شود. اگر در همچین شرایطی هستید باید دقت کنید که به عنوان یک بزرگسال چقدر به پیدا کردن دوست‌ها اهمیت می‌دهید؟ و روی آن مانور دهید.
منافع زیادی در گذراندن زمان با دوستان وجود دارد مثل کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی، ارتقای سلامت و همچنین باعث شادتر شدن شما می‌شود.

۱۰- از استرس خود بکاهید

استرس مانند یک پشه‌ی مزاحم است که شما را رها نمی‌کند و دقیقاً در مواقعی که اصلاً توقعش را ندارید سراغ شما می‌آید.
راه‌های متعددی برای کاهش استرس وجود دارد مثل: ورزش روزانه، مصرف غذاهای سالم، مجله خواندن و ... اما یکی از بهترین‌های آن این است: فقط روی چیزی که در کنترل شما است تمرکز کنید و باقی چیزها را رها کنید. شما نمی‌تواند انسان‌های اطرافتان و یا شرایط را کنترل کنید اما ۱۰۰ درصد می‌توانید عکس‌العمل خود را کنترل کنید.
آیا قرار است مواردی باشند که شما را تحت فشار قرار دهند؟ ناامیدکننده باشند؟ یا باعث شوند شما ناراحت شوید؟ «بله» زندگی همین‌هاست؛ اما این مسائل با فکر کردن زیاد و هدر کردن وقت برای ساعت‌ها حل نمی‌شوند.

ادامه دارد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.