تبیان، دستیار زندگی

عوارض استرس؛ از کمردرد تا ریزش مو

7 علامت استرس که نادیده‌اش می‌گیرید

استرس یک فرآیند طبیعی در بدن است که در مواجهه با شرایط بیرونی بروز می‌کند و در واقع نوعی واکنش دفاعی شامل واکنش فیزیولوژیکی یا روانی است. استرس به اشکال مختلفی بروز می‌کند که باید انواع آن را شناخت. در واقع علائم استرس می‌تواند به راحتی تعادل احساسی و عاطفی فرد را برهم بزند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استرس
بدن انسان با تمام امکانات جسمی، روانی و رفتاری خود به دنبال راهی می‌گردد تا با شرایط حاکم روبه‌رو شود. استرس منشأ غریزی برای ادامه بقا دارد و به طور ذاتی جزو لاینفک بشر محسوب می‌شود. در این شرایط نیز اندام‌هایی مانند مغز یا قلب درگیر می‌شوند.
با وجود اینکه گاهی استرس صرفاً واکنشی به تغییرات محیطی است اما در اغلب موارد می‌تواند به مشکلی جدی برای بدن تبدیل شود که علائم خاص خودش را دارد. مسئله نگران‌کننده این است که در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم استرس‌های روزانه به قدری پیش پا افتاده و معمولی شده‌اند که اغلب علائم آن نادیده گرفته می‌شود و این موضوع نیز می‌تواند به مشکلات جدی و مزمن در سلامتی منجر شود. به همین دلیل لازم است که یاد بگیریم استرس و علائم آن را بشناسیم و بدانیم که این واکنش طبیعی چگونه خود را بروز می‌دهد. با ما همراه باشید تا با علائم استرس بیشتر آشنا شوید.

سردرد یکی از اساسی‌ترین علائم استرس

میزان زیادی از سردردهایی که افراد بالغ تجربه می‌کنند در نتیجه قرار گرفتن در معرض استرس مداوم است. این وضعیت روحی روانی باعث بروز انقباض در رگ‌های خونی می‌شود. این انقباض‌ها نیز جریان خون به سمت مغز را کاهش می‌دهند و باعث افزایش فشار در ناحیه سر می‌شوند. زمانی که سردردها طولانی مدت و مزمن می‌شوند حساسیت به نور، تحریک‌پذیری و مشکلات بینایی را نیز با خود به همراه می‌آورند. اگر به طور مداوم بدون علت مشخصی سردرد می‌گیرید به فکر کنترل استرس‌هایتان باشید.

مشکلات گوارشی

معمولاً مردم مشکلات گوارشی‌شان را علامت استرس قلمداد نمی‌کنند. اکثر ما مشکلات گوارشی‌مان را به بیماری‌های معده و روده و عادت‌های غذایی نادرستمان نسبت می‌دهیم. غافل از اینکه این دو مسئله به طور تنگاتنگی با هم در ارتباط هستند. بدانید که دستگاه گوارش اتصالات زیادی با ناقل‌های عصبی مغز دارد. بنابراین هر اتفاقی که در ذهنتان بیفتد و شما را دچار استرس و تنش‌های روحی کند تأثیر خود را به طور مستقیم روی دستگاه گوارشتان گذاشته و شما را دچار مشکلات گوارشی خواهد کرد. واقعیت این است که تولید بیش از اندازه کورتیزول که به هورمون استرس معروف است، باعث افزایش ترشحات اسیدی دستگاه گوارش می‌شود و مشکلاتی مانند سوزش معده و ریفلاکس یا همان ترش کردن بروز می‌کند. علاوه براین مشکلاتی مانند دردهای شکمی نیز افزایش پیدا می‌کنند. این مسئله گاهی باعث بروز حالت تهوع و استفراغ نیز می‌شود. بنابراین بیشتر به مشکلات گوارشی‌تان اهمیت دهید.

ریزش بیش از حد مو

همه ما به طور معمول روزانه ریزش مو داریم. اما اگر این ریزش مو در نتیجه استرس باشد به چند تار روزانه محدود نمی‌شود و شما شاهد ریزش زیاد مو خواهید بود. از طرف دیگر استرس حتی روی رویش مجدد مو نیز تأثیر منفی می‌گذارد و این روند را با مشکل مواجه می‌کند. مشکلات هورمونی ناشی از استرس می‌توانند جریان خون در پوست سر را دچار اختلال کرده و روند اکسیژن‌رسانی و تغذیه موها را با مشکل مواجه کنند. در نتیجه ریزش مو شدت می‌گیرد. یادتان باشد که ریزش شدید مو یا کچلی ناشی از استرس حتی می‌تواند تمام موها را درگیر کند؛ اما معمولاً برخی از قسمت‌های مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در هر صورت استرس به طور مشخص حجم مو را کاهش می‌دهد. گرچه برخی از محصولات مربوط به مو این مشکل را تا حد زیادی برطرف می‌کند اما بدانید که استرس زیاد کنترل ریزش مو را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد.

دردهای کمری

به طور معمول دردهای کمری در بین افرادی که کار یا سبک زندگی‌شان به گونه‌ای است که باید مدت زمان زیادی را در یک وضعیت بدنی قرار بگیرند بیشتر است. این نوع دردها در نتیجه فشار عضلانی و کاهش جریان خون بروز می‌کنند که معمولاً به وضعیت بدنی نامناسب مربوط می‌شوند. با این حال، استرس نیز می‌تواند یکی از عوامل پنهانی دردهای کمری باشد چون باعث افزایش خشکی و درد در این ناحیه می‌شود.

بیماری‌های پوستی

استرس یکی از عوامل اصلی اکثر مشکلات پوستی است. با وجود اینکه این مشکلات معمولاً به عوامل بیرونی مانند نور خورشید یا ترکیبات شیمیایی متعدد مربوط می‌شوند؛ اما باید بدانید که مشکلات احساسی و عاطفی و شرایط استرس‌زا نیز می‌تواند عاملی برای ابتلا به مشکلات پوستی شود. یادتان باشد که عدم کنترل استرس باعث ضعیف شدن پوست شده و آن را در برابر تهاجم‌های خارجی شکننده و آسیب‌پذیر می‌کند. به همین دلیل نیز مشکلاتی از قبیل اگزما، پسوریازیس، خارش و قرمزی و آلرژی‌های پوستی بروز می‌کنند.

ورم دست‌ها

استرس می‌تواند باعث بروز واکنش‌های التهابی در بدن شود. اگر دست‌هایتان بدون دلیل مشخصی دچار ورم و حتی درد می‌شود بدانید که بدنتان درگیر استرس‌های کنترل نشده است. بنابراین لازم است که بیشتر به احساسات و سلامت روانی خود اهمیت دهید.

تغییر اشتها

برخی افراد زمانی که در معرض استرس قرار می‌گیرند اشتهای خود را از دست می‌دهند. اما در مقابل برخی دیگر میل زیادی به مصرف مواد غذایی بخصوص مواد غذایی پرکالری و چرب نشان می‌دهند. این مسئله از به هم ریختن تعادل در سیستم عصبی ناشی می‌شود. بنابراین لازم است که هر نوع تغییری در اشتها را جدی بگیرید چون به طور مستقیم روی کمبود مواد مغذی و همچنین اضافه وزن و حتی چاقی مفرط تأثیر می‌گذارد. به این معنی که اگر جزو افرادی هستید که بر اثر استرس بی‌اشتها می‌شوید در معرض کمبود مواد مغذی قرار می‌گیرید و اگر به دسته دوم تعلق داشته باشید به زودی دچار اضافه وزن خواهید شد.

حرف آخر

حرف آخر اینکه به مسائل روحی روانی‌تان بیش از پیش اهمیت دهید. همان‌گونه که با کوچک‌ترین سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کنید برای سلامت روانتان نیز همین کار را بکنید. از یک متخصص برای کنترل و کاهش استرس‌هایتان کمک بگیرید. بدانید ورزش به کنترل استرس کمک زیادی می‌کند. البته هر فردی به شیوه‌ای خاص می‌تواند آرامش روحی خود را تأمین کند. اگر نقاشی کردن یا موسیقی و غیره حال روحی‌تان را بهتر می‌کند دست‌دست نکنید و به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان بپردازید. در هر حال بدانید که استرس برای همه وجود دارد و دیر یا زود بدن را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. بنابراین لازم است در گام اول استرس‌هایتان را بشناسید و در گام بعد نسبت به رفع یا کنترل و مدیریت آن‌ها اقدام کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.