تبیان، دستیار زندگی

خواص بامیه را نام ببرید!

بامیه به دلیل داشتن خواص فراوان و ارزش غذایی بالا به بمب خاصیت معروف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص بامیه
این گیاه پرخاصیت دارای مواد مغذی فراوانی برای سلامتی بدن و درمان بیماری های مختلف است. خواص فوق العاده این گیاه در سلامت و زیبایی و درمان بیماری ها بسیار موثر است.

خواص بامیه در طب سنتی

بامیه دارای طبعی سرد و تر است، در طب سنتی از خواص بی نظیر این گیاه شگفت انگیز استفاده های فراوانی می شود:

بامیه دارای موادی است که می توانند به بدن کمک کنند تا سلامت پوست حفظ شود، ویتامین ث و دیگر مواد مغذی موجود در گیاه بامیه، نقش مهمی در مبارزه با رادیکال های آزاد که یکی از عوامل پیری پوست هستند را دارد.



- برای التیام زخم از ضماد آن استفاده نمایید.

- بامیه باعث رفع فساد خون، بلغم، صفرا و سودا را می شود.

- برای دفع سنگ مثانه جوشانده بامیه تاثیر فراوان دارد.

- برای رفع تشنج 30 گرم تخم بامیه را در 500 سی سی آب خیسانده و سپس میل کنید.

- برای برطرف شدن خونریزی سینه ، بامیه بخورید.

- در برگ و ساقه بامیه مقدار زیادی ید وجود دارد مه در درمان گواتر بسیار مفید است.

- بامیه با خاصیت ضد عفونی کنندگی خود باعث از بین رفتن کرم معده و کرمک می شود.   

- برای درمان تب می توانید ساقه بوته بامیه را خیسانده و آب آن را چند روز متوالی بیاشامید.

- منگنز و کبالت موجود در گیاه بامیه باعث تنظیم ترشح غدد داخلی بدن می شود.

- افرادی که به بیماری زخم اثنی‎عشر یا ورم روده مبتلا هستند با مصرف لعاب بامیه بهبود می یابند.
- برای درمان سفلیس 30 گرم ریشه بامیه را در یک لیتر آب بجوشانید و هر شش ساعت یک لیوان میل کنید.

- افرادی که به بیماری سوزاک مبتلا هستند و یا هنگام ادرار احساس درد می ‎کنند بهتر است بامیه را آب پز نموده همراه با آب قبل از غذا میل کنند.

 

خواص بامیه

خواص بامیه برای سلامت بدن


سلامت قلب: فولات موجود در این گیاه تاثیر معکوسی بر روی بیماری های قلبی عروقی دارد. فولات موجود در بامیه می تواند از قلب شما با افزایش نیتریک اکسید محافظت کرده و با رادیکال های اکسایشی مقابله کند.اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند.تقویت کننده مغز: خوردن بامیه را با کاهش ریسک آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی مرتبط دانسته است. زمانی که شما به صورت مرتب این گیاه را مصرف کنید، آسیب هایی که به مغز وارد شده است را ترمیم می کند.

رفع مشکلات چاقی: پلی ساکارید های موجود در این گیاه کمک به تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی است که در اثر رژیم غذایی با چربی بالا به وجود آمده است. این مواد تشکیل دهنده بامیه می تواند این کار را به وسیله کمک به تنظیم گلوکز خون، وزن بدن و افزایش تحمل در برابر گلوکز و به طور کلی با کاهش مقدار کلسترول بد، انجام دهد.

تقویت متابولیسم: بامیه سرشار از ویتامین های گروه ب است مانند ویتامین B6همه ی این ویتامین های گروه ب نقش مهمی در تثبیت فعالیت های آنزیمی و تولید انرژی ناشی از روند متابولیسم ایفا می کنند.

رفع بیماری قلبی: از بین بردن کلسترول و بهبود عملکرد مویرگ ها، قلب حداقل از بیماری ها در امان می ماند. مصرف بامیه فواید زیادی را برای سلامتی قلب به همراه دارد. پتاسیم موجود در بامیه در تثبیت عملکرد قلب ضروری است و ماهیچه های داخل آن را نرم می کند.

محافظت از کبد: عصاره بامیه خواص محافظت کننده ای از کبد دارد به وسیله کاهش دادن آسیب هایی که توسط مواد شیمیایی به وجود می آید. افزایش مصرف بامیه ممکن است به کاهش دادن التهاب و حتی کاهش نکروز کبدی به خاطر محتوای بالای آنتی اکسیدانی خود شود.

درمان چربی خون: کلسترول یکی از مواد غیر سالم است که میتواند منجر به مشکلات متعددی شود. بامیه در صورت مصرف منظم می تواند باعث کاهش کلسترول شود.

تقویت سیستم ایمنی: ویتامین ث یکی از حامیان سیستم ایمنی است که به طور طبیعی در بسیار میوه ها و سبزیجات به خصوص بامیه وجود دارد. این ویتامین مانند یک مکمل می تواند تولید گلبول های سفید خون را افزایش داده و آنها را برای مقابله با آسیب ها و عفونت ها مقاوم کند.

پیشگیری از یبوست: بامیه دارای خواص ملین است، که روده بزرگ را نرم و لزج می کند. محتوای فیبری بامیه می تواند آب را جذب کرده و روده بزرگ را منعطف تر کند. این کار به رفع یبوست کمک می کند. موسیلژ بامیه عمل دفع را با لغزنده ساختن روده بزرگ، تسهیل می کند.

بهبود سلامت گوارش: بامیه با دارا بودن مقدار زیادی فیبر میتواند غذای خوبی را برای باکتری های داخل روده فراهم کند. اثر پروبیوتیک بامیه سلامت گوارش را بهبود می بخشد. مقدار خوب باکتری در روده بزرگ می تواند رشد باکتری های آسیب رسان را مهار کند.

محافظت در برابر سرطان: بامیه یکی از گیاهانی است که بیشترین آنتی اکسیدان را دارد. این حجم از آنتی اکسیدان می تواند از بدن شما در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کند و تکثیر و گسترش سلول های سرطانی در بدن را مهار کند.

رفع افسردگی: اگر احساس کوفتگی، افسردگی یا ضعف می کنید، می توانید خوردن بامیه را امتحان کنید. منیزیم موجود در بامیه می تواند اعصاب را التیام داده و حس بهتری به بدن و ذهن شما دهد. 

التیام زخم گوارشی: بامیه برای التیام زخم های گوارشی بسیار موثر است. فیتوشیمی؛ فیبر و دیگر مواد مغذی بامیه می توانند به خنثی سازی اسید قوی معده کمک کنند. بامیه می تواند PH شیره گوارشی را قلیایی نموده که یک پوشش محافظ موقت را برای سیستم گوارشی فراهم می کند.

سرشار از فیبر: این گیاه خاص سرشار از منابع فیبر است و می تواند به تثبیت گوارش شما کمک کند. فیبر بسیار بالای این گیاه، عوامل بیماری قلبی عروقی و احتمالا سرطان روده را کاهش می دهد. فیبر موجود در بامیه خروج مواد زائد از بدن را تسهیل می کند. این گیاه کاملا غیر سمی، غیر اعتیاد آور و بدون هیچ عوارض جانبی است.

حاوی آنتی اکسیدان فراوان: دانه های داخل بامیه بیشترین مقدار اثرات آنتی اکسیدان و ضد ضعف را دارا هستند، پس آن ها را جدا نکنید. این دانه ها جادوی خود را با کاهش دادن سطح خطرناک لاکتیک اسید خون و نیتروژن ادرار، عملی می کنند.

فولیک اسید: فولیک اسید یا همان ویتامین B9 در هر وعده غذایی بسیار ضروری است؛ این ویتامین به بدن اجازه می دهد تا سلول های جدید تولید کرده و مانع از صدمات به DNA سلول شود. گیاه بامیه با دارا بودن فولیک اسید برای سلامتی بدن خواص فراوانی دارد.

سرشار از پروتئین: بامیه با داشتن پروتئین گیاهی، با مصرف این گیاه بی نظیر می توانید تا حدودی کمبود پروتئین بدن را جبران کنید.

رفع خستگی و بی حالی: بامیه حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید است. پلی ساکارید همچنین مقدار گلیکوژن در کبد را افزایش می دهد که به ذخیره انرژی کمک می کند.افزایش مصرف بامیه تاثیرات ضد ضعف بر روی انسان ها دارد.

دفع سموم بدن: این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.

بهبود عملکرد مویرگ: با کاهش کلسترول یه وسیله محتوای فیبری بامیه اثر خوبی بر روی مویرگ های خونی می گذارد. فیبر کلسترول را از بدن بیرون می راند و مانع چسبیدگی دیواره های مویرگ ها می شود.

پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر: سندرم روده تحریک پذیر اختلالی است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. این سندرم می تواند باعث گرفتگی، نفخ، اسهال و درد شکمی شود. فیبر و موسیلژ موجود در بامیه می تواند حرکات روده بزرگ را گسترش داده و مانع از سندرم روده تحریک پذیر شود.

درمان عفونت ریه: فیتوشیمی و مواد مغذی موجود در بامیه می توانند به جلوگیری از التهابا ت ریه کمک کرده و مصرف بامیه مخصوصا به درمان عفونت ریه کمک زیادی می کند.

خواص بامیه
کاهش گلو درد: گلو درد شرایطی است که گلو به علت عفونت، نمی تواند عمل بلع را به خوبی انجام دهد. این حالت همچنین علامت اولیه سرماخوردگی است. اثر ضد ویروسی و ضد باکتریائی بامیه می تواند گلو درد را کاهش دهد، نوشیدن آب بامیه می تواند راه حل موثری در التیام گلو درد باشد.درمان آسم: اثر قوی ویتامین ث موجود در بامیه یک درمان برای آسم محسوب می شود. ویتامین ث می تواند با مبارزه با التهاب، علائم حملات آسمی را کاهش دهد و یکی از بهترین درمان های خانگی برای رفع آسم باشد. اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آسم توصیه می شود.

درمان گرمازدگی: خاصیت مرطوب سازی موسیلژ بامیه می تواند برای درمان آفتاب سوختگی و دیگر مشکلات گرمایی تابستان استفاده شود. مواد التیام بخش بامیه می تواند اثر نور خورشید را کاهش داده و دمای پوست را کمتر کند.

درمان دیابت: بامیه به طور خاصی برای افرادی که در کنترل سطح گلوکز خود مشکل دارند، مفید است. تاثیر بامیه بر روی دیابت  کاهش کلسترول و چربی خون اثبات شده زیرا فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد و سرعت جذب قند را کاهش داده و قند خون را حفظ می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

کاهش آب مروارید: بتاکاروتن و دیگر مواد موجود در بامیه می توانند بینایی را تثبیت کنند. با توجه به این علت، بامیه همچنین می تواند مانع به وجود آمدن آب مروارید که معمولا در سنین پیری به وجود می آید، شوند.

بهبود بینایی: پوسته بامیه حاوی مقدار زیادی ویتامین آ و فلاونوئید مانند بتا کاروتن است که به عنوان نوعی آنتی اکسیدان شناخته می شوند. بتاکاروتن در کنار زانتان و لوتئین ها، برای حفظ بینایی سالم بسیار مهم هستند.

پیشگیری از پوکی استخوان: کلسیم و ویتامین کا به بدن کمک می کنند تا استخوان ها محکم بمانند. ویتامین کا اجازه می دهد تا کلسیم در مقدار موثرش جذب شود که این کار می تواند سلول های استخوان را تولید و ترشح کند و همه ما می دانیم که کلسیم یکی از مواد معدنی مهم برای تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان است.

بامیه به دلیل داشتن خواص فراوان و ارزش غذایی بالا به بمب خاصیت معروف است.



جلوگیری از اسکوروی: ویتامین ث می تواند مانع از التهاب و عفونت در دهان شود. همانطور که مصرف گیاهانی که حاوی ویتامین ث هستند مانند بامیه می توانند مانع از بروز اسکوروی شوند.

محافظت از کلیه ها: بامیه می تواند ریسک آسیب کلیه را کاهش دهد. آسیب های کلیدی معمولا در افرادی رخ می دهد که از دیابت رنج می برند. لذا مصرف منظم بامیه به افراد دیابتی کم و می کند تا کلیه سالمی داشته باشند.

رفع کم خونی: این گیاه دارای مقدار بالایی از آهن و مس است. این مواد معدنی در سالم نگاه داشتن گلبول های قرمز خون و تولید آن مهم هستند. برای تولید هموگلوبین، بدن به آهن و سایر مواد معدنی نیاز دارد.

درمان گرفتگی عضلات و التیام سردرد و تب: مواد مغذی که در بامیه وجود دارند می توانند به جلوگیری و درمان گرفتگی عضلات؛ سردرد و تب کمک کنند.

سلامت در دوران بارداری:  پوسته تازه بامیه حاوی مقداری فولات است. این مقدار حدود 22٪ در صد گرم است. مصرف منظم فولات در حین بارداری می تواند به رشد جنین کمک کرده و مانع از آسیب عصبی و دیگر مشکلات برای نوزاد شود.

خواص بامیه

خواص بامیه برای پوست و زیبایی

بامیه دارای موادی است که می توانند به بدن کمک کنند تا سلامت پوست حفظ شود، ویتامین ث و دیگر مواد مغذی موجود در گیاه بامیه، نقش مهمی در مبارزه با رادیکال های آزاد که یکی از عوامل پیری پوست هستند را دارد. موسیلژ نیز می تواند برای مرطوب سازی پست به کار روند. ویتامین آ موجود در بامیه نیز برای سلامتی پوست حیاتی است.

رفع جوش و آکنه: اثر ضد باکتریائی موسیلژ آن می تواند رشد باکتری های مولد آکنه را کاهش داده و به کاهش التهاب پوست صورت کمک کند. مالیدن موسیلژ یا همان ماده لزج بامیه بر روی قسمت دارای آکنه می تواند جایگزینی برای درمان آکنه باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .