تبیان، دستیار زندگی

تأثیر HDR10+ چیست و چه تأثیری بر کیفیت تصویر گوشی موبایل دارد

19کالا در این مطلب به تکنولوژی‌های اشاره کرد که باعث بهبود صدا و کیفیت تصویر گوشی‌های موبایل می‌شوند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید گوشی موبایل را دارید به این چند مورد نیز توجه کافی داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
موبایل
زمانی که قصد خرید گوشی موبایل را دارید به مواردی بر می‌خورید که شاید مفهوم مشخص نبوده و یا اینکه ندانید برای مثال چه تأثیری در کیفیت یک دستگاه موبایل دارند؟ 19کالا در ادامه به چند مورد از این قابلیت‌ها اشاره خواهد کرد.

به لطف تکنولوژی‌هایی که این‌ روزها ارائه می‌شود روز به روز بر کیفیت تصویر گوشی‌های موبایل اضافه می‌شود به طوریکه دیگر نمی‌توان ارائه تصویر این قبیل دستگاه‌ها را با چند سال قبل مقایسه کرد. صرف نظر از قیمت گوشی مواردی هم وجود دارد که زمانی که قصد خرید یک دستگاه موبایل را دارید و راجع به آن تحقیق می‌کنید، ممکن است به چشمتان بخورد یکی از این موارد HDR10 است.

HDR10 چیست؟

این فنآوری یکی از مواردی است که تأثیر خوبی بر کیفیت نمایشگرهای موبایل گذاشته و از سال 2017 شرکت‌های زیادی از جمله سامسونگ، شیائومی، اپل و چندی از شرکت‌های سازنده از این تکنولوژی در گوشی‌های خود استفاده کردند.

بعد از تلویزیون‌ها این بار نوبت به گوشی‌های موبایل بوده که از این تکنولوژی برای ارائه یک تجربه هرچه جذاب‌تر استفاده کنند. در واقع استفاده از تکنولوژی تأثیری شبیه به تلویزیون‌های4K  را در یک دستگاه موبایل یا تبلت ایجاد می‌کند. اگر در زمان خرید گوشی موبایل به این گزینه برخورد کردید، بدانید که به معنای رنگ‌های خیره کننده و کنترل بهتر نور پس‌زمینه برای ارائه یک تصویر بهتر است. یکی دیگر از فوایدی که 19کالا در رابطه با HDR بیان می‌کند، میزان روشنایی یک دستگاه موبایل است. قابلیت HDR باعث می‌شود که به طور کلی محتوای موجود در نمایشگر بهتر نشان داده شود.

 High Dynamic Range به معنای دامنه داینمیکی بالاست:
موبایل
در واقع محدوده دینامیکی در دستگاهی مثل موبایل به معنای تفاوت بین بالاترین و پایین‌ترین میزان نور جذب شده است، هر چه این محدوده وسیع‌تر باشد جزئیات بیشتری به نمایش درخواهد آمد. امروزه گوشی‌های موبایل پا را فراتر گذاشته و هر روز شاهد مدل‌هایی هستیم که نسخه‌های ارتقاء یافته از HDR را بکار گرفته‌اند.

علاوه بر نمایشگر این تکنولوژی در دوربین گوشی‌های موبایل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوشی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند چندین عکس را با جذب نور متفاوت گرفته، در نتیجه عکس‌هایی که جزئیات خوبی را در قسمت تیره دارند با عکس‌هایی که جزئیاتی خوبی را در قسمت‌های روشن دارند تلفیق شده و در نهایت عکس کامل‌تری به شما تحویل داده می‌شود.

به زبان ساده، این قابلیت باعث می‌شود که جزئیات موجود در قسمت‌های تیره تصاویر با قسمت‌های روشن به یک اندازه نمایش داده شوند. از‌این‌رو 19کالا به شما توصیه می‌کند که اگر در زمان خرید گوشی نمایشگر را می‌خواهید مورد بررسی قرار دهید، صرف نظر از قیمت گوشی و اینکه از چه نوع نمایشگری استفاده کرده به این موضوع نیز توجه کنید؛ چرا که تأثیر زیادی بر کیفیت نمایشگر دارد. همچنین HDR در موبایل نیز بر کیفیت عکس‌ها و ثبت جزئیات بیشتر موثر است. اگر به مشخصات فنی ارائه شده در سایت 19کالا نگاهی بیاندازید می‌بینید که برخی از مدل‌ها خصوصاً گوشی‌های پرچمدار امسال با استاندارد HDR10+ ارائه شده‌اند.

+ HDR10 نسخه پیشرفته و بهبود یافته HDR10 است، فنآوری که باعث افزایش رنگ و کنتراست یک دستگاه می‌شود. هر دو با استفاده از فراداده به تلفن یا تلویزیون شما می‌گویند که چگونه محتوای HDR را نشان دهد و هنگام تماشای ویدیو، زاویه دید را ارتقاء می‌دهد.

جالب است بدانید که، سری سامسونگ گلکسی اس 10 اولین گوشی بود که از فنآوری HDR10 + استفاده کرد. این فنآوری در سری پرچمدارهای سال 2020 نیز به چشم می‌خورد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، استفاده از این فنآوری باعث می‌شود که نمایشگر موبایل رنگ‌های واقعی را نشان دهد. همچنین دامنه داینمیک به نحو قابل‌توجهی ارتقاء پیدا خواهد کرد؛ ازاین‌رو اگر قیمت گوشی‌های پرچمدار سامسونگ کمی بالاست در مقابل تجربه بی‌نظیری از مالتی‌مدیا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین 19کالا به عنوان یک مرجع موبایل در ادامه به موارد دیگری اشاره خواهد کرد که در کیفیت یک دستگاه موبایل خصوصاً صدای آن تأثیر گذارست.

یکی دیگر از مفاهیمی که این روزها در رابطه با صدای گوشی‌های موبایل به چشم می‌خورد صدای دالبی یا دالبی اتموس است. شاید ندانید که دقیقاً این فنآوری که بیشتر در گوشی‌های پرچمدار بکار می‌رود چه مفهومی دارد. 19کالا در ادامه سعی خواهد کرد که به این سوال شما هم پاسخ دهد.

این تکنولوژی ابتدا در دستگاهی مثل تلویزیون وجود داشته در سال‌های اخیر به گوشی‌های موبایل نیز راه پیدا کرده است. به طور کلی صدای فراگیر  و فوق‌العاده شفاف با جزئیات کاملی را برای گوشی شما به ارمغان خواهد آورد؛ به این معنی که شما نسبت به آنچه تاکنون تجربه کرده‌اید شاهد صدای بلندتر و شفاف‌تری خواهید بود.

در کل تکنولوژی صدای Dolby Atmos تجربه صدای سینمایی خوبی را به ارمغان خواهد آورد. صدای متحرک و قدرتمندی را در گوشی و تبلت شما از طریق اسپیکرها و هدفون‌هایی که به آن متصل شده را فراهم کرده به این دلیل که این تکنولوژی بر روی صدای اشیاء تمرکز دارد، برای مثال کودکی که گریه می‌کند و حرکت می‌کند.

مفهوم دیگری که ممکن است نام آن را شنیده باشید صدای فراگیرست. این تکنولوژی صدا نیز ابتدا در دستگاه‌های تلویزیون وجود داشته، اکنون به گوشی‌های موبایل نیز راه پیدا کرده است.

19کالا در این مطلب به تکنولوژی‌های اشاره کرد که باعث بهبود صدا و کیفیت تصویر گوشی‌های موبایل می‌شوند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید گوشی موبایل را دارید به این چند مورد نیز توجه کافی داشته باشید.