تبیان، دستیار زندگی

سندروم بینایی دیجیتالی چیست؟

سندروم بینایی دیجیتالی مشکلی است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت چشم ها، در مقابل صفحه نمایش کامپیوتر و وسایل دیجیتالی مانند تلفن همراه و غیره بروز می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری چشمی
بینایی یکی از موهبت های خدا است که به ما هدیه داده شده است و ما قدر آن را نمی دانیم و هر روز چشمانمان را مقابل فشار و استرس قرار می دهیم. به این صورت که در پایان هر روز کاری و پس از گذراندن چندین ساعت در مقابل کامپیوتر یا لپ تاپ بودن باز هم در عین برگشت از خانه به تلفن همراه خود چشم دوخته و به چشم هایمان استراحت نمی دهیم و همچنان به آنها فشار می آوریم.امروزه با پیشرفت صنعت دیجیتال و گسترش این صنعت باعث شده است که زندگی انسانها به آن وابسته شود و بیشتر مردم ساعتها در مقابل کامپیوتر، لپ تاپ وتلفن همراه چشم خود را خسته می کنند، و اگر بدون اقدامات احتیاطی به این کار ادامه دهند ممکن است دچار مشکلات چشمی جبران ناپذیری شوند.

سندروم بینایی کامپیوتر

سندرم بینایی فقط با علائم چشمی همراه نیست. گردن درد و کمردرد از نشانه‌های غیر چشمی سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر است. اگر کاربر در هنگام کار با رایانه زاویه دید مناسبی با صفحه مانیتور نداشته باشد، دچار گردن درد و درد در ناحیه پشت بدنش می‌شود. برای پیشگیری از این دردها باید وضعیت درست قرارگیری بدن را رعایت کرد.

این اصطلاح برای توضیح تمام مشکلات چشمی است که در اثر استفاده طولانی مدت از کامپیوتر گفته می شود و از آن به عنوان فشار دیجیتال نیز نام برده می شود. افرادی که با کامپیوتر به مدت زیادی کار می کنند، حداقل چند نشانه و علامت از این عارضه را دارا می باشند.

البته تنها افراد بزرگسال نیستند که در معرض این مشکل قرار می گیرند بلکه بچه هایی که به مدت طولانی به تبلت ها یا کامپیوتر خیره می شوند نیز می توانند به این مشکل دچار شوند مخصوصا اگر روشنایی و طرز قرار گرفتن آنها، با شرایط ایده آل فاصله داشته باشد.

 

بیماری چشمی

چگونه کامپیوتر، بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟                                                         

وقتی به صورت مداوم به کامپیوتر نگاه کنید، چشم ها باید به طور مداوم بر روی صفحه نمایش، تمرکز پیدا کند و برای خواندن یا نوشتن، مجبور می شوید تا چشمانتان را از کامپیوتر به جلو و عقب ببرید. چشم ها در این حالت به تصاویر تغییر یافته بر روی صفحه نمایش کامپیوتر واکنش نشان می دهند.سندروم بینایی کامپیوتر مانند سندرم تونل کارپال و سایر آسیب های حرکتی است، این مشکل در اثر حرکات مکرر چشمان شما در یک مسیر و برای مدت زمان طولانی به وجود می آید.

سندروم بینایی کامپیوتر

علل ایجاد سندروم بینایی کامپیوتر یا فشار چشم دیجیتالی

- نور کم
- بالا رفتن سن
- اصلاح نشدن عیوب چشم
- نور خیره کننده صفحه نمایش
- استفاده نکردن منظم از عینک مخصوص مطالعه یا ضد انعکاسی
- قرار گرفتن در وضعیت نامناسب و نداشتن فاصله با صفحه نمایش

علائم سندروم بینایی کامپیوتر یا فشار چشم دیجیتالی

هنوز شواهدی در دست نیست که تأیید کند استفاده از کامپیوتر چشمانمان را درگیر آسیب‌های بلندمدت می‌کند. اما استفاده منظم از کامپیوتر ممکن است پیامدهایی مثل افزایش خستگی و فشار بر چشم‌ها ایجاد کند.

- سردرد
- خستگی چشم
- چشم های خشک
- چشم های متورم
- درد پشت یا گردن
- احساس سوزش در چشم
- تاری دید یا دوبینی داشتن
- قرمزی چشم و خشکی آن
- وجود یک جسم شناور در جلوی چشم ها

سندروم بینایی کامپیوتر

نحوه درمان سندروم بینایی کامپیوتر

در مرحله اول باید سندروم بینایی کامپیوتر توسط پزشک تشخیص داده شود، بسیار مهم است که برای معاینات منظم چشم و پیشگیری از این مشکل به چشم پزشک مراجعه کنید.

نسخه های پزشکی ممکن است استفاده از عینک یا لنزهای طبی تماسی باشد. در هنگام نگاه کردن به صفحه، ممکن است یک جفت عینک معمولی به شما داده شود یا ممکن است از شما خواسته شود که از یک جفت عینک خاص استفاده کنید. همچنین برای بالا بردن کنتراست در هنگام فیلتر کردن نور، لنزهای تک قطبی، لنزهای دو قطبی یا لنزهای دودی تجویز شوند.

سندروم بینایی کامپیوتر

پیشگیری از سندروم بینایی دیجیتالی

برای جلوگیری از سندروم بینایی کامپیوتر، مجبور نیستید به طور کامل، کار با کامپیوتر را تعطیل کنید بلکه با بعضی تغییرات ساده در روش استفاده از وسایل دیجیتالی می توانید فشار روی چشم را کم کنیم. علاوه بر این، ثابت شده است که هنگام نگاه‌کردن به صفحه نمایشگر کامپیوتر کمتر پلک می‌زنیم. این مسئله پیامدهایی مثل خشکی چشم‌ و تاری دید در پی دارد.اگر به عارضه یا ناراحتی چشمی دیگری مبتلا باشید، احتمال ابتلا به سندرم بینایی کامپیوتری بیشتر خواهد شد؛ همچنین اگر عینکی باشید و هنگام کار با کامپیوتر، عینکتان را به چشم نداشته باشید.

هرچه سنتان بالاتر برود، کار با کامپیوتر برایتان دشوارتر خواهد شد و انعطاف‌پذیری لنزهای طبیعی چشم کمتر و کمتر می‌شوند. وقتی به حول‌وحوش ۴۰سالگی برسید، به‌مرورزمان توانایی تمرکز بر اشیای دور و نزدیک را هم از دست خواهید داد.

- چشمان خود را به طور منظم توسط متخصص چشم بررسی کنید.

- یک رژیم سالم که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است را دنبال کنید.

- از قانون 20، 20، 20 استفاده کنید یعنی بعد از 20 دقیقه 20 ثانیه به فاصله 20 متری نگاه کنید.  

- میز کارتان را کمی پایینتر از سطح چشم خود و 20 تا 28 اینچ دورتر از صورت خود قرار دهید.

- اگر چشمان شما اغلب خشک می شوند، از اشک های مصنوعی برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.

- برای جلوگیری از خشک شدن چشمان خود، یک دستگاه مرطوب کننده را در اتاق و نزدیک صفحه نمایش قرار دهید.

- بعد از هر 2 ساعت استفاده مداوم از صفحه نمایش، حدود 15 دقیقه استراحت کنید.

- اندازه فونت و روشنایی کامپیوتر خود را تغییر دهید تا مجبور نباشید به چشمان خود زیاد فشار وارد کنید.

- می توانید یک سوئیچ تیره کننده را بر روی کامپیوتر نصب کنید که می تواند پر نور شدن صفحه نمایش را کاهش دهد.

- دقت کنید که نور پردازی محیط اطراف شما، به اندازه کافی روشن باشد.

- می توانید در صورت وجود نور بر روی صفحه نمایش از پنجره، محل قرار گرفتن کامپیوتر خود را تغییر دهید.

- هر گونه نوری که می تواند باعث پر نور شدن صفحه نمایش و خیره شدن شما بر روی صفحه نمایش کامپیوتر شود، تغییر دهید.

- از یک فیلتر کاربری ضد نور و یا یک فیلتر صفحه مات بر روی کامپیوتر، تلفن همراه و صفحه نمایش تبلت خود استفاده کنید.

- اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، در هنگام کار با کامپیوتر، لنزها را بردارید و از عینک استفاده کنید.

- تمرینات چشم مانند آرام چشمک زدن، چرخش چشم ها در جهت عقربه های ساعت و یا چند ثانیه به دور نگاه کردن را انجام دهید.

- نحوه نشستن شما در مقابل صفحه نمایش و فاصله ای که از آن نشسته اید، نقش مهمی در درمان سندروم بینایی کامپیوتر، بازی می کند.

سندروم بینایی کامپیوتر

نحوه استراحت دادن چشم و طرز قرار گرفتن بدن در هنگام استفاده از کامپیوتر

امروزه شغل بیشتر مردم به صورتی است که برای انجام کار باید ساعت‌های طولانی به صفحه نمایشگر کامپیوترها خیره شوند. این موضوع می‌تواند فشار قابل‌توجهی به چشم‌ها وارد کند.اما متأسفانه این مسئله در بلندمدت پیامدهای بدی خواهد داشت و آنها را درگیر عارضه‌ها و بیماری های چشمی مختلفی می‌کند. به مجموعه این ناراحتی‌ها و عارضه‌ها سندرم بینایی کامپیوتری می‌گویند.

این سندرم اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند پیامدهای جدی‌تر و خطرناک‌تری در پی داشته باشد. با انجام چند تغییر کوچک در محیط کارتان می‌توانید نشانه‌های این سندرم را برطرف کنید و از بروز ناراحتی‌ها و عارضه‌های چشمی دیگر نیز پیشگیری کنید.

- هر 1 تا 2 ساعت، استراحت کنید.

- در زمان استراحت از صفحات دیجیتالی استفاده نکنید.

- مرکز صفحه نمایش باید حداقل 10 تا 15 درجه پایینتر از سطح چشمان شما باشد.

- نزدیک به صفحه کلید بنشینید و آن را درست جلوی بدن خودتان قرار دهید.

- سطح صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که شانه ها آرام باشند و مچ و دست شما، موازی با صفحه کلید باشند.

- استراحت دادن به مچ دست، می تواند کمک کننده باشد.

- در امتداد بازوان خود در پشت کامپیوتر بنشینید.

- صفحه نمایش را کمی پایینتر از سطح چشمان خود قرار دهید.

سندروم بینایی کامپیوتر

چرا سندروم بینایی رایانه‌ای بوجود می آید؟

پرتوهای مختلفی مانند اشعه Xو پرتوهای رادیویی  آزاد از سطح وسایل دیجیتالی ساطع می‌شود. چشم انسان در تطابق با این پرتوها دچار مشکل می‌شود و به دلیل اینکه به چشم فشار می‌آید و شخص در هنگام کار با رایانه، گرفتار سردرد و درد قسمت جلویی پیشانی می‌شود.

سندروم بینایی دیجیتالی در اثر قرارگرفتن طولانی مدت چشم  در معرض صفحه نمایش وسایل دیجیتالی به وجود می‌آید.

همچنین در حین کار با وسایل دیجیتالی کمتر پلک می زنید و همین باعث می‌شود که اشک چشم جاری شود و به همین دلیل، چشم‌ها خشک می‌شوند. خشکی چشم با نشانه‌هایی مانند سوزش و قرمز شدن چشم‌ها، اشک‌ریزی، احساس شن ریزه و جسم خارجی در چشم ظاهر می‌شود.

تمرکز کردن روی پیکسل‌های صفحه مانیتور باعث خستگی چشم‌ها شده و همچنین خستگی چشم باعث ایجاد درد در پشت پلک‌ها می‌شود. تمامی اینها باعث ایجاد سندروم بینایی دیجیتالی می شود.

سندرم بینایی فقط با علائم چشمی همراه نیست. گردن درد و کمردرد از نشانه‌های غیر چشمی سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر است. اگر کاربر در هنگام کار با رایانه زاویه دید مناسبی با صفحه مانیتور نداشته باشد، دچار گردن درد و درد در ناحیه پشت بدنش می‌شود. برای پیشگیری از این دردها باید وضعیت درست قرارگیری بدن را رعایت کرد.

کار زیاد با رایانه افراد را بی‌حوصله و پرخاشگر می‌کند. بی‌حوصلگی در هنگام کار با رایانه یکی دیگر از نشانه‌های این سندرم است. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .