تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه بیف استراگانوف

بیف استراگانوف یکی از غذاهای معروف روسی است، این غذا با گوشت گوساله به همراه خامه تهیه شده و بسیار لذیذ و خوش طعم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیف استراگانف
بیف استروگانوف به دلیل خوشمزه بودن طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است، و این غذا در منوی تغذیه ای مردم ایران نیز وارد شده و محبوبیت زیادی دارد. بیف استراگانف به روش های متفاوت و مواد غذایی مختلفی مانند گوشت مرغ و گوشت گوساله طبخ می شود و بسیار پر کالری و پرانرژی است.

برای افرادی که از رژیم لاغری پیروی می کنند، تهیه بیف استروگانف با گوشت یا مرغ بدون خامه بهتر است. برای این منظور به جای خامه سس را با شیر درست کنید و بعد از آماده شدن مواد سس سفید، یک یا دو قاشق غذاخوری سس مایونز کم چرب به آن اضافه کنید.

 اغلب افراد فقط بیف‌ استروگانف را به عنوان یک غذای روسی می‌شناسند اما واقعیت این است که آشپزی روسی یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مطبخ‌های دنیاست.

روس‌ها فرهنگ غذایی رنگانگی دارند، تنوع آشپزی روسی در ابتدا ساده و ابتدایی بود اما به مرور زمان غذاهای ‌روسی جایگاه خودشان را در آشپزخانه‌های سرتاسر جهان پیدا کردند.

طرز تهیه بیف‌ استروگانف با گوشت یا مرغ از دیرباز به عنوان یک غذای کلاسیک روسی در آشپزی این کشور پهناور قدمتی قدیمی دارد و تاریخچه طبخ آن به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد، این غذاها در نخستین بار توسط یک آشپز روسی به نام "الکساندر استراگانف" با گوشت گوساله، خامه و پیاز در رستورانی در شهر ادسا روسیه طبخ و به نام خودش ثبت کرد. 

 

بیف استراگانف

طرز تهیه بیف استراگانف

همانطور که از نام بیف استراگانف پیداست، این غذا یک غذای روسی است. کودکان یکی از طرفداران پرو پا قرص این غذا هستند. می‌توان در کنار جعفری آن را استفاده کرد. البته که رستوران‌داران این غذا را خیلی شکیل و خوشمزه درست می کنند.مواد لازم:
- گوشت گوساله                500 گرم
- قارچ                             200 گرم
- پیاز                              2 عدد
- سیب زمینی متوسط       3 عدد
- خامه                           250 گرم
- شیر                             نصف پیمانه
- نمک و فلفل سیاه          به اندازه کافی
- آرد                              2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
در مرحله اول گوشت گوساله را پس از شستن به صورت مستطیلی و نازک نازک برش دهید. پیاز را پوست گرفته و بشویید و ریز خورد کنید.

قابلمه ای را روی حرارت گاز قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید و زیر شعله حرارت را کم کنید تا روغن نسوزد.

پیازهای خورد شده را داخل روغن سرخ کنید بعد گوشت های قطعه قطعه شده را به پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت بپزد و آب گوشت تبخیر شود. (تقریباً آب اضافه شده سه لیوان باشد.)

بعد هم قارچ را شسته و پاک کنید و بصورت نازک ورقه ورقه کنید و کنار بگذارید. وقتی که گوشت پخت و آب داخل ظرف هم تبخیر شد زمان آن است که قارچ ها را اضافه کنید. همین که قارچ آب انداخت اجازه دهید آب قارچ هم تبخیر شود.

برای تهیه سس اول شیر را در ظرفی بریزید و در آن مقداری آرد به آن اضافه و نمک، فلفل را ریخته و خوب مخلوط کنید تا با هم مخلوط شوند.

سپس همه مواد را به گوشت و قارچ اضافه کرده و خوب هم بزنید. بعد خامه را اضافه کنید و تفت دهید تا با هم مخلوط شوند و حالا زیر شعله گاز را خاموش کنید.

سیب زمینی ها را بعد از شستن خلال کنید و داخل یک ماهی تابه روغن بریزید و زیر گاز را کم کنید تا روغن کاملا داغ شود سپس سیب زمینی ها را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا کاملا سرخ شوند.

بیف استراگانوف آماده شده را داخل ظرفی ریخته و سیب زمینی های سرخ شده را دور تا دور ظرف بچینید و نوش جان کنید. این غذا را با سس سفید یا سس قرمز می توانید میل کنید.

بیف استراگانف

راه های خوشمزه شدن بیف استراگانوف

- این غذا را حتما با کره تهیه کنید.  

- بهترین قسمت گوشت گوساله برای تهیه بیف استراگانف راسته آن است تا خوشمزه تر شود.

- برای خوشمزه تر شدن غذا می‌توانید به سس سفیدتان خامه اضافه کنید.

- می توانید بجای سس سفید از پنیر پارمزان استفاده کنید.

- گوشت اگر استیکی باشد، طعم خامه بیشتر به گوشت نفوذ کرده و خوشمزه تر می شود.

- دقت کنید حتما به این غذا قارچ اضافه کنید زیرا طعم آن را بسیار خوش طعم تر می کند.

رب را قبل از خامه اضافه نکنید، به خاطر اینکه طعم بیف استراگانف با این روش خیلی بهتر می شود.

- زمانی که گوشتتان خوب پخته شده سعی کنید پیاز داغ را بصورت پوره در آورید و بعد به گوشت اضافه کنید.

در کل داخل ایران تنوع زیادی در پخت این غذا دارند. گاهی برای طعم آن از شکر و آب لیمو استفاده می کنند و یا سبزیجات متنوع مخصوصا آویشن، فلفل سیاه  و نمک کاربرد زیادی در این غذا دارد.

بیف استراگانف

طرزتهیه بیف استروگانف اصلی و حرفه ای

بیف استروگانوف یکی از غذاهای خوشمزه ی کشور روسیه است که طرفداران زیادی در ایران دارد. این غذا را می توانید به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا استفاده کنید.مواد لازم:
- گوشت گوساله بدون استخوان (فیله)     نیم کیلو
- خامه                                               200 گرم
- قارچ                                                نیم کیلو
- پیاز                                                دو عدد متوسط
- نمک و فلفل سیاه و زردچوبه              به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای بیف استروگانوف اصلی باید گوشت را به صورت نوارهایی به پهنای ی دو سانت و ضخامت یک سانت برش دهید.

بعد پیاز ها رو هم خلالی کرده و در مقداری روغن یا بهتر است در کره سرخ کنید.

وقتی پیازها طلایی شد گوشت را اضافه کنید و با کمی فلفل سیاه تفت دهید.

دقت داشته باشید که باید حرارت گاز کم باشد تا غذا با شعله کم پخته شود، به مدت پانزده دقیقه غذا را تفت می دهیم تا کاملا پهته شود.  البته به دلیل اینکه تکه های گوشت خیلی نازک است زود می پزد

بعد نمک اضافه کرده و خامه را نیز اضافه می کنیم  در این مرحله قارچ ها را به صورت ورقه ورقه برش داده و به گوشت اضافه می کنیم، اگر دیدید که غلظت غذای شما زیاد است می توانید به مقدار بسیار کمی آب اضافه کنید. 

اگر دیدید که غذای شما کمی آبکی است می توانید یک قاشق مرباخوری آرد گندم را با کمی آب مخلوط کرده و به بیف استراگانف اضافه کنید تا بعد از کمی جوش خوردن به غلظت مناسب برشد. بعد از 10 دقیقه پخت غذا شما آماده است.

 بیف استراگانف فرانسوی

طرز تهیه بیف استراگانف فرانسوی

طرز تهیه بیف استروگانف و چیکن استروگانف فرانسوی هم  دقیقا شبیه پخت نوع روسی آن است.مواد لازم:

بیف استراگانوف یکی از غذاهای معروف روسی است، این غذا با گوشت گوساله به همراه خامه تهیه شده و بسیار لذیذ و خوش طعم است.


- گوشت فیله گوساله          900 گرم
- آب گوشت                     2 پیمانه
- قارچ                             4 عدد
- پیاز                              3 عدد
- کره                               4 قاشق غذاخوری
- آرد                                نصف پیمانه
- برگ بو                          1 عدد
- آویشن                         یک شاخه
- سیر                              2 حبه
- جعفری                         چند شاخه
- رشته فرنگی( نودل)         3 پیمانه
- سس ورچستر شیر           2 قاشق چایخوری
- نمک و فلفل                    به مقدار لازم
- روغن                             2 قاشق غذاخوری
- پنیر پیتزای رنده شده        یک و نیم پیمانه
- خامه ترش                      دو سوم پیمانه
- سرکه سیب                    یک چهارم پیمانه

طرز تهیه:
در مرحله اول گوشت را به اندازه دو بند انگشت به صورت نوارهای باریک خرد کرده و کمی بکوبید. سپس یک پیاز را به صورت خلالی خرد کنید.

یک ظرف مناسب انتخاب کرده و داخل آن کره بریزید و روی شعله کم قرار دهید. پس از آب شدن کره، پیاز را اضافه کنید و صبر کنید تا کمی سبک شوند.

سپس گوشت ها را اضافه کرده و هم بزنید و تفت دهید. بعد سیر، برگ بو، آویشن، فلفل سیاه، سرکه سیب و سس ورچستر شیر را اضافه کنید. بعد از آب گوشت یا آب جوش را اضافه کنید.

در این مرحله آرد را به مقدار کمی آب سرد مخلوط کرده و به غذا اضافه کنید. در اواخر پخت، آویشن و برگ بو و سیر را از قابلمه بیرون بیاورید و رشته فرنگی و نمک را اضافه کنید. دقت کنید که رشته فرنگی نباید خیلی نرم و له شود. همچنین آب گوشت باید مثل یک سس غلیظ شود.

حالا یک ماهیتابه بردارید و آن را روی شعله اجاق قرار دهید و روغن را به آن اضافه کنید تا داغ شود و سپس پیازهایی را که خلالی خرد کرده اید را درون آن بریزید و اجازه دهید تا کمی تفت بخورد تا نرم و سبک شود.

گوشت و رشته فرنگی را از صافی رد کرده تا سس از آن ها جدا شوند. در ظرف مخصوص فر، گوشت و رشته فرنگی را به صورت یک لایه درون آن قرار دهید.

سپس پیازهای سرخ شده و جعفری ریز شده را روی آن بریزید و بعد دو سوم پنیر را به صورت یک لایه روی آن ها اضافه کنید. بعد قارچ ها را حلقه حلقه کنید و روی آن ها بچینید. و در انتها بقیه ی پنیرها را روی قارچ ها بریزید.

در این مرحله ظرف را داخل فر قرار دهید و با حرارت گریل از بالا برای چند لحظه اجازه دهید تا پنیر طلایی شود. در انتها خامه ترش را روی آن بریزید و نوش جان کنید.

 

 بیف استراگانف فرانسوی

نکات مهم در تهیه بیف استروگانف 

برای افرادی که رژیم دارند، تهیه بیف استروگانف با گوشت یا مرغ بدون خامه بهتر است. برای این منظور به جای خامه سس را با شیر درست کنید و بعد از آماده شدن مواد سس سفید، یک یا دو قاشق غذاخوری سس مایونز کم چرب به آن اضافه کنید.

برای تهیه بیف استراگانف اگر گوشت گوساله را نمی‌پسندید با گوشت گوسفند هم می‌توانید آن را تهیه کنید.(ولی گوشت اصلی بیف استروگانف، گوساله است.)

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .